KRÍZA EKONOMIKY SPOJENÝCH ŠTÁTOV JE VRAJ NAJHLBŠIA OD SKONČENIA DRUHEJ SVETOVEJ VOJNY

Americká recesia zlacnila benzín

Svetovej ekonomike by krach problémových firiem pomohol viac ako ich záchrana za každú cenu, tvrdia niektorí analytici.

BRATISLAVA. Americká ekonomika je už rok v recesii. Prvé poklesy jej rastu nastali už na konci roku 2007, tvrdí to pondelková správa Národného úradu pre ekonomický výskum. Podľa nej ide o najhlbšiu recesiu v histórii Spojených štátov od druhej svetovej vojny.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Na správu hneď v pondelok zareagovali burzy prepadom do červených čísel. Včera krátko po otvorení burzy pokračoval americký index Dow Jones v poklese vyše osem percent, po dvoch hodinách sa však zhodnocoval o vyše dve percentá.

Obavy z recesie potiahli dole aj ceny ropy, ktorá sa včera obchodovala aj za menej ako 48 dolárov za barel. Motoristi sa tak včera mohli tešiť z ďalšieho zlacňovania benzínu a nafty. V prvom prípade o 70 halierov, v druhom o 80.

Podľa Tomáša Novotného z portálu Natankuj.sme.sk priemerné ceny 95-oktánového benzínu Natural sa dostanú koncom tohto týždňa tesne nad 31,60 koruny za liter, priemerná cena nafty klesne na 35,90 koruny za liter.

Druhá veľká kríza?

Niektorí americkí ekonómovia prirovnávajú súčasnú krízu k Veľkej hospodárskej kríze. Podľa analytika spoločnosti Colosseum Borisa Tomčiaka je podobnosť hlavne v začiatku oboch kríz, teda v spľasnutí bubliny ceny aktív, rozdiely sú však v riešení: „Americká centrálna banka i vláda pumpujú do ekonomiky extrémne množstvo peňazí cez odkupovanie zlých aktív a záchranu celých firiem či poskytovanie a garanciu pôžičiek.“ To vedie podľa neho k rastu cien v ekonomike. Naopak v minulosti vláda zareagovala sťažením prístupu k peniazom, čo sa prejavilo poklesom cien, ale aj v lavíne bankrotov.

Podľa analytika VolksBank Vladimíra Vaňa sa obe krízy porovnávať nedajú. „Súčasná recesia je súčasťou amerického hospodárskeho cyklu, vážnosť jej dodávajú problémy vo finančnom sektore,“ povedal.

Riešenia

„Neexistuje žiadna jednoduchá rada, ako riešiť krízu. Ak by bola, tak to všetci urobia,“ povedal analytik spoločnosti NextFinance Vladimír Pikora. Riešenie vidí v znižovaní daní namiesto zvyšovania štátnych výdavkov, ako k tomu pristúpili európske ekonomiky.

„Z trhu musia odísť firmy, ktoré boli postavené na spotrebe financovanej lacnými úvermi. Uvoľnený kapitál sa musí presunúť do iných odvetví,“ povedal Juraj Karpiš z INESS–u. Podľa neho práve verejné projekty môžu krízu predĺžiť, keďže odďaľujú nutnú reštrukturalizáciu ekonomiky.

S tým súhlasí aj Tomčiak. „Najhorším protikrízovým opatrením je zachraňovanie stratových firiem, ktoré by v normálnom trhovom mechanizme skrachovali.“

Neexistuje žiadna jednoduchá rada ako riešiť krízu.

Ak by bola, tak to všetci urobia.

Vladimír Pikora, analytik NextFinance

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 008
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 801
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 952
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 645
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 142
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 102
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 953
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 601
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 145
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.