PSA PEUGEOT CITROËN BUDE PREPÚŠŤAŤ. TRNAVSKÝ ZÁVOD JE ZATIAĽ MIMO OHROZENIA. MÁ VYRÁBAŤ NOVINKU

Kríza skúša aj európske automobilky

Kríza rad za radom testuje odolnosť svetových automobiliek. Včera ohlásil druhý najväčší európsky výrobca – PSA Peugeot Citroën zrušenie 2700 miest v celom koncerne. Nejde pritom len o robotníkov, o prácu príde aj 850 ľudí z manažmentu. Ďalších 900 ľudí p

(Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. resunie v rámci závodov.

BRATISLAVA. Kríza rad za radom testuje odolnosť svetových automobiliek. Včera ohlásil druhý najväčší európsky výrobca – PSA Peugeot Citroën zrušenie 2700 miest v celom koncerne. Nejde pritom len o robotníkov, o prácu príde aj 850 ľudí z manažmentu. Ďalších 900 ľudí presunie v rámci závodov.

Vedenie francúzskej automobilky tvrdí, že prepúšťanie je nevyhnutné. Riaditeľ PSA pre ľudské zdroje Jean-Luc Vergne vyhlásil, že ak by automobilka nekonala, mohla by ohroziť budúcnosť všetkých zamestnancov, čiže až 200-tisíc miest.

Podľa hovorcu trnavskej fabriky Petra Šveca sa slovenskí zamestnanci nemusia o prácu obávať. Ohlásené prepúšťanie sa Slovenska nedotkne. Trnavský PSA dokonca na svojej internetovej stránke stále ohlasuje nábor nových ľudí. Na tom sa vraj nič nemení. „Stále potrebujeme ľudí na niektoré kvalifikované pozície,“ hovorí Švec.

Automobilka v Trnave je technologicky najmodernejším výrobným centrom skupiny. Začiatkom budúceho roka chce uviesť na trh druhý model Citroën C3 Picasso, ktorý sa má vyrábať len na Slovensku. To by malo slovenský trh ochrániť.

PSA Peugeot Citroën znížil v októbri výhľad zisku za rok 2008 a ohlásil zníženie produkcie po tom, čo skupina zaznamenala pokles obratu v treťom kvartáli o 5,2 percenta.

Opel skráti pracovný čas

Ďalší európsky výrobca áut – Opel – sa prepúšťať zatiaľ nechystá. Ale iba z jedného dôvodu. Robí iné opatrenia. Napríklad ohlásil na budúci rok zníženie produkcie o desať percent a uvažuje o zavedení 30-hodinového pracovného týždňa. Opel je dcérou amerického General Motors, ktorý sa topí v problémoch.

Opel požiadal tiež nemeckú spolkovú vládu o finančnú pomoc vo výške takmer dve miliardy eur vo forme vládnych záruk. Podľa nemeckej kancelárky Angely Merkelovej by rozhodnutie o pomoci pre Opel malo padnúť do konca roka.

V stredu ohlásila svoj záujem o štyri továrne Opelu nemecká spoločnosť Solarworld, ktorá pôsobí v oblasti solárnej energetiky. Automobilke za ne ponúkla miliardu eur.

Európske automobilky už požiadali EÚ o poskytnutie finančnej pomoci vo výške 40 miliárd eur v podobe bezúročných pôžičiek. Francúzsky minister pre európske záležitosti Jean-Pierre Joyuet chce presadiť, aby sa problematika automobilového sektora prerokovala na decembrovom summite únie. Niektorí zástupcovia únie to však považujú za krátkodobé riešenie. Miesto toho navrhujú, aby sa firmy zamerali na ekologickejšie autá.

Ázijské odstávky

Zlé správy od výrobcov áut prichádzajú z celého sveta. Americký General Motors ohlásil, že pre slabý dopyt odstaví od polovice decembra na dva mesiace fabriku v Thajsku.

Podobná situácia ako v Thajsku je aj v Južnej Kórei, kde spoločný podnik GM Daewoo odstaví v decembri výrobu na dva týždne.

Americké automobilové giganty – GM, Ford Motor a Chrysler sa tiež snažia získať od svojej vlády podporu, aby sa vyhli bankrotu. Šéfovia veľkej trojky v Kongrese varovali, že kolaps celého odvetvia je na dohľad a mohol by viesť až k strate troch miliónov pracovných miest.

