KONKURENTOM ŠTÁTNEJ POŠTY DAL ZA PRAVDU BRUSEL, FICO POVEDAL, ŽE ICH ZA TO ZDANÍ

Poštu majú chrániť extra dane

Spory medzi štátnou Slovenskou poštou a firmami, ktoré ju chcú obrať o monopol, by mali riešiť Poštový úrad. Ten však mení názory tak, ako sa menia vlády. Výsledok je, že Brusel nás hodnotí ako krajinu, ktorá mení firmám pravidlá za pochodu.

Šéf pošty Libor Chrást tvrdí, že rozhodnutie komisie je ohlasom na obrovský lobistický tlak alternatívnych operátorov.(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Spory medzi štátnou Slovenskou poštoua firmami, ktoré ju chcú obrať o monopol, by mali riešiť Poštový úrad. Ten však mení názory tak, ako sa menia vlády. Výsledok je, že Brusel nás hodnotí ako krajinu, ktorá mení firmám pravidlá za pochodu.

BRATISLAVA. Pretláčanie sa o trh zásielok od mobilných operátorov či energetických podnikov, ktoré pravidelne dostávajú domácnosti na Slovensku, pokračuje. Navrch v nej majú alternatívni doručovatelia, pretože im dala za pravdu Európska komisia. Tú však chce zažalovať slovenská vláda.

Navyše, prem­iér Fico minulý týždeň Slovenskej pošte sľúbil schváliť nové zákonné opatrenia, ktoré pomôžu jej ekonomickej situácii.

Hlas konkurentov

Alternatívni doručovatelia tvrdia, že ak prijmú objednávku elektronickou formou, potom listy vytlačia, vložia do obálok a distribuujú, netýka sa ich poštová výhrada, a teda ani monopol Slovenskej pošty na tieto zásielky. Takýto trh hybridnej poš­ty tu podľa nich fungoval niekoľko rokov až do chvíle, kým slovenské orgány nevrátili hybridnú poštu pod monopol štátneho doručovateľa. Okrem známej zmeny poštového zákona však mali Brusel ovplyvniť aj rozhodnutia a vyjadrenia Poštového úradu z čias bývalej vlády.

Ten v marci roku 2004 povedal, že hybridná pošta nie je po­š­tovou službou. Logicky z toho vyplynulo, že nemôže spadať pod monopol Slovenskej pošty. Pre jej konkurentov to bol významný signál, aby vstúpili na slovenský trh. Riaditeľ konkurenčnej firmy Slovak Mail Services Maroš Horňáček navyše tvrdí, že úrad vo viacerých vyjadreniach opakovane dával za pravdu alternatívnym doručovateľom. V zázname o kontrole pre Prvú doručovaciu z februára 2006 niekdajší šéf úradu Karol Achimský podpísal: „Získané informácie potvrdzujú, že kontrolovaný subjekt neposkytoval služby založené na vyberaní, triedení, preprave a dodaní zásielok, ktorých charakter porušuje podmienky poštovej výhrady.“

Vláda zmenila názor

Situácia sa však zmenila po nástupe Ficovej vlády. Minulý rok v novembri Poštový úrad už tvrdil, že „fáza hybridnej pošty od jej vzniku po doručenie je poštovou službou“. A tá už spadá do monopolu Slovenskej pošty, ktorú vedú nominanti Slovenskej národnej strany.

Súčasný šéf úradu Ján Fľak tvrdí, že hybridná pošta tak ako v minulosti ani dnes nie je zákonom vymedzená. „Pre nejednoznačnú definíciu niektorých pojmov vznikol rozdielny pohľad na túto problematiku,“ povedal. Keďže chýbala presná definícia, nemohol tu byť ani trh hybridnej pošty, ako ju chápu alternatívni doručovatelia. Keď na trh vstupovali, porušovali podľa Fľaka zákon.

Exminister dopravy Pavol Prokopovič oproti tomu tvrdí, že počas jeho ministrovania k nedorozumeniu medzi úradom a alternatívnymi doručovateľmi nedošlo. „V snahe pri­spôsobiť sa ostatným krajinám únie, snažili sme sa všetko pripravovať tak, aby sme k prvému januáru 2009 mohli nastúpiť na plnú liberalizáciu poštových služieb, teda úplne zrušiť poštovú výhradu,“ povedal Prokopovič.

Fico: Treba ich žalovať

S verdiktom Bruselu okrem Poštového úradu nesúhlasí ani ministerstvo dopravy. V spolupráci s poštou a za podpory premiéra Fica chce komisiu zažalovať na Európskom súdnom dvore. Premiér v piatok na adresu konkurentov pošty povedal: „Toto je šklbanie štátu. Štát nie je kura, ktoré obaríme a potom ošklbeme.“

Ministerstvu dopravy a Slovenskej pošte ponúkol v skrátenom legislatívnom konaní schválenie takých opatrení, kto­ré zabezpečia, že bude mať pošta prioritu v doručovaní zásielok hybridnej pošty. Podľa vyjadrení Úradu vlády „môže ísť napríklad o príspevky alternatívnych doručovateľských spoločností do fondu, z ktorého by sa uhrádzali straty pošty za doručovanie zásielok v menej atraktívnych oblastiach alebo úpravy v oblasti licencií pre spoločnosti, ktoré chcú pôsobiť na tomto trhu“.

Najväčším problémom v celom spore je totiž univerzálna služba, ktorú musí vykonávať Slovenská pošta zo zákona. Ide o doručovanie päť dní v týždni a aj na tie najodľahlejšie miesta. Straty z týchto služieb vyrovnáva pošta najmä z príjmov z lukratívnych zákaziek - napríklad od mobilných operátorov alebo bánk. Preto jej prekáža, že o časť príjmov sa musí na tomto dvojmiliardovom trhu deliť s konkurentmi.

Eurokomisia však trvá na svojom. Jonathan Todd, hovorca eurokomisárky pre hospodársku súťaž Neelie Kroesovej, povedal, že Slovensko má právo žalovať komisiu, no nemá to odkladný účinok. To znamená, že by sa v zákonoch mali urobiť zmeny tak, aby sa alternatívni doručovatelia opäť dostali na trh. Slovensko, ktoré do 30 dní nepodniklo opravné kroky, preto môže čeliť sankciám.

Toto je šklbanie štátu. Štát nie je kura, ktoré obaríme a potom ošklbeme.

Robert Fico, predseda vlády

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 551
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 490
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 11 319
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 605
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 175
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 460
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 394
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 381
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 607
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 153

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šmejdi sa úplne nevytratili. Sedem krokov, ako sa vyhnúť problémom

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

KULTÚRA

Ukrajinský režisér ukázal aroganciu ruských policajtov, vybučali ho

Nasadili Rusi svojich ľudí do hľadiska?

KOMENTÁRE

V kanadskom raji sa s ostatnými delí čoraz menej ľudí

Je Vancouver jedným z najlepších miest pre život?

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways zrušila kvôli výpadku systému lety z Londýna

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.