MINISTERSTVO FINANCIÍ SA NEOBÁVA, ŽE BY NIŽŠIE CENY BENZÍNU MOHLI SPÔSOBIŤ PROBLÉMY V ŠTÁTNOM ROZPOČTE

Ľudia u nás na benzíne zatiaľ nešetria

Benzín zlacňuje. Ľudia ho však nenakupujú viac. Štatistiky dokonca hovoria o opaku. Ministerstvo financií sa však neobáva, že by tým tieklo do štátneho rozpočetu menej peňazí zo spotrebných daní a dane z pridanej hodnoty.

BRATISLAVA. Ceny benzínu sa ocitajú na podobnej úrovni, ako boli pred tri a pol rokmi. Liter 95-oktánového benzínu Natural dnes stojí okolo 35 korún.

Ceny by pritom mali klesnúť aj začiatkom budúceho týždňa. Priemerná cena 95-oktánového benzínu Natural by sa potom mohla dostať pod hranicu 34 korún za liter. Čo tu bolo naposledy v januári 2005.

Porovnateľnú cenu ako dnes zaplatili motoristi takmer pred dvomi rokmi, vo februári 2007. Cena na túto hranicu však padla iba na veľmi krátke obdobie, asi dvoch týždňov. Predtým a potom stúpala a v lete 2008 dosiahla úroveň 41 korún za liter a viac.

Benzínový rekord však padol dva roky dozadu. V lete 2006 benzín v priemere stál viac ako 42 korún.

Dobré drahé aj lacné

Zlacňovanie palív by teoreticky malo ľudí motivovať k vyššej spotrebe. Naopak, zdražovanie k šetreniu. „Napríklad v USA, od momentu, keď ropa a benzín boli na rekordných úrovniach, sa začali ľudia viac orientovať na autá s nižšou spotrebou, prípadne obmedzili voľnočasové cestovanie,“ hovorí analytik Slovnaftu Marek Senkovič.

Tento trend však podľa neho platí najmä vo vysoko rozvinutých ekonomikách. „Naopak, neplatí až tak presne v dynamicky sa rozvíjajúcich krajinách, akými sú napríklad noví členovia EÚ,“ povedal.

V Poľsku, Rumunsku, aj na Slovensku prudko rastie životná úroveň obyvateľov. „Ľudia si navyše kupujú autá a cestujú vo väčšej miere aj preto, že tak v minulosti nemohli robiť,“ povedal Senkovič.

Zvýšenú spotrebu pri drahšom benzíne potvrdzujú aj štatistiky natankuj.sk. „Dopyt zvyčajne neklesal vtedy, keď ceny palív rástli. Dokonca toto leto sa spotrebovalo približne o päť miliónov litrov 95-oktánového benzínu Natural za mesiac viac ako rok predtým. A to aj napriek tomu, že toto leto boli ceny benzínov vyššie,“ konštatuje Novotný.

Paradox nafty

Zaujímavé je aj to, že nafta bola podľa Novotného najžiadanejšia vtedy, keď bola najdrahšia. „Pravdepodobne sa dá príčina nájsť v spotrebe poľnohospodárskeho a stavebného priemyslu a v doprave,“ myslí si Novotný.

Navyše sa nafta spaľuje aj na výrobu elektrickej energie a tepla. Len v menšej miere je v globálnom meradle spotreba nafty ovplyvnená samotnou spotrebou bežných motoristov.

Je to spôsobené tým, že v čase hospodárskeho rastu sa zvyšuje aj dopyt po nafte. „Naopak, pokiaľ sa krajina nachádza v recesii, dopyt po nafte klesá. Deje sa tak v princípe bez ohľadu na to, aká je jej cena,“ hovorí Senkovič.

Ministerstvo financií sa preto neobáva, že by im nižšie ceny pohonných látok mohli spôsobiť problémy v štátnom rozpočte. „Nižšie ceny týchto komodít by nemali mať výraznejší vplyv na výber DPH a spotrebných daní,“ povedal hovorca ministerstva Miroslav Šmál.

Nižší výnos DPH je totiž podľa neho kompenzovaný výnosom DPH z vyšších nákupov ostatných tovarov a služieb. „Ušetrené peniaze totiž spotrebitelia využívajú na iné nýkupy,“ povedal Šmál.

Zníženie cien pohonných látok by preto malo mať podľa neho na rozpočet skôr pozitívny vplyv.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 513
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 733
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 766
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 3 723
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 626
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 112
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 034
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 012
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 015
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 951

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

KOMENTÁRE

Človek nie je rýchlovarná kanvica

Mzda slovenských zamestnancov nehovorí o ich pracovnom nasadení.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Hranolčeky nezakážu. Únia len rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.

Deutsche Bank zvažuje presun 300 miliárd eur z Londýna do Nemecka

Sťahovanie sa dotkne niekoľko stoviek pracovných miest a zhruba 20-tisíc klientskych účtov.