Finančná kríza môže zrušiť až tretinu objednávok nákladných lodí

Minimálne tretine objednávok na výstavbu lodí na prepravu voľne uloženého nákladu hrozí zrušenie a mnohým ďalším odklad v dôsledku globálnej finančnej krízy a zhoršených úverových podmienok na trhu. Informovali o tom dnes zdroje z lodného priemyslu a anal

OSLO. ytici.

Dopyt po zaoceánskych lodiach na prepravu voľne uloženého nákladu sa v poslednom období prudko znížil, keďže kríza ovplyvnila záujem o dovoz komodít. Výsledkom bolo, že klesli sadzby za prepravu tovaru po mori, takže lodné spoločnosti prišli o časť príjmov, z ktorých financovali nákup nových plavidiel. Časť z objednávok niektoré lodné firmy už aj začali rušiť.

Tento týždeň americká spoločnosť Genco Shipping & Trading zrušila kontrakt na nákup šiestich lodí na prepravu voľne uloženého nákladu. Britannia Bulk Holdings zasa koncom októbra informovala, že pravdepodobne požiada o ochranu pred bankrotom pre momentálne finančné problémy. Rušiť kontrakty však nebudú len lodiarske firmy, ale aj lodenice, ktoré v čase obmedzeného prístupu k úverom budú musieť prehodnotiť rozsah výroby. Podľa niektorých analytikov až 40 % nových kontraktov získali nové a málo skúsené lodenice, ktoré si v súčasnom napätom období len ťažko poradia s obmedzeným financovaním projektov.

Viaceré zdroje z lodného priemyslu zároveň varujú, že rušenie objednávok bude podľa všetkého rozsiahlejšie, než sa pôvodne očakávalo.

"Myslíme si, že až tretina z objednávok na lode pre voľne uložený náklad bude zrušená a pri zvyšných sa dá počítať s častými odkladmi," povedal pre agentúru Reuters Erik Andersen, šéf maklérskej firmy v oblasti lodného priemyslu Platou. Ako dodal, najviac to postihne objednávky lodí s dodávkou na roky 2010 a 2011.

Výsledkom podľa Andersena bude, že "svetová kniha objednávok" bude v najbližších rokoch rásť len o 7 až 8 % ročne, zatiaľ čo v úspešných minulých rokoch to bolo v priemere o 12 až 15 % ročne.

Baltic Dry Sea Freight Index, ktorý na námornej burze Baltic Exchange v Londýne stanovuje dopyt po komoditách (s výnimkou ropy) na hlavných námorných trasách, klesol tento týždeň na 9-ročné minimum, keď burza zareagovala na sťažený prístup k úverom a hrozbu blížiacej sa celosvetovej recesie. Od mája, keď dosiahol historické maximum, sa index prepadol už o 90 %.

Na druhej strane, rušenie dohodnutých kontraktov a znížená dodávka týchto lodí na trhy pomôžu vybalansovať tento trh, ktorý dlhoročne trpí nadprodukciou lodí.

V roku 2009 by sa podľa firmy Platou malo k zákazníkom (podľa pôvodných odhadov) dostať 860 nákladných lodí pre voľne uložený tovar, od roku 2010 by to malo byť ročne 2321 lodí. V sektore výroby ropných tankerov, čo je už iný trh, sa na rok 2009 očakáva dodávka 699 plavidiel a v roku 2010 by mali zákazníci dostať 947 tankerov. Tu Platou očakáva zrušenie približne 10 % objednávok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 925
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 450
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 359
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 098
  5. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 957
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 944
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 777
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 571
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 795
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 792

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Slovenka chráni Zem pred katastrofou z vesmíru

Eva Lilly je astronómka, pochádza z Piešťan a už sedem rokov žije v Honolulu na Havajských ostrovoch. Vyhľadáva nebezpečné asteroidy, ktoré by mohli ohroziť Zem.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.