Automobilkám v SR predpovedajú aj napriek kríze svetlú budúcnosť

Slovensko sa rýchlo stalo Detroitom Európy. Uviedla to dnes americká agentúra AP skice o situácii tohto odvetvia v našej krajine. Na rozdiel od amerického Detroitu má však celkom iné starosti.

ŽILINA.

AP cituje generálneho manažéra Kia Motors Slovakia Jum-Bum Parka: "Hovoríme o vytváraní pracovnych miest, nie o ich rušení". Komplex za miliardu eur (30,13 miliardy Sk) bol v Žiline otvorený v decembri 2006.

Podľa Márie Novákovej, generálnej tajomníčky Združenia automobilového priemyslu SR, by sa malo odteraz do roku 2010 vytvoriť v odvetví 30.000 pracovných miest. Aj za ich účasti by sa mal slovenský automobilový priemysel pripraviť na zaradenie vyššie stupňa.

Je isté, že USA, Kanada, Čína, Japonsko a Rusko vyrábajú podstatne viac automobilov ako Slovensko. Japonsko ich vyprodukovalo vlani takmer 11,6 milióna, americká veľká trojka (General Motors, Ford a Chrysler) ich dodali na trh 10,8 milióna.

Ale počtom malý národ, na území ktorého sa nachádza aj automobilka PSA Peugeot Citroen a nemeckého Volkswagenu, vyrába najviac automobilov na 1000 obyvateľov. Vlani sa ich na Slovensku vyrobilo 571.071, čo znamená, že na 1000 obyvateľov ich pripadlo 105,7. Tento rok sa odhaduje ich produkcia na 610.000. A automobilky na Slovensku ešte stále nejdú na plný výkon.

Analytici uvádzajú, že výrobcovia automobilov prišli na Slovensko, lebo má lacnú pracovnú silu, nízke dane, slabé odbory, dobré diaľnice a iné logistické prvky, strategickú polohu v geografickom srdci Európy. Je aj blízko k rastúcim trhom Ruska, Ukrajiny a iných republík bývalého Sovietskeho zväzu.

"To sú dôvody, prečo treba byť tam," povedal riaditeľ Centra pre výskum automobilového priemyslu v Nemecku Ferdinand Dudenhöffer. Centrum pôsobí na Univerzite v Gelsenkirchene.

"Môže krajina udržať svoj úspech tvárou v tvár recesii?" Dudenhöffer je skeptický. "Na svete neexistuje krajina, alebo výrobca automobilov, ktorý by bol imúnny voči tejto kríze," poznamenáva riaditeľ.

Slovensko ešte pred vstupom Do EÚ, uskutočnilo bolestné reformy. Jeho ekonomika dosahuje v Európe vysoké prírastky. Tento rok by mal byť jej vzostup 7,4 % a predpokladá sa, že na rok to bude solídnych vyše 4 %. Od prvého januára sa krajina stane novým členom eurozóny.

Priemerná mesačná mzda v krajine je 650 eur (19.582 Sk), v automobilovom priemysle je mesačný príjem 800 eur (24.100 Sk). To je len 25 % mzdy ich kolegov v Nemecku. Pritom náklady na dôchodky a zdravotnícku starostlivosť predstavujú len zlomok výdavkov americkej Veľkej trojky.

Toto sú všetko dôvody, ktoré objasňujú, prečo si subdodávatelia budujú svoju sieť okolo Kie, Pegeotu a Volkswagenu. Automobilky vyprodukovali vlani so 76.000 zamestnancami hodnotu za 20,8 miliardy eur (626,62 miliárd Sk).

Napriek tomu, že sa nad svetovým automobilovým priemyslom zbiehajú tmavé mraky, kórejský Hyundai Motor Co. to neodradilo od otvorenia nového závodu v moravskom meste Nošovice. Jeho výstavba stála miliardu eur (30,13 miliardy Sk).

Peugeot Citroen uvádza, že má v úmysle vyrábať nový model C3 Picasso výhradne len na Slovensku.

Informovala o tom agentúra AP.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 287
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 115
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 853
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 943
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 575
  6. Kam do tepla v januári? 2 568
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 312
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 215
  9. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 1 949
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 618

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Šatan a ďalší majú najobjektívnejší subjektívny názor, tvrdí Valábik

Bývalý hokejista Boris Valábik hodnotí nomináciu hokejovej reprezentácie na olympiádu.

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Prečo zas meškajú tlačivá daňových priznaní a ako tomu predchádzať

Štát roky nerešpektuje vlastné pravidlá, aby zmeny zákonov plánoval dostatočne vopred.

Poplatok za sobáš budú možno platiť aj neveriaci, diskrimináciu odmietajú

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

Slovensko vyšlo ako 30. najlepšia krajina sveta pre život

Zo susediacich krajín je lepším miestom pre život iba Česko a Rakúsko.

V USA žiada o podporu v nezamestnanosti najmenej ľudí za posledných 45 rokov

Ide o najnižší počet žiadostí od februára 1973.

Novým členom Rady pre rozpočtovú zodpovednosť má byť ekonóm Juraj Kotian

Kotian podľa hlavy štátu spĺňa všetky predpoklady na vykonávanie funkcie v RRZ.