Cestu R1 chce najlacnejšie postaviť konzorcium Strabag a Porr

Najnižšiu cenu za výstavbu a prevádzkovanie troch úsekov cesty R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami ponúklo konzorcium rakúskych firiem Strabag a Porr.

BRATISLAVA. V tendri na druhý balík projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) konzorcium odovzdalo ponuku vo výške 1,383 mld. eur (41,66 mld. Sk). Ďalej nasledovala francúzsko-holandská dvojica Vinci Concessions a ABN Amro Highway B.V. s ponukou 1,503 mld. eur (45,28 mld. Sk) a združenie vedené španielskou firmou Obrascón Huarte Laín s navrhovanou cenou 1,616 mld. eur (48,68 mld. Sk). Najvyššiu ponuku znejúcu na 1,838 mld. eur (55,37 mld. Sk) odovzdala šesťčlenná skupina vedená francúzskym Bouygues Travaux Publics, ktorej členmi sú aj Doprastav, a.s. Bratislava a Váhostav-Sk, a.s. Žilina. Písomne podložené informácie agentúre SITA poskytol zdroj blízky Ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT).

Ponuky odovzdali konzorciá 12. novembra a podľa ministra dopravy Ľubomíra Vážneho by do týždňa od tohto dátumu mala komisia posúdiť, či spĺňajú všetky podmienky. Komisia má zároveň rozhodnúť, či budú posudzované všetky ponuky, alebo niektoré vylúči. Víťaz tendra by mal byť známy približne o ďalších desať dní až dva týždne. V prípade, že revízne postupy nepotrvajú dlhšie ako mesiac, koncesná zmluva na druhý balík PPP na R1 by mohla byť podľa Vážneho podpísaná v januári 2009. O projekte napokon ešte rozhodne vláda a uchádzači musia zabezpečiť finančné splnenie svojich ponúk. Tri úseky R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami by mali byť podľa ministra odovzdané do užívania v polovici roku 2010.

Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady pôvodne predstavovali 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. Tie by sa podľa minulotýždňového vyjadrenia ministra Vážneho nemali zvýšiť, avšak celkové investičné náklady by mali byť vyššie zhruba o 55 % až 75 %. "Neviem to posúdiť v súvislosti so súčasnou finančnou krízou," dodal Vážny s tým, že to bude závisieť aj od podmienok bánk. "Pomer financovania nebude, ako sme všetci očakávali, 5 % v dodávateľskej časti konzorcií a 95 % v bankovej. Čiže tento pomer bude iný. Zatiaľ neviem, aký. Odhadujem, že z 25 % až 30 % sa budú musieť na celých projektoch podieľať dodávateľské konzorciá aj so svojimi zdrojmi," predpokladá Vážny. Štát podľa ministra dopravy začne splácať náklady na výstavbu diaľnic zo súkromných zdrojov cez PPP projekty až po odovzdaní postavených úsekov do užívania. Štát musí posúdiť, či ročná platba bude v súlade s potrebami.

V súvislosti s druhým balíkom PPP v pondelok 17. novembra premiér Robert Fico vyslovil nádej, že medzi štyrmi nedávno predloženými ponukami je ponuka, obsahujúca reálnu bankovú záruku. Premiér však zároveň prejavil obavy nad zabezpečením 2 mld. eur (60,25 mld. Sk) na výstavbu vybraných úsekov diaľnice D1 zo súkromných zdrojov cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Ide o prvý z troch diaľničných balíkov PPP projektov. Všetky konzorciá, ktoré majú záujem túto diaľnicu stavať, podľa Fica tvrdia, že v súčasnej finančnej kríze je prakticky nemožné naraz získať takúto veľkú sumu prostriedkov.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 417
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 651
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 306
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 218
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 131
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 287
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 121
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 061
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 290
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 288

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie je normálnou obrannou reakciou spoločnosti.

Neprehliadnite tiež

Kiska vrátil zákon, ktorým ho chcela vláda oslabiť

Poukazuje na oblasti schválených zmien, ktoré oslabujú nezávislosť regulačného úradu.

Harley-Davidson postaví závod v Thajsku, odborom sa to nepáči

Závod by sa mal nachádzať v provincii Rayong juhovýchodne od Bangkoku.

Ropný kartel schválil predĺženie dohody o znížení ťažby

OPEC chce dosiahnuť rast cien ropy aj pokles jej nadmerných zásob v svetových skladoch.

Tržby aj zisk Wizz Air v uplynulom roku vzrástli

Aerolínie zatiaľ nezaznamenali žiadny citeľný vplyv referenda o brexite na svoje výsledky.