Automobilkám v SR predpovedajú aj napriek kríze svetlú budúcnosť

Slovensko sa rýchlo stalo Detroitom Európy. Uviedla to dnes americká agentúra AP skice o situácii tohto odvetvia v našej krajine. Na rozdiel od amerického Detroitu má však celkom iné starosti.

ŽILINA.

AP cituje generálneho manažéra Kia Motors Slovakia Jum-Bum Parka: "Hovoríme o vytváraní pracovnych miest, nie o ich rušení". Komplex za miliardu eur (30,13 miliardy Sk) bol v Žiline otvorený v decembri 2006.

Podľa Márie Novákovej, generálnej tajomníčky Združenia automobilového priemyslu SR, by sa malo odteraz do roku 2010 vytvoriť v odvetví 30.000 pracovných miest. Aj za ich účasti by sa mal slovenský automobilový priemysel pripraviť na zaradenie vyššie stupňa.

Je isté, že USA, Kanada, Čína, Japonsko a Rusko vyrábajú podstatne viac automobilov ako Slovensko. Japonsko ich vyprodukovalo vlani takmer 11,6 milióna, americká veľká trojka (General Motors, Ford a Chrysler) ich dodali na trh 10,8 milióna.

Ale počtom malý národ, na území ktorého sa nachádza aj automobilka PSA Peugeot Citroen a nemeckého Volkswagenu, vyrába najviac automobilov na 1000 obyvateľov. Vlani sa ich na Slovensku vyrobilo 571.071, čo znamená, že na 1000 obyvateľov ich pripadlo 105,7. Tento rok sa odhaduje ich produkcia na 610.000. A automobilky na Slovensku ešte stále nejdú na plný výkon.

Analytici uvádzajú, že výrobcovia automobilov prišli na Slovensko, lebo má lacnú pracovnú silu, nízke dane, slabé odbory, dobré diaľnice a iné logistické prvky, strategickú polohu v geografickom srdci Európy. Je aj blízko k rastúcim trhom Ruska, Ukrajiny a iných republík bývalého Sovietskeho zväzu.

"To sú dôvody, prečo treba byť tam," povedal riaditeľ Centra pre výskum automobilového priemyslu v Nemecku Ferdinand Dudenhöffer. Centrum pôsobí na Univerzite v Gelsenkirchene.

"Môže krajina udržať svoj úspech tvárou v tvár recesii?" Dudenhöffer je skeptický. "Na svete neexistuje krajina, alebo výrobca automobilov, ktorý by bol imúnny voči tejto kríze," poznamenáva riaditeľ.

Slovensko ešte pred vstupom Do EÚ, uskutočnilo bolestné reformy. Jeho ekonomika dosahuje v Európe vysoké prírastky. Tento rok by mal byť jej vzostup 7,4 % a predpokladá sa, že na rok to bude solídnych vyše 4 %. Od prvého januára sa krajina stane novým členom eurozóny.

Priemerná mesačná mzda v krajine je 650 eur (19.582 Sk), v automobilovom priemysle je mesačný príjem 800 eur (24.100 Sk). To je len 25 % mzdy ich kolegov v Nemecku. Pritom náklady na dôchodky a zdravotnícku starostlivosť predstavujú len zlomok výdavkov americkej Veľkej trojky.

Toto sú všetko dôvody, ktoré objasňujú, prečo si subdodávatelia budujú svoju sieť okolo Kie, Pegeotu a Volkswagenu. Automobilky vyprodukovali vlani so 76.000 zamestnancami hodnotu za 20,8 miliardy eur (626,62 miliárd Sk).

Napriek tomu, že sa nad svetovým automobilovým priemyslom zbiehajú tmavé mraky, kórejský Hyundai Motor Co. to neodradilo od otvorenia nového závodu v moravskom meste Nošovice. Jeho výstavba stála miliardu eur (30,13 miliardy Sk).

Peugeot Citroen uvádza, že má v úmysle vyrábať nový model C3 Picasso výhradne len na Slovensku.

Informovala o tom agentúra AP.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 420
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 565
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 856
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 745
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 743
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 866
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 945
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 814
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 617

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Robert Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Nárok však nebudú mať všetci.

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop