MINISTERSTVO FINANCIÍ SA NEOBÁVA, ŽE BY NIŽŠIE CENY BENZÍNU MOHLI SPÔSOBIŤ PROBLÉMY V ŠTÁTNOM ROZPOČTE

Ľudia u nás na benzíne zatiaľ nešetria

Benzín zlacňuje. Ľudia ho však nenakupujú viac. Štatistiky dokonca hovoria o opaku. Ministerstvo financií sa však neobáva, že by tým tieklo do štátneho rozpočetu menej peňazí zo spotrebných daní a dane z pridanej hodnoty.

BRATISLAVA. Ceny benzínu sa ocitajú na podobnej úrovni, ako boli pred tri a pol rokmi. Liter 95-oktánového benzínu Natural dnes stojí okolo 35 korún.

Ceny by pritom mali klesnúť aj začiatkom budúceho týždňa. Priemerná cena 95-oktánového benzínu Natural by sa potom mohla dostať pod hranicu 34 korún za liter. Čo tu bolo naposledy v januári 2005.

Porovnateľnú cenu ako dnes zaplatili motoristi takmer pred dvomi rokmi, vo februári 2007. Cena na túto hranicu však padla iba na veľmi krátke obdobie, asi dvoch týždňov. Predtým a potom stúpala a v lete 2008 dosiahla úroveň 41 korún za liter a viac.

Benzínový rekord však padol dva roky dozadu. V lete 2006 benzín v priemere stál viac ako 42 korún.

Dobré drahé aj lacné

Zlacňovanie palív by teoreticky malo ľudí motivovať k vyššej spotrebe. Naopak, zdražovanie k šetreniu. „Napríklad v USA, od momentu, keď ropa a benzín boli na rekordných úrovniach, sa začali ľudia viac orientovať na autá s nižšou spotrebou, prípadne obmedzili voľnočasové cestovanie,“ hovorí analytik Slovnaftu Marek Senkovič.

Tento trend však podľa neho platí najmä vo vysoko rozvinutých ekonomikách. „Naopak, neplatí až tak presne v dynamicky sa rozvíjajúcich krajinách, akými sú napríklad noví členovia EÚ,“ povedal.

V Poľsku, Rumunsku, aj na Slovensku prudko rastie životná úroveň obyvateľov. „Ľudia si navyše kupujú autá a cestujú vo väčšej miere aj preto, že tak v minulosti nemohli robiť,“ povedal Senkovič.

Zvýšenú spotrebu pri drahšom benzíne potvrdzujú aj štatistiky natankuj.sk. „Dopyt zvyčajne neklesal vtedy, keď ceny palív rástli. Dokonca toto leto sa spotrebovalo približne o päť miliónov litrov 95-oktánového benzínu Natural za mesiac viac ako rok predtým. A to aj napriek tomu, že toto leto boli ceny benzínov vyššie,“ konštatuje Novotný.

Paradox nafty

Zaujímavé je aj to, že nafta bola podľa Novotného najžiadanejšia vtedy, keď bola najdrahšia. „Pravdepodobne sa dá príčina nájsť v spotrebe poľnohospodárskeho a stavebného priemyslu a v doprave,“ myslí si Novotný.

Navyše sa nafta spaľuje aj na výrobu elektrickej energie a tepla. Len v menšej miere je v globálnom meradle spotreba nafty ovplyvnená samotnou spotrebou bežných motoristov.

Je to spôsobené tým, že v čase hospodárskeho rastu sa zvyšuje aj dopyt po nafte. „Naopak, pokiaľ sa krajina nachádza v recesii, dopyt po nafte klesá. Deje sa tak v princípe bez ohľadu na to, aká je jej cena,“ hovorí Senkovič.

Ministerstvo financií sa preto neobáva, že by im nižšie ceny pohonných látok mohli spôsobiť problémy v štátnom rozpočte. „Nižšie ceny týchto komodít by nemali mať výraznejší vplyv na výber DPH a spotrebných daní,“ povedal hovorca ministerstva Miroslav Šmál.

Nižší výnos DPH je totiž podľa neho kompenzovaný výnosom DPH z vyšších nákupov ostatných tovarov a služieb. „Ušetrené peniaze totiž spotrebitelia využívajú na iné nýkupy,“ povedal Šmál.

Zníženie cien pohonných látok by preto malo mať podľa neho na rozpočet skôr pozitívny vplyv.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 13 954
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 647
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 178
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 482
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 904
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 674
  7. Kam do tepla v januári? 1 978
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 810
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 630
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 976

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.

Fico obhajoval nákup transportérov, nevylúčil ani tender

Slovensko môže podľa premiéra stále usporiadať tender na nákup obrnených vozidiel.

Ak sa Bory v Bratislave rozšíria, Penta chce investovať do infraštruktúry

Investor vynaložil na infraštruktúru v zóne Bory viac ako 30 miliónov eur.

Nemecké akciové indexy posilňujú vďaka výborným výsledkom firiem

Z nemeckých firiem prichádzajú dobré správy o ich hospodárení v roku 2017.

Orkán Friederika napáchal v Nemecku škody najmenej za pol miliardy

Orkán patril podľa poisťovní v tomto storočí medzi najsilnejšie búrky.