KONKURENTOM ŠTÁTNEJ POŠTY DAL ZA PRAVDU BRUSEL, FICO POVEDAL, ŽE ICH ZA TO ZDANÍ

Poštu majú chrániť extra dane

Spory medzi štátnou Slovenskou poštou a firmami, ktoré ju chcú obrať o monopol, by mali riešiť Poštový úrad. Ten však mení názory tak, ako sa menia vlády. Výsledok je, že Brusel nás hodnotí ako krajinu, ktorá mení firmám pravidlá za pochodu.

Šéf pošty Libor Chrást tvrdí, že rozhodnutie komisie je ohlasom na obrovský lobistický tlak alternatívnych operátorov.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Spory medzi štátnou Slovenskou poštoua firmami, ktoré ju chcú obrať o monopol, by mali riešiť Poštový úrad. Ten však mení názory tak, ako sa menia vlády. Výsledok je, že Brusel nás hodnotí ako krajinu, ktorá mení firmám pravidlá za pochodu.

BRATISLAVA. Pretláčanie sa o trh zásielok od mobilných operátorov či energetických podnikov, ktoré pravidelne dostávajú domácnosti na Slovensku, pokračuje. Navrch v nej majú alternatívni doručovatelia, pretože im dala za pravdu Európska komisia. Tú však chce zažalovať slovenská vláda.

Navyše, prem­iér Fico minulý týždeň Slovenskej pošte sľúbil schváliť nové zákonné opatrenia, ktoré pomôžu jej ekonomickej situácii.

Hlas konkurentov

Alternatívni doručovatelia tvrdia, že ak prijmú objednávku elektronickou formou, potom listy vytlačia, vložia do obálok a distribuujú, netýka sa ich poštová výhrada, a teda ani monopol Slovenskej pošty na tieto zásielky. Takýto trh hybridnej poš­ty tu podľa nich fungoval niekoľko rokov až do chvíle, kým slovenské orgány nevrátili hybridnú poštu pod monopol štátneho doručovateľa. Okrem známej zmeny poštového zákona však mali Brusel ovplyvniť aj rozhodnutia a vyjadrenia Poštového úradu z čias bývalej vlády.

Ten v marci roku 2004 povedal, že hybridná pošta nie je po­š­tovou službou. Logicky z toho vyplynulo, že nemôže spadať pod monopol Slovenskej pošty. Pre jej konkurentov to bol významný signál, aby vstúpili na slovenský trh. Riaditeľ konkurenčnej firmy Slovak Mail Services Maroš Horňáček navyše tvrdí, že úrad vo viacerých vyjadreniach opakovane dával za pravdu alternatívnym doručovateľom. V zázname o kontrole pre Prvú doručovaciu z februára 2006 niekdajší šéf úradu Karol Achimský podpísal: „Získané informácie potvrdzujú, že kontrolovaný subjekt neposkytoval služby založené na vyberaní, triedení, preprave a dodaní zásielok, ktorých charakter porušuje podmienky poštovej výhrady.“

Vláda zmenila názor

Situácia sa však zmenila po nástupe Ficovej vlády. Minulý rok v novembri Poštový úrad už tvrdil, že „fáza hybridnej pošty od jej vzniku po doručenie je poštovou službou“. A tá už spadá do monopolu Slovenskej pošty, ktorú vedú nominanti Slovenskej národnej strany.

Súčasný šéf úradu Ján Fľak tvrdí, že hybridná pošta tak ako v minulosti ani dnes nie je zákonom vymedzená. „Pre nejednoznačnú definíciu niektorých pojmov vznikol rozdielny pohľad na túto problematiku,“ povedal. Keďže chýbala presná definícia, nemohol tu byť ani trh hybridnej pošty, ako ju chápu alternatívni doručovatelia. Keď na trh vstupovali, porušovali podľa Fľaka zákon.

Exminister dopravy Pavol Prokopovič oproti tomu tvrdí, že počas jeho ministrovania k nedorozumeniu medzi úradom a alternatívnymi doručovateľmi nedošlo. „V snahe pri­spôsobiť sa ostatným krajinám únie, snažili sme sa všetko pripravovať tak, aby sme k prvému januáru 2009 mohli nastúpiť na plnú liberalizáciu poštových služieb, teda úplne zrušiť poštovú výhradu,“ povedal Prokopovič.

Fico: Treba ich žalovať

S verdiktom Bruselu okrem Poštového úradu nesúhlasí ani ministerstvo dopravy. V spolupráci s poštou a za podpory premiéra Fica chce komisiu zažalovať na Európskom súdnom dvore. Premiér v piatok na adresu konkurentov pošty povedal: „Toto je šklbanie štátu. Štát nie je kura, ktoré obaríme a potom ošklbeme.“

Ministerstvu dopravy a Slovenskej pošte ponúkol v skrátenom legislatívnom konaní schválenie takých opatrení, kto­ré zabezpečia, že bude mať pošta prioritu v doručovaní zásielok hybridnej pošty. Podľa vyjadrení Úradu vlády „môže ísť napríklad o príspevky alternatívnych doručovateľských spoločností do fondu, z ktorého by sa uhrádzali straty pošty za doručovanie zásielok v menej atraktívnych oblastiach alebo úpravy v oblasti licencií pre spoločnosti, ktoré chcú pôsobiť na tomto trhu“.

Najväčším problémom v celom spore je totiž univerzálna služba, ktorú musí vykonávať Slovenská pošta zo zákona. Ide o doručovanie päť dní v týždni a aj na tie najodľahlejšie miesta. Straty z týchto služieb vyrovnáva pošta najmä z príjmov z lukratívnych zákaziek - napríklad od mobilných operátorov alebo bánk. Preto jej prekáža, že o časť príjmov sa musí na tomto dvojmiliardovom trhu deliť s konkurentmi.

Eurokomisia však trvá na svojom. Jonathan Todd, hovorca eurokomisárky pre hospodársku súťaž Neelie Kroesovej, povedal, že Slovensko má právo žalovať komisiu, no nemá to odkladný účinok. To znamená, že by sa v zákonoch mali urobiť zmeny tak, aby sa alternatívni doručovatelia opäť dostali na trh. Slovensko, ktoré do 30 dní nepodniklo opravné kroky, preto môže čeliť sankciám.

Toto je šklbanie štátu. Štát nie je kura, ktoré obaríme a potom ošklbeme.

Robert Fico, predseda vlády

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 777
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 488
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 001
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 498
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 544
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 363
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 349
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 121
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 972
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 848

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Na testovanie potravín dá Brusel milión eur, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.

Najväčší nespracovaný diamant na svete našiel kupca, stál 53 miliónov dolárov

Diamant Naše svetlo je veľký asi ako tenisová loptička a objavili ho v diamantovej bani v Botswane v roku 2015.

Kauza vajec s jedom proti blchám vyústila do memoranda pre všetky krajiny Únie

Záverom konferencie je 20-bodové memorandum, kde členské krajiny dostali za úlohu splniť jednotlivé body.