BRATISLAVA. Vláda sa snaží urýchliť výstavbu diaľnic, ale v skutočnosti len posúva pôvodné termíny začatia či ukončenia prác na neskôr. Po tom, čo minulý týždeň rozšírila výstavbu diaľnic na cudzom, včera odobrila uznesenie ministerstva dopravy, ktoré ešte viac protežuje diaľničnú spoločnosť.
Pozemky pod diaľnicami majú byť vybavované na katastroch prednostne, tak chce vláda urýchliť prevod vlastníctva k pozemkom pod diaľnicami. Slovenský pozemkový fond má prednostne uzatvárať zmluvy k pozemkom vo vlastníctve štátu a neznámych vlastníkov.
Novelizovať sa má aj oceňovanie – pre diaľničné pozemky bude stačiť jednoduchší obsah znaleckého posudku. O tom, či sa tým dosiahnu spravodlivejšie ceny pre majiteľov parciel, sa nehovorí.
Projekty diaľnic má uľahčiť aj novela vyhlášky o prípustnej miere hluku, diaľnice by tak bolo možné stavať bližšie k mestám či obciam.
Tieto a ďalšie opatrenia majú podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho urýchliť prípravu stavieb na rok 2011.
Termíny sa predĺžili
Rezort dopravy si opäť posunul termín výberu víťaza na výstavbu druhého balíčka diaľničných PPP projektov na polovicu decembra. Pôvodne chcel mať rezort ku koncu roka už s víťazom podpísané zmluvy na realizáciu.
Výber koncesionárov na všetky schválené PPP úseky si ministerstvo presunulo až na koniec apríla budúceho roka. Teda takmer rok po pôvodne naplánovanom začiatku výstavby.
Opoziční poslanci preto považujú premiérom avizované a vládou potvrdené ukončenie výstavby diaľnice z Bratislavy do Košíc do roku 2010 za nereálne.
„Plán je absolútne nereálny,“ myslí si poslanec SDKÚ Ivan Štefanec.
Už len o desať percent
Ministerstvo tvrdí, že chce zabrániť predražovaniu výstavby podmienkou, že dodatky k zmluvám pri stavbách začatých v roku 2008 nemôžu presiahnuť desať percent. Podľa šéfa Národnej diaľničnej spoločnosti Igora Chomu sa predražovanie bude riešiť presunom peňazí v rámci stavby. Poslanec SDKÚ Stanislav Janiš sa obáva ďalšieho predražovania: „Pripustenie limitu na dodatky je vlastne legalizácia predražovania.“
Rezort výstavby musí vyriešiť aj spolufinancovanie výstavby cez eurofondy. Štát sa má podieľať na spolufinancovaní 35 a nie 15 percentami. To, odkiaľ budú peniaze, má vyriešiť budúcoročný rozpočet.
Autor: zz