Podľa Priateľov Zeme projekty PPP ohrozujú verejné rozpočty

Projekty verejno–súkromného partnerstva (PPP) sú podľa mimovládnej organizácie Priatelia Zeme - CEPA spravidla predražené a výrazne zhoršujú finančné zaťaženie verejného ...

BRATISLAVA. Projekty verejno–súkromného partnerstva (PPP) sú podľa mimovládnej organizácie Priatelia Zeme - CEPA spravidla predražené a výrazne zhoršujú finančné zaťaženie verejného sektora. Ich stanovisko vyplýva zo štúdie s názvom "Nebezpečný náklad PPP – Riziká verejno–súkromných partnerstiev v strednej a východnej Európe“, ktorú vydali v spolupráci s CEE Bankwatch.

Podľa Priateľov Zeme - CEPA sa už v západnej Európe ukázalo, že PPP sú pre veľké projekty infraštruktúry pochybným investičným nástrojom. "V poslednom čase sa však politici začínajú opäť o PPP projekty zaujímať. Európska komisia napríklad navrhuje využívanie PPP projektov v rámci svojich opatrení na ozdravenie ekonomiky Európskej únie. Verejné finančné inštitúcie, ako sú Európska investičná banka (EIB) a Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD), tiež zamýšľajú zvýšiť svoju podporu pre PPP projekty v krajinách strednej a východnej Európy," uviedol aktivista z Priateľov Zeme - CEPA Roman Havlíček . Ako ďalej dodal, to sa deje aj napriek tomu, že tieto krajiny nespĺňajú podmienky pre financovanie PPP projektov stanovené samotnými bankami. "PPP projekty, samozrejme, nie sú žiadnym zázrakom, ktorý by priniesol dodatočné peniaze, ale iba zámerne maskujú dlh verejného sektora a odkladajú jeho splácanie na neskôr, čo vedie k niekoľkonásobnému predražovaniu investičných zámerov," uviedol Havlíček.

Aj slovenská vláda chce svoj plán výstavby financovať z úverov EIB a EBRD. "Priatelia Zeme-CEPA však vyzvali obidve banky, aby úvery na výstavbu diaľnic neposkytli, dokiaľ bude v platnosti zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach pri výstavbe diaľnic, ktorý je aj podľa názoru ústavných právnikov v rozpore s Európskym dohovorom o ľudských právach a s Ústavou SR, pretože umožňuje stavať a prevádzkovať diaľnice aj na nevyvlastnených cudzích pozemkoch bez kompenzácie vlastníkov," uviedol Havlíček, ktorý sa v organizácii Priatelia Zeme-CEPA venuje dopravným projektom. Aktivisti vo výzve poukázali aj na ďalšie problémy súvisiace s posudzovaním vplyvov na životné prostredie a s ekonomikou diaľničných PPP projektov. "Obe banky v súčasnosti tieto žiadosti o úvery posudzujú," dodal. Podľa neho je už teraz zrejmé, že tieto diaľnice budú až trikrát predražené oproti pôvodným predpokladom, z ktorých vychádzala vláda pri ich schvaľovaní. "A to sa ešte ani nezačalo stavať,“ skonštatoval Havlíček.

Hlavným dôvodom, prečo v krajinách strednej a východnej Európy stúpa popularita PPP, je podľa občianskych aktivistov účtovný trik, vďaka ktorému sa budúce splátky za PPP projekty nezarátavajú do deficitu verejných financií. "To však, samozrejme, neznamená, že nemôžu spôsobiť žiadne problémy. Napríklad, ak sa vláde nepodarí včas spustiť systém výberu mýta na diaľniciach a rýchlostných cestách, alebo ak budú príjmy z mýta nižšie, potom budú mať nasledujúce vlády veľký problém so splácaním," vysvetlil Havlíček.

Podľa koordinátora Priateľov Zeme-CEPA pre finančné inštitúcie Ivana Lesaya vlády krajín strednej a východnej Európy vidia PPP nesprávne, ako spôsob, ktorým sa dá vyhnúť dlhovému zaťaženiu verejného sektora. "Konečnú cenu však v každom prípade zaplatí verejnosť, napríklad prostredníctvom poplatkov za používanie diaľnic alebo cez svoje dane. Pritom verejnosti nie sú dostupné informácie o celkovom očakávanom zaťažení verejných rozpočtov v súvislosti s PPP projektmi počas nasledujúcich tridsiatich rokov a ani len netušíme, k čomu nás slovenská vláda a vlády ďalších krajín v regióne zaväzujú," skonštatoval Lesay.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 976
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 216
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 811
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 828
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 428
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 250
  7. Kam do tepla v januári? 1 951
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 752
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 545
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 917

Téma: Diaľnice


Článok je zaradený aj do ďalších tém Medzinárodný menový fond, Banky

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina konečne priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne neprebieha protiteroristická operácia, ale otvorený konflikt.

KOMENTÁRE

Ako sa katolícka cirkev stala hrozbou pre Poľsko

Katolícka cirkev naklonená prijímaniu utečencov sa rozchádza s názorom väčšiny Poliakov.

Neprehliadnite tiež

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.