SVETOVÍ LÍDRI SÚ ZA PRÍSNEJŠIE PRAVIDLÁ PRE FINANČNÝ SVET. OTÁZKOU ZOSTALO, V ČOM PRESNE

Horlivého Sarkozyho brzdil Bush

Pokus predstaviteľov 20 najvyspelejších štátov sveta nájsť nové pravidlá pre súčasný globálny finančný systém sa skončil len všeobecnými závermi.

O tom, aké budú nové pravidlá pre finančný trh, sa na summite 20 najvyspelejších krajín sveta nerozhodlo.(Zdroj: REUTERS)

WASHINGTON, BRATISLAVA. Lídri krajín, ktoré tvoria 85 percent svetovej ekonomiky, prijali spoločné vyhlásenie o tom, ako von z krízy. Zhodli sa na tom, že treba reformovať, i na tom, že ozdravenie finančného systému potrvá dlho.

Rokovaniam predchádzala večera, ktorú hostiteľ, americký prezident George Bush, otvoril triezvym prípitkom: „Kríza nevznikla za jednu noc. A počas jedinej noci sa ani nevyrieši.“ Lídri z celého sveta si hlavy nad rekordným pádom svetových trhov lámali pri konzumácii údených prepelíc, pečenej jahňaciny a troma druhmi vína.

Jedenásť strán stanoviska

V sobotu zablokovali wa­shingtonské ulice kolóny s významnými politikmi. Skupina ešte nikdy nezasadala v takomto obsadení. Klub mocných G7 sa po prepade ekonomiky rozšíril na G20. K „starým členom“, ako sú Spojené štáty, Kanada, Nemecko, sa pridala napríklad Čína, Saudská Arábia, Brazília či Južná Afrika. Stretnutie malo ukázať, či sa taká rôznorodá skupina vôbec dokáže na niečom zhodnúť. Po niekoľkohodinovom rokovaní prišlo spoločné stanovisko – 11 strán všeobecných záverov.

Prísnejšie pravidlá presadzovala najmä delegácia z Európskej únie vedená francúzskym prezidentom Nicolasom Sarkozym. Ten je známy tým, že vo svete čísel chce presadiť jasnejšie hranice. Ako napísal The Washington Post, Európa získala všetko, čo chcela dosiahnuť. „Som orientovaný na trh, ale len dovtedy, kým neprijímam rozhodnutia s vedomím, že krajina by mohla upadnúť do hlbšej krízy, ako bola hlboká kríza,“ zdôvodnil ústupok od vlastného presvedčenia po summite George Bush.

O konkrétnych opatreniach sa však má rozhodnúť až na budúci rok. Do marca by štáty mali prísť s konkrétnymi návrhmi. Tie by sa mali týkať posilnenia medzinárodných účtovných štandardov, dozoru nad ratingovými agentúrami, ktorý by mal vykonávať Medzinárodný menový fond.

Hovorilo sa aj o regulácii derivátových trhov a hedžových fondov. Ide o rizikové fondy. Prípadné straty v nich znášajú akcionári.

Bush brzdil zápal

Hedžové fondy investovali do dlhopisov, akcií, komodít a veľmi často používali špeciálne a zložité stratégie a finančné nástroje. Mnohé z nich boli dosť rizikové.

Vysoký výnos, ktorý dosahovali, sprevádzalo aj vysoké riziko. Na rozdiel od podielových fondov, aké poznáme napríklad u nás, neboli regulované. Teraz sa hovorí o ich regulácii. „Ide len o presun z neregulovaného a nekontrolovaného trhu na burzy. Vďaka tomu by investori mali byť viac chránení,“ vysvetľuje analytik Volksbank Vladimír Vaňo.

Dohodu o presnejšej formulácii pravidiel brzdil Bush, pretože o dva mesiace jeho miesto obsadí Barack Obama, ktorý pre politiku súčasnej hlavy štátu nemá veľké pochopenie. Budúceho prezidenta cez víkend zastupoval len vyslaný tím, zložený z bývalej ministerky zahraničných vecí Madeleine Albrightovej a republikána Jima Leacha. Samotný Obama na margo summitu v rozhlase ocenil Busha za to, že stretnutie zvolal. Na ďalšom summite G20 sa nový prezident osobne zúčastní koncom apríla. A ako jeden najmocnejší z mocných bude jeho hlas zásadným v ďalšom postupe.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 570
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 862
  3. Od septembra opäť po starom 2 347
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 843
  5. Ako sme jazdili v socializme 1 683
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 595
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 258
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 194
  9. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 189
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 167

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mnohí členovia SNS chcú odísť z vlády, povedal Danko. Fico chystá tlačovku

Vláda nezasadla tak, ako to žiadal predseda SNS.

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

DOMOV

Košičanku pustili z letiska v Burgase po dvoch dňoch

Pas jej priviezla dobrovoľníčka, ktorá prípad zachytila v médiách.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

Neprehliadnite tiež

Najviac slovenských firiem so zahraničným kapitálom majú Česi

Českí podnikatelia vlastnia na Slovensku 9 857 spoločností, čo je približne o tristo podnikov viac ako vlani.

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.