Slovensko nemá dostatočné kapacity letiskovej infraštruktúry

Nedostatočné kapacity letiskovej infraštruktúry, slabší slovenskí leteckí dopravcovia a nepostačujúca podpora cestovného ...

BRATISLAVA. Nedostatočné kapacity letiskovej infraštruktúry, slabší slovenskí leteckí dopravcovia a nepostačujúca podpora cestovného ruchu štátom - to sú slabé stránky leteckej dopravy na Slovensku. Naopak, medzi kladné stránky patrí výhodná poloha Slovenska v strede Európy, progresívny rast ekonomiky SR a vzrastajúci záujem verejnosti o pravidelnú i nepravidelnú teda charterovú leteckú dopravu. Vyplýva to z Koncepcie rozvoja leteckej dopravy SR do roku 2010, ktorú schválila vláda v januári tohto roka.

"Cieľom dopravnej politiky SR v leteckej doprave je zabezpečovanie trvalo udržateľného rozvoja mobility, čím sa rozumie dlhodobé zabezpečenie nárastu leteckých dopravných služieb - prepravy osôb a nákladu, v požadovanej kvalite, pri súčasnom regulovaní vplyvu na životné prostredie," uvádza Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR v materiáli. Jednou z úloh je zahustiť trasy a frekvencie v rámci Európskej únie (EÚ) a tiež rozšírenie kapacít mimo únie. Dopad leteckej dopravy na životné prostredie by sa podľa dokumentu mohol regulovať zavádzaním novej lietadlovej techniky s väčšou ekologickou efektívnosťou a regulovaním postupov pri pristávaní a vzletoch.

Rezort dopravy upozorňuje, že už od prijatia koncepcie v roku 2001 došlo k podstatnému rozvoju a nárastu leteckej dopravy z a na Slovensko. "Už od roku 2002 sa pomer prevádzky na Letisku Bratislava začal meniť smerom k pravidelnej leteckej doprave a letisko poskytovalo služby rôznym leteckým spoločnostiam v rôznych segmentoch trhu leteckej dopravy," informuje MDPT. V roku 2002 letisko zaznamenalo 371.631 cestujúcich za rok, v roku 2003 to bolo 493.917 osôb, v roku 2004 sa počet zvýšil na 893.614 cestujúcich, v roku 2005 ich bolo 1,326 milióna, v roku 2006 to už bolo takmer 2 milióny cestujúcich a napokon vlani 2,024 milióna cestujúcich.

Vzhľadom na veľmi výrazný nárast leteckej dopravy na Letisku Bratislava v posledných troch rokoch (až 60 %) očakáva ministerstvo, že v nasledujúcom období sa rast postupne spomalí. V období rokov 2007 až 2010 sa predpokladá priemerné tempo rastu na úrovni 10 % - pesimistický odhad, podľa optimistického odhadu až 23 %.

Na Letisku Košice sa v rokoch 2002 až 2006 tiež zvyšoval počet prepravených osôb. V roku 2002 tam prepravili 161.827 cestujúcich, v roku 2003 to bolo 187.716 osôb, v ďalšom roku 231.410 cestujúcich, v roku 2005 už 269.885 osôb a v roku 2006 vzrástol počet cestujúcich v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 27 % na 343.818. Do roku 2010 predpokladá Letisko Košice postupný nárast počtu prepravených cestujúcich na zhruba 500.000 - pesimistický odhad, podľa optimistického odhadu až 780.000 cestujúcich.

V absolútnych číslach za celé Slovensko bolo v roku 2002 prepravených 551.000 cestujúcich a v roku 2003 to bolo 780.000 osôb. V roku 2004 bolo prepravených 1,162 milióna cestujúcich, v roku 2005 to už bolo 1,644 milióna, v roku 2006 dosiahol ich počet 2,355 milióna a napokon v roku 2007 bolo na letiskách vybavených spolu 2,458 milióna cestujúcich.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 424
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 840
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 674
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 482
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 089
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 087
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 787
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 630
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 162
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 757

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.

V Česku sťahujú kečup kvôli nižšiemu obsahu rajčín

Z nevyhovujúcej šarže výrobku bolo na trhu viac ako 14-tisíc kusov.