Slovensko by malo zaplatiť väčšinu nákladov na širokorozchodnú do Rakúska

Ministerstvo dopravy uvažuje, že na spojenie Ruska a Viedne koľajami ruského štandardu prispeje aj náš štátny rozpočet. Len slovenský úsek by mal stáť minimálne 120 miliárd korún.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Väčšinu nákladov na výstavbu a modernizáciu širokorozchodnej železničnej trate z Ukrajiny po Viedeň by malo v prípade realizácie projektu zaplatiť Slovensko.

Práce na slovenskom úseku odhadlo ministerstvo dopravy na 122 miliárd korún (vyše štyri miliardy eur), čo predstavuje približne 70 percent investícií celého zámeru. Nová trať by umožnila priamu prepravu surovín z Ruska či Ukrajiny do Rakúska.

Celkové výdavky na trať však budú ešte vyššie, pretože vo vyčíslených nákladoch nie je zahrnutý výkup pozemkov, prieskumné práce či výstavba depa pre hnacie dráhové vozidlá, vyplýva z materiálu ministerstva dopravy.

Na modernizáciu existujúcej širokorozchodnej trate od hranice s Ukrajinou po Hanisku pri Košiciach v dĺžke 87 kilometrov odhadlo ministerstvo náklady na viac ako deväť miliárd korún (viac ako 298 miliónov eur). Nové koľajnice s väčším rozchodom by mali byť položené v celkovej dĺžke 432 kilometrov.

V dokumente ministerstvo navrhlo dva spôsoby financovania výstavby, formou dlhodobých pôžičiek a kombináciou pôžičiek a štátneho rozpočtu vo výške 20 percent. Minister dopravy Ľubomír Vážny nedávno vyhlásil, že širokorozchodná trať od slovensko-ukrajinskej hranice po Viedeň by mohla byť dokončená do desiatich rokov.

Slovensko okrem samotnej výstavby plánuje investovať aj do štúdie realizovateľnosti o trati takmer pol milióna miliardy korún. Materiál tiež predpokladá vybudovanie nového železničného mosta ponad Dunaj neďaleko hranice s Rakúskom. Náklady na časť trate z Bratislavy po rakúsku hranicu ministerstvo odhadlo na viac ako jednu miliardu korún (viac ako 33 milión eur). Nový železničný most by mal merať až približne 2,5 kilometra.

V súčasnosti sa širokorozchodná vlaková trať z Ukrajiny stretáva s bežným európskym rozchodom pri Košiciach. Záujem stavať túto trať cez územie Slovenska ohlásil premiér Robert Fico vlani po návšteve Moskvy. Vážny už skôr vylúčil, že by sa pre výstavbu novej trate zrušil terminál v Čiernej nad Tisou.

O výstavbe širokorozchodnej železnice naprieč územím Slovenska uvažoval v minulosti aj vtedajší slovenský premiér Vladimír Mečiar. Projekt znovu ožil počas súčasnej ľavicovej vlády.

Aj aktuálny vládny materiál hovorí o možných rizikách, ktoré by urobili projekt pre Slovensko nevýhodným. Ide najmä o možnosť, žeby sa nenaplnili predpoklady zvýšenia objemu prepravy, ktorý by mala nová trať doniesť.

Opozícia plány predlžovať takzvanú "ruskú" železnicu so širokým rozchodom viackrát kritizovala. Slovensku podľa nej nová trať neprinesie výhody, ale ekologickú záťaž a navyše podľa opozície stále nie je jasné, kto stavbu zaplatí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 137
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 094
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 710
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 884
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 370
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 220
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 682
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 056
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 573
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 673

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.