HODNOTITELIA SA NESTÍHAJÚ ROZHODNÚŤ, KOMU V SÚŤAŽI O PPP DIAĽNICU DOVOLIA SÚŤAŽIŤ

Brána do súťaže je ešte zavretá

Komisia v tendri na výstavbu súkromnej diaľnice z Nitry zatiaľ nerozhodla, koho zo štyroch záujemcov pustí do súťaže. Minister Vážny pôvodne predpokladal, že to bude vedieť dovčera.

Minister Vážny očakáva, že zmluvu s víťazom uzavrie v januári budúceho roka.(Zdroj: SME –PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Štyri skupiny firiem sa rozhodli podať ponuky do súťaže o druhý balík diaľničných PPP projektov. Ten sa týka výstavby R1 od Nitry po Tekovské Nemce a severného obchvatu Banskej Bystrice.

Nízka cena má mať však najvyšší význam pri rozhodovaní hodnotiacej komisie. Podľa toho má najväčšie šance na víťaz­stvo rakúsko-holandská dvojica Strabag a Porr. Za R1 chce od štátu 41,66 miliardy korún. To je o 13,71 miliardy menej než konzorcium, ktoré z hľadiska ceny skončilo posledné. V tejto skupine šiestich firiem pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics o zákazku bojujú aj slovenské firmy Doprastav či Váhostav Juraja Širokého.

Nedá sa však vylúčiť, že uchádzači s nižšími ponukami budú zo súťaže vyradení, rovnako ako sa to stalo v prípade tendra na elektronické mýto.

Palčák: Najlacnejšia ponuka je zaujímavá

Víťaz súťaže by mal cestu a obchvat postaviť, prevádzkovať aj prefinancovať. Len čo budú môcť po cestách prechádzať autá, začne mu investíciu splácať štát. Sumy, ktoré súťažiaci ponúkli, už zahŕňajú podľa Petra Chovanca, riaditeľa odboru korporátneho a projektového financovania Dexia Banky, v podstate všetko. „Stavebné náklady, náklady na financovanie, údržbu, prevádzku, opravy po určitých rokoch, ocenenie prípadných rizík konzorcia, primeraný zisk a podobne,“ vymenoval Chovanec. Práve to, že investor je pri projektoch PPP motivovaný dokončiť stavbu načas v požadovanej kvalite, sa považuje za ich výhodu.

Investor by mal prevádzkovať diaľnicu maximálne 30 rokov.

Sumy, s ktorými proti sebe v súťaži stoja konzorciá, obsahujú dnešnú hodnotu splátok, ktoré v budúcnosti štát zaplatí. „To znamená, že to odráža časovú cenu peňazí. Milión o 10 rokov má nižšiu hodnotu ako milión dnes, a to o úrok za tých 10 rokov,“ povedal Chovanec.

Stále treba pripustiť možnosť, že ponuky sa budú zdať pridrahé štátu a zvolí radšej cestu financovania výstavby diaľnic z rozpočtu eurofondov.

„Musíme si spočítať, aký efekt má výstavba takejto cesty, teda úspora pohonných látok, zníženie počtu ťažkých dopravných nehôd či podpora podnikania v tomto sektore a podľa toho aj zhodnotiť, či cena je, alebo nie je akceptovateľná,“ povedal včera premiér Fico. Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák sa prikláňa k tomu, že najlacnejšia z ponúk by nemusela byť predražená. „Investičné náklady boli odhadované na 22 miliárd korún, čiže keď najnižšia ponuka je zhruba 41 miliárd korún, tak je porovnateľná s tým, keby sa do toho púšťal štát sám,“ povedal Palčák.

Podľa neho treba brať do úvahy, že v cene je okrem výstavby aj prevádzka a údržba. „Stroje, ktoré na to budú potrebné, majú životnosť asi 10 rokov, takže sa minimálne dvakrát vymení technologický park,“ povedal.

Komisia sa nestíha rozhodnúť

Nadšené z ponúk je ministerstvo dopravy. Jeho odbor komunikácie považuje totiž za mimoriadny úspech v čase krízy, že „všetci štyria uchádzači o pilotný PPP projekt predložili ponuku“.

Ponuky však predložili už minulú stredu a dovčera mala podľa slov ministra dopravy Ľubomíra Vážneho komisia rozhodnúť, či všetky ponuky spĺňajú podmienky a môžu tak poputovať do súťaže. Komisia to zatiaľ nestihla.

„Vzhľadom na počet a rozsah podaných ponúk komisia zatiaľ nezasadla a žiadne rozhodovanie v spomínaných veciach sa nekonalo,“ odpovedalo ministerstvo dopravy.

Víťaz tendra by mal byť známy približne o ďalších desať dní až dva týždne po rozhodnutí komisie. Minister Vážny predpokladá, že ak sa prípadné odvolania vyriešia v priebehu mesiaca, zmluva na druhý balík by sa mohla podpísať v januári budúceho roka.

Čo chcú stavať

R1 – celková dĺžka 47 kilometrov

Nitra – Selenec dĺžka 12,6 kilometra

Selenec – Beladice dĺžka 18,97 kilometra

Beladice – Tekovské Nemce dĺžka 14,31 kilometra

Severný obchvat Banskej Bystrice dĺžka – 5,7 kilometra

Očakávané investičné náklady na samotnú výstavbu spolu: 22,3 miliardy korún (6,697 miliardy eur)

Zdroj: ministerstvo dopravy

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 601
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 810
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 354
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 240
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 187
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 466
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 240
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 966
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 251
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 161

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Čo by nasledovalo, ak by súd rozpustil Kotlebovu ĽSNS?

Poslanci ĽSNS by o svoj mandát neprišli. Ich stranícka kasa by sa však zrejme vyprázdnila

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

Neprehliadnite tiež

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.

Kiska podpísal zákon, ktorý má posilniť ochranu pôdy

Prezident odobril vznik Fondu na podporu kultúry národnostných menšín.

Na dotácie dal Fico vlani menej ako rok predtým

Vlani objem poskytnutých prostriedkov klesol, a to o 55,10 milióna eur.

Profesor: Video o zelenine z Lidla je kačica, neverím mu

Ak by mal prístroj dobre zmerať dusičnany, stál by desaťtisíce, nie sto eur.