Slovensko nemá dostatočné kapacity letiskovej infraštruktúry

Nedostatočné kapacity letiskovej infraštruktúry, slabší slovenskí leteckí dopravcovia a nepostačujúca podpora cestovného ...

BRATISLAVA. Nedostatočné kapacity letiskovej infraštruktúry, slabší slovenskí leteckí dopravcovia a nepostačujúca podpora cestovného ruchu štátom - to sú slabé stránky leteckej dopravy na Slovensku. Naopak, medzi kladné stránky patrí výhodná poloha Slovenska v strede Európy, progresívny rast ekonomiky SR a vzrastajúci záujem verejnosti o pravidelnú i nepravidelnú teda charterovú leteckú dopravu. Vyplýva to z Koncepcie rozvoja leteckej dopravy SR do roku 2010, ktorú schválila vláda v januári tohto roka.

"Cieľom dopravnej politiky SR v leteckej doprave je zabezpečovanie trvalo udržateľného rozvoja mobility, čím sa rozumie dlhodobé zabezpečenie nárastu leteckých dopravných služieb - prepravy osôb a nákladu, v požadovanej kvalite, pri súčasnom regulovaní vplyvu na životné prostredie," uvádza Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR v materiáli. Jednou z úloh je zahustiť trasy a frekvencie v rámci Európskej únie (EÚ) a tiež rozšírenie kapacít mimo únie. Dopad leteckej dopravy na životné prostredie by sa podľa dokumentu mohol regulovať zavádzaním novej lietadlovej techniky s väčšou ekologickou efektívnosťou a regulovaním postupov pri pristávaní a vzletoch.

Rezort dopravy upozorňuje, že už od prijatia koncepcie v roku 2001 došlo k podstatnému rozvoju a nárastu leteckej dopravy z a na Slovensko. "Už od roku 2002 sa pomer prevádzky na Letisku Bratislava začal meniť smerom k pravidelnej leteckej doprave a letisko poskytovalo služby rôznym leteckým spoločnostiam v rôznych segmentoch trhu leteckej dopravy," informuje MDPT. V roku 2002 letisko zaznamenalo 371.631 cestujúcich za rok, v roku 2003 to bolo 493.917 osôb, v roku 2004 sa počet zvýšil na 893.614 cestujúcich, v roku 2005 ich bolo 1,326 milióna, v roku 2006 to už bolo takmer 2 milióny cestujúcich a napokon vlani 2,024 milióna cestujúcich.

Vzhľadom na veľmi výrazný nárast leteckej dopravy na Letisku Bratislava v posledných troch rokoch (až 60 %) očakáva ministerstvo, že v nasledujúcom období sa rast postupne spomalí. V období rokov 2007 až 2010 sa predpokladá priemerné tempo rastu na úrovni 10 % - pesimistický odhad, podľa optimistického odhadu až 23 %.

Na Letisku Košice sa v rokoch 2002 až 2006 tiež zvyšoval počet prepravených osôb. V roku 2002 tam prepravili 161.827 cestujúcich, v roku 2003 to bolo 187.716 osôb, v ďalšom roku 231.410 cestujúcich, v roku 2005 už 269.885 osôb a v roku 2006 vzrástol počet cestujúcich v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 27 % na 343.818. Do roku 2010 predpokladá Letisko Košice postupný nárast počtu prepravených cestujúcich na zhruba 500.000 - pesimistický odhad, podľa optimistického odhadu až 780.000 cestujúcich.

V absolútnych číslach za celé Slovensko bolo v roku 2002 prepravených 551.000 cestujúcich a v roku 2003 to bolo 780.000 osôb. V roku 2004 bolo prepravených 1,162 milióna cestujúcich, v roku 2005 to už bolo 1,644 milióna, v roku 2006 dosiahol ich počet 2,355 milióna a napokon v roku 2007 bolo na letiskách vybavených spolu 2,458 milióna cestujúcich.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  2. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  4. Modern luxury next to the Blue Church
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  6. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 346
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 193
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 496
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 155
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 461
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 347
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 292
  8. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 204
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 129
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Niekto mohol akceptovať, že pre Bratislavu je hlavné letisko Viedeň, niekto to akceptovať nemusel, vraví šéf portálu euractiv Radovan Geist.

SVET

Pomáha aj NASA. Nájdu stratenú ponorku v rozbúrenom mori?

Ak sa ponorka potopila, námorníkom zostal vzduch len na pár dní.

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.