Oponenti pomoci zase namietajú, že kolosy aj tak neprežijú. „Bojím sa, že si tie peniaze zoberiete a urobíte samé hlúpe rozhodnutia, aké ste robili 25 rokov,“ citovala jedného kongresmana agentúra AP. „Vďaka“ týmto výrokom a odporu senátu k prijatiu ozdravného balíčka akcie GME a Fordu v stredu výrazne poklesli na niekoľko desaťročné minimá. Akcie GM padli o 15 percent na 66-ročné minimum (od roku 1942), kým akcie Fordu si odpísali 23 percent na najnižšiu hodnotu za 26 rokov.

Šéf demokratov Harry Reid však zrušil v stredu zámer hlasovať o návrhu, ktorý mal vymedziť na pôžičky pre automobilky 25 miliárd dolárov zo 700­ miliardového balíčka.


Je čas na sci­-fi

USA si svoje problémy v automobilovom priemysle spôsobujú samy. Tvrdí to JÁN LEŠINSKÝ, predseda Spolku automobilových inžinierov a technikov.

Americkí senátori sa stavajú negatívne k finančnej pomoci pre veľkú trojku, čiže pre General Motors, Ford a Chrysler. že im vláda odoprieť injekciu?

„Osobne neverím, že im vláda nepomôže. Už len z konkurenčných dôvodov vo vzťahu k Európe potrebujú mať autobrandžu akcieschopnú. “

Ak by im nepomohli, môže sa stať, že by nakoniec tieto automobilky skrachovali?

„Určite nie. Niekto šikovnejší ich kúpi. Ľudia potrebujú autá. Dow Jones industry index nerozhoduje o práci. Práca rozhoduje o tom, či niečo bude, alebo nebude.“

Problémy ohlasujú aj európske automobilky, stále sú však na tom neporovnateľne lepšie ako tie v USA.

„V USA v posledných dvadsiatich rokoch veľká trojka znižovala produkciu na úkor Japonska, ktoré má už približne polovicu americkej produkcie. Japonci vedia vyrábať malé a stredné autá, to Američania nevedia. Ford predal 20-percentný podiel v Mazde, aby mal hotovosť. Ale Japonci to vydržia. Ľudia totiž nechcú veľké autá. Preto automobilky v USA sú schopné len 30 percent svojej produkcie predať do iných častí sveta. Európa a Japonsko sú schopné predať 60 percent. Tým si vlastne samy spôsobili problémy.“

Nie je za problémami Ameriky aj lacný benzín a preň neinvestovanie do inovácií?

„Nízka cena benzínu je ďalší faktor, vďaka ktorému si samy spôsobili problémy. Dali si do ústavy, že pohyb je prejavom slobody. A vyhovárali sa, že preto musia držať nízke ceny. Európa nedokázala USA prehovoriť, aby zdraželi benzín. A aby viac investovali do iných typov áut. Zaujímavosťou v tejto súvislosti je, že Európa do USA predáva štyri milióny ton benzínu, lebo tu je prebytok a tam je nedostatok. A naopak, Európa zo štátov kupuje štyri milióny ton nafty.“

General Motors ohlásil v Ázii dočasné odstavenie výroby.

„Znižujú dosahy na vlastnom teritóriu.“

Problémy však už ohlásili aj európske automobilky, PSA Peugeot či Opel.

„Merkelová ich podrží. GM Europe (Opel) je jediná progresívna divízia v GM. Nemci už schválili 470 miliárd eur na boj s krízou, tak im záleží na udržaní. Tretina daní do nemeckého rozpočtu ide totiž z autobrandže.“

Bude musieť aj EÚ pristúpiť na pomoc? Niektorí zástupcovia únie však miesto toho odporúčajú automobilkám, aby sa zamerali na inovácie.

„Únia komunikuje na iných princípoch. Keď budú mať automobilky veľké ťažkosti, znížia svoju hodnotu a niekto ich kúpi. Napríklad ak Solarworld kúpi fabriky firmy Opel v Nemecku, zamerá sa pravdepodobne na solárne automobily. Tento čas je totiž vhodný na to, aby sa realizovali aj sci-fi projekty.“

(rag)


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 703
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 705
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 779
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 285
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 825
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 495
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 484
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 196
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 903
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop