HODNOTITELIA SA NESTÍHAJÚ ROZHODNÚŤ, KOMU V SÚŤAŽI O PPP DIAĽNICU DOVOLIA SÚŤAŽIŤ

Brána do súťaže je ešte zavretá

Komisia v tendri na výstavbu súkromnej diaľnice z Nitry zatiaľ nerozhodla, koho zo štyroch záujemcov pustí do súťaže. Minister Vážny pôvodne predpokladal, že to bude vedieť dovčera.

Minister Vážny očakáva, že zmluvu s víťazom uzavrie v januári budúceho roka.(Zdroj: SME –PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Štyri skupiny firiem sa rozhodli podať ponuky do súťaže o druhý balík diaľničných PPP projektov. Ten sa týka výstavby R1 od Nitry po Tekovské Nemce a severného obchvatu Banskej Bystrice.

Nízka cena má mať však najvyšší význam pri rozhodovaní hodnotiacej komisie. Podľa toho má najväčšie šance na víťaz­stvo rakúsko-holandská dvojica Strabag a Porr. Za R1 chce od štátu 41,66 miliardy korún. To je o 13,71 miliardy menej než konzorcium, ktoré z hľadiska ceny skončilo posledné. V tejto skupine šiestich firiem pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics o zákazku bojujú aj slovenské firmy Doprastav či Váhostav Juraja Širokého.

Nedá sa však vylúčiť, že uchádzači s nižšími ponukami budú zo súťaže vyradení, rovnako ako sa to stalo v prípade tendra na elektronické mýto.

Palčák: Najlacnejšia ponuka je zaujímavá

Víťaz súťaže by mal cestu a obchvat postaviť, prevádzkovať aj prefinancovať. Len čo budú môcť po cestách prechádzať autá, začne mu investíciu splácať štát. Sumy, ktoré súťažiaci ponúkli, už zahŕňajú podľa Petra Chovanca, riaditeľa odboru korporátneho a projektového financovania Dexia Banky, v podstate všetko. „Stavebné náklady, náklady na financovanie, údržbu, prevádzku, opravy po určitých rokoch, ocenenie prípadných rizík konzorcia, primeraný zisk a podobne,“ vymenoval Chovanec. Práve to, že investor je pri projektoch PPP motivovaný dokončiť stavbu načas v požadovanej kvalite, sa považuje za ich výhodu.

Investor by mal prevádzkovať diaľnicu maximálne 30 rokov.

Sumy, s ktorými proti sebe v súťaži stoja konzorciá, obsahujú dnešnú hodnotu splátok, ktoré v budúcnosti štát zaplatí. „To znamená, že to odráža časovú cenu peňazí. Milión o 10 rokov má nižšiu hodnotu ako milión dnes, a to o úrok za tých 10 rokov,“ povedal Chovanec.

Stále treba pripustiť možnosť, že ponuky sa budú zdať pridrahé štátu a zvolí radšej cestu financovania výstavby diaľnic z rozpočtu eurofondov.

„Musíme si spočítať, aký efekt má výstavba takejto cesty, teda úspora pohonných látok, zníženie počtu ťažkých dopravných nehôd či podpora podnikania v tomto sektore a podľa toho aj zhodnotiť, či cena je, alebo nie je akceptovateľná,“ povedal včera premiér Fico. Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák sa prikláňa k tomu, že najlacnejšia z ponúk by nemusela byť predražená. „Investičné náklady boli odhadované na 22 miliárd korún, čiže keď najnižšia ponuka je zhruba 41 miliárd korún, tak je porovnateľná s tým, keby sa do toho púšťal štát sám,“ povedal Palčák.

Podľa neho treba brať do úvahy, že v cene je okrem výstavby aj prevádzka a údržba. „Stroje, ktoré na to budú potrebné, majú životnosť asi 10 rokov, takže sa minimálne dvakrát vymení technologický park,“ povedal.

Komisia sa nestíha rozhodnúť

Nadšené z ponúk je ministerstvo dopravy. Jeho odbor komunikácie považuje totiž za mimoriadny úspech v čase krízy, že „všetci štyria uchádzači o pilotný PPP projekt predložili ponuku“.

Ponuky však predložili už minulú stredu a dovčera mala podľa slov ministra dopravy Ľubomíra Vážneho komisia rozhodnúť, či všetky ponuky spĺňajú podmienky a môžu tak poputovať do súťaže. Komisia to zatiaľ nestihla.

„Vzhľadom na počet a rozsah podaných ponúk komisia zatiaľ nezasadla a žiadne rozhodovanie v spomínaných veciach sa nekonalo,“ odpovedalo ministerstvo dopravy.

Víťaz tendra by mal byť známy približne o ďalších desať dní až dva týždne po rozhodnutí komisie. Minister Vážny predpokladá, že ak sa prípadné odvolania vyriešia v priebehu mesiaca, zmluva na druhý balík by sa mohla podpísať v januári budúceho roka.

Čo chcú stavať

R1 – celková dĺžka 47 kilometrov

Nitra – Selenec dĺžka 12,6 kilometra

Selenec – Beladice dĺžka 18,97 kilometra

Beladice – Tekovské Nemce dĺžka 14,31 kilometra

Severný obchvat Banskej Bystrice dĺžka – 5,7 kilometra

Očakávané investičné náklady na samotnú výstavbu spolu: 22,3 miliardy korún (6,697 miliardy eur)

Zdroj: ministerstvo dopravy

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 795
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 653
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 851
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 082
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 847
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 425
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 911
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 829
  9. Jarné prázdniny pri mori? 3 684
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 417

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Česko má v Krušných horách veľké nálezisko lítia

Lítium sa používa do batérií mobilných telefónov a notebookov.

Pellegrini avizoval investície za 1,8 miliardy eur

Jurzyca vidí problém v odchode ľudí do Nemecka či Rakúska.

Agentúra Moody's zlepšila výhľad ratingu Ruska

Medzinárodná ratingová agentúra zlepšila výhľad ratingu záväzkov ruskej vlády na stabilný z negatívneho.

Štát chce energetický holding, o podrobnostiach mlčí

S myšlienkou vytvorenia energetického holdingu prišla prvá vláda Roberta Fica. Kontúry načrtol minister hospodárstva Tomáš Malatinský.