USA neposkytne automobilkám pomoc bez reštrukturalizácie

Americká vláda požaduje rozsiahlu reštrukturalizáciu detroitských automobiliek.

WASHINGTON. To je hlavná podmienka na to, aby im poskytla niekoľkomiliardovú pomoc načrtnutú v návrhu plánu, ktorý koluje v Kongrese.

Vo štvrtok sa opäť snažili šéfovia General Motors (GM), Fordu a Chrysleru presvedčiť zákonodarcov o potrebnosti a zmysluplnosti záchranného balíka pre automobilový priemysel. Trojka požaduje úvery v celkovej výške 34 miliárd USD (813,31 miliardy SKK). Predstavitelia koncernov druhý raz počas tohto týždňa vypovedali pred Výborom pre finančné služby Snemovne reprezentantov. Vypočúvanie trvalo takmer 6 hodín.

Niektorí zákonodarcovia z oboch táborov požadujú, aby koncerny uvažovali o predpripravenom bankrote. Štáby niekoľkých členov Kongresu kontaktovali expertov na reštrukturalizáciu podnikov, či by nebolo možné použiť pri reorganizácii odvetvia pripravené bankroty - dopredu dohodnuté so zamestnancami, veriteľmi a poskytovateľmi úverov, ktoré by neznamenali likvidáciu automobiliek, tvrdí nemenovaný zdroj.

"Pre Kongres je dôležité zrealizovať hĺbkovú analýzu bankrotu ako jednej z alternatív a získať od nezávislých odborníkov jasnú predstavu o tom, aké sú s ním spojené riziká a aké možnosti otvára," uviedol právnik spoločnosti White & Case Alan Gover zaoberajúci sa reštrukturalizáciami záväzkov firiem.

Detroitská trojka vo štvrtok signalizovala, že je pripravená výmenou za pomoc prijať rozsiahle opatrenia, ktoré by dali vláde kontrolu nad domácim automobilovým priemyslom a nad strategickými rozhodnutiami týkajúcimi sa reštrukturalizácie. Šéfovia všetkých troch veľkých amerických automobiliek by vraj akceptovali radu, ktorá by schvaľovala veľké kontrakty, finančné a prevádzkové plány a mohla by požadovať úsporné opatrenia, ako sú opätovné prerokovanie a zmena tarifných zmlúv i kontraktov s predajcami.

Šéfovia GM a Chrysleru, Rick Wagoner a Robert Nardelli, nevylúčili ani prípadnú fúziu ich koncernov, ak by to bolo podmienkou finančnej pomoci.

Členovia Výboru pre finančné služby Snemovne reprezentantov však reagovali naďalej pomerne skepticky. "Som proti tomu, aby sme vykúpili z problémov tieto tri veľké automobilky," uviedol líder republikánov Richard Shelby. "Tieto spoločnosti musia dokázať, že sú rozhodnuté podrobiť sa reformám," uviedol demokratický predseda výboru Chris Dodd. Podľa Dodda nie je nečinnosť žiadnou alternatívou. Dodal však, že on ani nikto v Kongrese nedokáže robiť zázraky. "Musíme sa pokúsiť nájsť nejaké riešenie."

Wagoner priznal, že GM urobil chyby. Koncern nedokázal dostatočne rýchlo zareagovať na zmenu štruktúry dopytu a neinvestoval do vývoja úsporných vozidiel. Za kľúčové body sanačného plánu Wagoner označil napríklad zvýšenie investícií do ekologických vozidiel, ako je Chevy Volt, zníženie počtu značiek, modelov a predajných pobočiek rovnako ako úpravu nákladov na prácu. Uvedené opatrenia by mali viesť k tomu, že koncern by sa stal do roku 2012 vyrovnaným konkurentom zahraničných automobiliek. "Tento plán je nastavený na dosiahnutie dlhodobého úspechu."

Nardelli tiež hovoril o ekologických modeloch a úspore nákladov. "Dlhodobý výrobný plán Chrysleru je robustný, realistický a zelený," uviedol Nardelli.

Šéf Fordu Alan Mulally tvrdí, že jeho koncern plánuje v najbližších 7 rokoch investovať 14 miliárd USD do vývoja áut s nižšou spotrebou. Koncern okrem toho chystá zatvorenie niekoľkých podnikov a ďalšie opatrenia na zníženie nákladov. "Chceme byť štíhli a ziskoví."

Situácia je skutočne vážna a podľa vyjadrení koncernov je potrebné urýchlene ju riešiť. GM v utorok uviedol, že potrebuje 4 miliardy USD ešte v decembri, a Chrysler chce tiež do konca roka 7 miliárd USD.

Najväčší americký výrobca áut GM požiadal v utorok Kongres o nové úvery v celkovej hodnote 18 miliárd USD, ktoré by mohol čerpať do konca roka 2009. Ford potrebuje až 9 miliárd USD a Chrysler 7 miliárd USD.

Informovali o tom agentúry AP, DPA a Bloomberg a denník Financial Times.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 344
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 311
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 783
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 7 972
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 034
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 380
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 312
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 240
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 129
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 327

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.