Slovensko by malo zaplatiť väčšinu nákladov na širokorozchodnú do Rakúska

Ministerstvo dopravy uvažuje, že na spojenie Ruska a Viedne koľajami ruského štandardu prispeje aj náš štátny rozpočet. Len slovenský úsek by mal stáť minimálne 120 miliárd korún.

(Zdroj: Ilustračné - SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Väčšinu nákladov na výstavbu a modernizáciu širokorozchodnej železničnej trate z Ukrajiny po Viedeň by malo v prípade realizácie projektu zaplatiť Slovensko.

Práce na slovenskom úseku odhadlo ministerstvo dopravy na 122 miliárd korún (vyše štyri miliardy eur), čo predstavuje približne 70 percent investícií celého zámeru. Nová trať by umožnila priamu prepravu surovín z Ruska či Ukrajiny do Rakúska.

Celkové výdavky na trať však budú ešte vyššie, pretože vo vyčíslených nákladoch nie je zahrnutý výkup pozemkov, prieskumné práce či výstavba depa pre hnacie dráhové vozidlá, vyplýva z materiálu ministerstva dopravy.

Na modernizáciu existujúcej širokorozchodnej trate od hranice s Ukrajinou po Hanisku pri Košiciach v dĺžke 87 kilometrov odhadlo ministerstvo náklady na viac ako deväť miliárd korún (viac ako 298 miliónov eur). Nové koľajnice s väčším rozchodom by mali byť položené v celkovej dĺžke 432 kilometrov.

V dokumente ministerstvo navrhlo dva spôsoby financovania výstavby, formou dlhodobých pôžičiek a kombináciou pôžičiek a štátneho rozpočtu vo výške 20 percent. Minister dopravy Ľubomír Vážny nedávno vyhlásil, že širokorozchodná trať od slovensko-ukrajinskej hranice po Viedeň by mohla byť dokončená do desiatich rokov.

Slovensko okrem samotnej výstavby plánuje investovať aj do štúdie realizovateľnosti o trati takmer pol milióna miliardy korún. Materiál tiež predpokladá vybudovanie nového železničného mosta ponad Dunaj neďaleko hranice s Rakúskom. Náklady na časť trate z Bratislavy po rakúsku hranicu ministerstvo odhadlo na viac ako jednu miliardu korún (viac ako 33 milión eur). Nový železničný most by mal merať až približne 2,5 kilometra.

V súčasnosti sa širokorozchodná vlaková trať z Ukrajiny stretáva s bežným európskym rozchodom pri Košiciach. Záujem stavať túto trať cez územie Slovenska ohlásil premiér Robert Fico vlani po návšteve Moskvy. Vážny už skôr vylúčil, že by sa pre výstavbu novej trate zrušil terminál v Čiernej nad Tisou.

O výstavbe širokorozchodnej železnice naprieč územím Slovenska uvažoval v minulosti aj vtedajší slovenský premiér Vladimír Mečiar. Projekt znovu ožil počas súčasnej ľavicovej vlády.

Aj aktuálny vládny materiál hovorí o možných rizikách, ktoré by urobili projekt pre Slovensko nevýhodným. Ide najmä o možnosť, žeby sa nenaplnili predpoklady zvýšenia objemu prepravy, ktorý by mala nová trať doniesť.

Opozícia plány predlžovať takzvanú "ruskú" železnicu so širokým rozchodom viackrát kritizovala. Slovensku podľa nej nová trať neprinesie výhody, ale ekologickú záťaž a navyše podľa opozície stále nie je jasné, kto stavbu zaplatí.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 12 111
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 250
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 296
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 811
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 761
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 531
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 682
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 581
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 304
  10. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 3 261

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Veľa slabín. Taký je plán na ozdravenie štátnej poisťovne

Najväčšou by bolo, ak sa by dostala k akciám štyroch fungujúcich ústavov.

Neprehliadnite tiež

Bloomberg: Víno je ako zlato, investori čakajú na pokles jeho akcií

Investori upozorňujú, že investície do fondov zameraných na víno môžu byť veľmi rizikové.

Amazon vytvorí v Británii tisícky nových pracovných miest

Amazon spolu s ďalšími americkými gigantmi, ako sú Google a Apple, potvrdili svoje plány na expanziu v Británii.

Miera nezamestnanosti na Slovensku oproti vlaňajšku klesla

Stav disponibilných uchádzačov o zamestnanie dosiahol v prvom mesiaci tohto roka 235 455 osôb.

Ceny výrobcov v Nemecku sa zvýšili najprudšie za päť rokov

Bez započítania energií ceny výrobcov v januári medzimesačne stúpli o 0,6 percenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop