HODNOTITELIA SA NESTÍHAJÚ ROZHODNÚŤ, KOMU V SÚŤAŽI O PPP DIAĽNICU DOVOLIA SÚŤAŽIŤ

Brána do súťaže je ešte zavretá

Komisia v tendri na výstavbu súkromnej diaľnice z Nitry zatiaľ nerozhodla, koho zo štyroch záujemcov pustí do súťaže. Minister Vážny pôvodne predpokladal, že to bude vedieť dovčera.

Minister Vážny očakáva, že zmluvu s víťazom uzavrie v januári budúceho roka.(Zdroj: SME –PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Štyri skupiny firiem sa rozhodli podať ponuky do súťaže o druhý balík diaľničných PPP projektov. Ten sa týka výstavby R1 od Nitry po Tekovské Nemce a severného obchvatu Banskej Bystrice.

Nízka cena má mať však najvyšší význam pri rozhodovaní hodnotiacej komisie. Podľa toho má najväčšie šance na víťaz­stvo rakúsko-holandská dvojica Strabag a Porr. Za R1 chce od štátu 41,66 miliardy korún. To je o 13,71 miliardy menej než konzorcium, ktoré z hľadiska ceny skončilo posledné. V tejto skupine šiestich firiem pod vedením francúzskeho Bouygues Travaux Publics o zákazku bojujú aj slovenské firmy Doprastav či Váhostav Juraja Širokého.

Nedá sa však vylúčiť, že uchádzači s nižšími ponukami budú zo súťaže vyradení, rovnako ako sa to stalo v prípade tendra na elektronické mýto.

Palčák: Najlacnejšia ponuka je zaujímavá

Víťaz súťaže by mal cestu a obchvat postaviť, prevádzkovať aj prefinancovať. Len čo budú môcť po cestách prechádzať autá, začne mu investíciu splácať štát. Sumy, ktoré súťažiaci ponúkli, už zahŕňajú podľa Petra Chovanca, riaditeľa odboru korporátneho a projektového financovania Dexia Banky, v podstate všetko. „Stavebné náklady, náklady na financovanie, údržbu, prevádzku, opravy po určitých rokoch, ocenenie prípadných rizík konzorcia, primeraný zisk a podobne,“ vymenoval Chovanec. Práve to, že investor je pri projektoch PPP motivovaný dokončiť stavbu načas v požadovanej kvalite, sa považuje za ich výhodu.

Investor by mal prevádzkovať diaľnicu maximálne 30 rokov.

Sumy, s ktorými proti sebe v súťaži stoja konzorciá, obsahujú dnešnú hodnotu splátok, ktoré v budúcnosti štát zaplatí. „To znamená, že to odráža časovú cenu peňazí. Milión o 10 rokov má nižšiu hodnotu ako milión dnes, a to o úrok za tých 10 rokov,“ povedal Chovanec.

Stále treba pripustiť možnosť, že ponuky sa budú zdať pridrahé štátu a zvolí radšej cestu financovania výstavby diaľnic z rozpočtu eurofondov.

„Musíme si spočítať, aký efekt má výstavba takejto cesty, teda úspora pohonných látok, zníženie počtu ťažkých dopravných nehôd či podpora podnikania v tomto sektore a podľa toho aj zhodnotiť, či cena je, alebo nie je akceptovateľná,“ povedal včera premiér Fico. Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák sa prikláňa k tomu, že najlacnejšia z ponúk by nemusela byť predražená. „Investičné náklady boli odhadované na 22 miliárd korún, čiže keď najnižšia ponuka je zhruba 41 miliárd korún, tak je porovnateľná s tým, keby sa do toho púšťal štát sám,“ povedal Palčák.

Podľa neho treba brať do úvahy, že v cene je okrem výstavby aj prevádzka a údržba. „Stroje, ktoré na to budú potrebné, majú životnosť asi 10 rokov, takže sa minimálne dvakrát vymení technologický park,“ povedal.

Komisia sa nestíha rozhodnúť

Nadšené z ponúk je ministerstvo dopravy. Jeho odbor komunikácie považuje totiž za mimoriadny úspech v čase krízy, že „všetci štyria uchádzači o pilotný PPP projekt predložili ponuku“.

Ponuky však predložili už minulú stredu a dovčera mala podľa slov ministra dopravy Ľubomíra Vážneho komisia rozhodnúť, či všetky ponuky spĺňajú podmienky a môžu tak poputovať do súťaže. Komisia to zatiaľ nestihla.

„Vzhľadom na počet a rozsah podaných ponúk komisia zatiaľ nezasadla a žiadne rozhodovanie v spomínaných veciach sa nekonalo,“ odpovedalo ministerstvo dopravy.

Víťaz tendra by mal byť známy približne o ďalších desať dní až dva týždne po rozhodnutí komisie. Minister Vážny predpokladá, že ak sa prípadné odvolania vyriešia v priebehu mesiaca, zmluva na druhý balík by sa mohla podpísať v januári budúceho roka.

Čo chcú stavať

R1 – celková dĺžka 47 kilometrov

Nitra – Selenec dĺžka 12,6 kilometra

Selenec – Beladice dĺžka 18,97 kilometra

Beladice – Tekovské Nemce dĺžka 14,31 kilometra

Severný obchvat Banskej Bystrice dĺžka – 5,7 kilometra

Očakávané investičné náklady na samotnú výstavbu spolu: 22,3 miliardy korún (6,697 miliardy eur)

Zdroj: ministerstvo dopravy

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 470
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 933
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 830
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 333
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 549
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 284
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 058
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 889
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 804
  10. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 767

Hlavné správy zo Sme.sk

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

ŠPORT

Pozrite si záver MS z Bergenu, ktorý nebol v televízii

Zábery z helikoptéry ukazujú nástupy v posledných kilometroch.

Neprehliadnite tiež

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.

Železnice ukázali zmodernizované Pendolino. Pozrite sa, ako vyzerá

Jednotku prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko s Českými dráhami na linke medzi Košicami a Prahou

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života môžete ako Európan očakávať (Eurostat)

Za uplynulú dekádu stúpla očakávaná dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka, zistil európsky štatistický úrad.