BRATISLAVA. Tá však nepovedie k ďalším exekúciám rodinných domov, ale k zatváraniu hotelov či obchodných domov.
Aj keď je nákupná sezóna v plnom prúde, tie isté udalosti, ktoré spôsobili krach trhu s nehnuteľnosťami bežného obyvateľstva, pôsobia aj na trhu komerčných nehnuteľností a podľa ekonómov sa situácia postupne zhoršuje. Ako informovala agentúra AP, za obeť exekúciám padlo už viacero obchodných domov od Michiganu až po Georgiu a neschopnosť splácať dlhy oznamujú aj niektoré hotely v Arizone či Južnej Karolíne.
"Pravdepodobne sa dostávame do prvej fázy krízy komerčného hypotekárneho trhu," povedal Scott Tross, právnik v jednej z realitných kancelárií v New Jersey. To sú veľmi zlé správy pre viacero skupín, nielen pre majiteľov nehnuteľností. Keď skrachujú firmy, ľudia prídu o prácu a mestá o príjmy z daní. Nedostatok peňazí v miestnom rozpočte potom pocítia úrady, školy a sociálne služby.
Nastupujúca kríza je pritom podľa ekonómov omnoho horšia než kedykoľvek predtým. Keď mali v minulosti podniky problémy, obrátili sa na banky, ktoré poskytli úvery. Tento systém však po rozšírení finančnej krízy na celý svet už dnes nefunguje.
Firmy, na rozdiel od hypoték na súkromné domy, nemôžu splácať svoje úvery 15 či dokonca 30 rokov. Komerčné hypotéky sa bežne poskytujú na päť, sedem, maximálne 10 rokov a na konci čakajú dlžníkov vysoké platby. Na budúci rok by takéto spoločnosti od úradov cez kancelárske komplexy až po hotely a obchodné domy mali len v USA splatiť 20 miliárd USD (478,68 miliardy Sk). Najmä maloobchodný sektor vyzerá veľmi zle.
Skrachovať či požiadať o ochranu pred veriteľmi stihli už viaceré maloobchodné siete. V USA sa v najväčšej miere do povedomia ľudí zapísal druhý najväčší predajca elektroniky v krajine Circuit City, ktorý začiatkom novembra požiadal o ochranu pred veriteľmi. Podľa agentúry Bloomberg chce firma do konca roka zatvoriť 155 z viac než 700 obchodov v USA a prepustiť približne 7300 zamestnancov, teda asi 17 % z celkového počtu.
Ani druhé firmy neočakávajú v najbližších mesiacoch dobré správy. Podľa dnešnej informácie AP sú novembrové výsledky predaja viacerých maloobchodných sietí slabšie než očakávali, keďže spotrebitelia v dôsledku krízy míňajú v obchodoch stále menej. Jediná z úspešnejších sietí, najväčšia z nich, Wal-Mart, zaznamenala medziročný rast tržieb o 3,4 %, no ostatné spoločnosti ako Limited Brands, Bon-Ton Stores či Pacific Sunwear zaznamenali pokles. Dokonca aj v minulosti veľmi úspešná spoločnosť Costco Wholesale oznámila pokles medziročných tržieb o 5 %.
Ako informovala analytická spoločnosť RetailMetrics, december aj mesiace po ňom budú mimoriadnou výzvou pre maloobchod, keďže prepúšťanie v USA pokračuje a ľudia budú mať hlboko do vrecka aj naďalej. Potvrdili to diskontné siete, ktoré za minulý víkend, prvý po otvorení predvianočnej sezóny, zaznamenali veľmi slabý rast tržieb.
Keď teda príde na splácanie hypoték za 20 miliárd USD v budúcom roku (v rokoch 2010 a 2011 budú sumy ešte vyššie), mnohí vlastníci priestorov nebudú mať peniaze. Refinancovanie neprichádza do úvahy, pretože banky na nehnuteľnosti, ktoré dnes majú menšiu hodnotu než v čase kúpy, nedajú ďalšie úvery. Obchody, hotely a ďalšie inštitúcie pôjdu do exekúcie, v ktorej sa len ťažko nájde nový kupec, pretože aj ten by mal problémy so získaním potrebných úverov na ďalšie prevádzkovanie.
"Tento systém nikdy nebol odskúšaný na stav hlbokej recesie," povedal profesor ekonómie Ken Rosen z University of California.
Jednou z nádejí bol záchranný balík na podporu finančného trhu v hodnote 700 miliárd USD, v rámci ktorého mala vláda vykúpiť od bánk a poisťovní problematické aktíva, no minister financií Henry Paulson nakoniec rozhodol, že vláda už ďalej zlé aktíva vykupovať nebude. "Takáto zmena pravidiel trhy úplne šokovala," povedal Rosen, podľa ktorého toto rozhodnutie "bolo najväčšou hlúposťou, akú mohol Paulson vyhlásiť".
Ani Európa nie je na tom lepšie. Maloobchod zaznamenáva prepad tržieb v eurozóne (v októbri medziročne klesli o 2,1 %) aj celej Európskej únii (o 0,8 %). Jednou z prvých väčších obetí v Európe sa stala vyše 100-ročná britská maloobchodná sieť Woolworths, ktorá koncom novembra musela požiadať o nútenú správu. Rovnaký krok urobila aj sieť MFI Retail.
Ako informoval britský denník Guardian, len v novembri vzrástol počet bankrotov maloobchodného sektora mimo oblasti potravín medzimesačne o 21 % a v potravinovom maloobchode to bolo dokonca o 50 %. Za nimi môžu nasledovať ďalší a podľa Bloombergu v celej Európe.
Agentúra vychádza z najnovších informácií spoločnosti pre prieskum trhu CreditSights, ktorá informovala, že náklady na poistenie sa maloobchodných spoločností pre prípad nesolventnosti sa niekoľkonásobne zvýšili. Napríklad pre firmu PPR, ktorá je vlastníkom značky Gucci, či pre spoločnosť LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, výrobcu hodiniek Dior, išli tieto náklady hore približne trojnásobne. Ešte horšie dopadol nemecký reťazec Metro, kde náklady na poistenie pre prípad nesolventnosti vzrástli takmer štyrikrát.