BRATISLAVA. Svetové agentúry sa predbiehajú v informáciách o poklese predaja nových vozidiel na vyspelých trhoch. Predaj vozidiel v Európe klesol za prvých desať mesiacov o päť percent. Novembrové čísla môžu byť podstatne horšie.
Stagnáciu trhu pripúšťajú aj predajcovia áut na Slovensku. „Až do septembra trh rástol medziročne o viac ako 20 percent. V poslednom období dochádza ku stagnácii a v novembri podľa predbežných výsledkov dokonca trh medziročne poklesol o 14 percent,“ hovorí obchodný riaditeľ Kia Motors Sales Slovensko Roman Portášik.
Rovnako Lucia Busquet zo Škody Auto Slovensko potvrdila rastúci počet „váhavých zákazníkov“, ktorí pod vplyvom informácií o globálnej kríze odkladajú nákupné rozhodnutie.
Druhá motoráreň v Kii
Pokles predaja vozidiel prinútil viaceré svetové automobilky obmedziť výrobu. Žilinská Kia a rovnako trnavská PSA plánujú objem výroby v roku 2009 ponechať na tohtoročnej úrovni. Bratislavský Volkswagen takéto informácie nezverejňuje.
Hovorca žilinskej Kie Dušan Dvořák potvrdil, že ročná produkcia závodu by mala v roku 2009 zostať na úrovni približne 200-tisíc vozidiel. Ešte v tomto roku pritom automobilka zvýšila výrobu v žilinskom závode medziročne o 38 percent. Pôvodný plán z roku 2006 hovoril o ročnej produkcii áut v roku 2009 okolo 250tisíc vozidiel.
Závod teraz čaká na rozhodnutie koncernu, či sa od januára začne vo fabrike výroba motorov v druhej motorárni.
Pri Žiline sa zatiaľ vyrábajú dva modely – Kia Cee’d a Sportage, výrobu tretieho plánujú na rok 2010. Malo by ísť o ďalšie SUV značky Hyundai Tucson.
Pribudnú nové modely
V trnavskej PSA sa denne vyrobí okolo 850 áut, porovnateľnú dennú výrobu chcú zachovať aj v roku 2009.„Od začiatku sme hovorili, že v tomto roku plánujeme vyrobiť do 200-tisíc vozidiel. Nebudeme výrazne hlboko pod týmto číslom,“ povedal hovorca PSA Peter Švec.
Trnavský závod spúšťa v januári sériovú výrobu malého vozidla C3 Picasso, produkcia vozidiel Peugeot 207 sa preto zníži zhruba na polovicu. Celkový objem výroby však zostane zhruba na tohtoročnej úrovni. „Nejdeme výrazne vyššie ani nižšie,“ povedal Švec.
O novom modeli sa hovorí aj v prípade bratislavského Volkswagenu. Má ísť o malé vozidlo značky Up!
„Doposiaľ nepadlo zo strany koncernu Volkswagen v tejto otázke konečné rozhodnutie,“ povedala Miriam Repiská z tlačového oddelenia firmy.
Do médií už prenikli informácie, že sa v bratislavskom závode zníži počet vyrobených Octavií zo 60tisíc až na 20tisíc. Bratislavský závod sa k tomu nevyjadril.
Hovorca českej automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý včera povedal, že v tomto roku sa v bratislavskom závode vyrobí 20-tisíc Octavií a rovnaký počet je naplánovaný aj na rok 2009.
Automobilky znižujú výrobu
Tri najväčšie americké automobilky – Ford, Chrysler a General Motors (GM) – zvýšili svoje požiadavky voči štátu už na 34 miliárd dolárov. „Žiadny alternatívny plán neexistuje,“ povedal pre agentúru Reuters prevádzkový riaditeľ GM Fritz Henderson.
GM, ktorý je vlastníkom Saab Automobile a Ford so svojou dcérou Volvo, požiadal o finančnú pomoc švédsku vládu. Predpokladá pritom, že švédske divízie predajú.
Nižší dopyt po autách trápi aj európske automobilky. Francúzsky Renault zastaví výrobu vozidiel na dva týždne vo svojom ruskom závode v Moskve. Urobí tak od 12. do 31. decembra, teda tesne pred ruskými pravoslávnymi Vianocami v januári, keď bude továreň tak či tak zatvorená.
Rovnako nemecký koncern Volkswagen znižuje výrobné plány na budúci rok vo svojej továrni v Kaluze pri Moskve o 13 percent. Nemecký Daimler chce od januára zaviesť kratší pracovný týždeň vo svojich štyroch závodoch Mercedes–Benz. Toto opatrenie by malo trvať od januára až do konca apríla.
Japonská Toyota počas Vianoc obmedzí výrobu luxusnej značky Lexus. Od januára zruší nočné zmeny v niektorých japonských fabrikách. (sita, čtk)