Finančná kríza môže zrušiť až tretinu objednávok nákladných lodí

Minimálne tretine objednávok na výstavbu lodí na prepravu voľne uloženého nákladu hrozí zrušenie a mnohým ďalším odklad v dôsledku globálnej finančnej krízy a zhoršených úverových podmienok na trhu. Informovali o tom dnes zdroje z lodného priemyslu a anal

OSLO. ytici.

Dopyt po zaoceánskych lodiach na prepravu voľne uloženého nákladu sa v poslednom období prudko znížil, keďže kríza ovplyvnila záujem o dovoz komodít. Výsledkom bolo, že klesli sadzby za prepravu tovaru po mori, takže lodné spoločnosti prišli o časť príjmov, z ktorých financovali nákup nových plavidiel. Časť z objednávok niektoré lodné firmy už aj začali rušiť.

Tento týždeň americká spoločnosť Genco Shipping & Trading zrušila kontrakt na nákup šiestich lodí na prepravu voľne uloženého nákladu. Britannia Bulk Holdings zasa koncom októbra informovala, že pravdepodobne požiada o ochranu pred bankrotom pre momentálne finančné problémy. Rušiť kontrakty však nebudú len lodiarske firmy, ale aj lodenice, ktoré v čase obmedzeného prístupu k úverom budú musieť prehodnotiť rozsah výroby. Podľa niektorých analytikov až 40 % nových kontraktov získali nové a málo skúsené lodenice, ktoré si v súčasnom napätom období len ťažko poradia s obmedzeným financovaním projektov.

Viaceré zdroje z lodného priemyslu zároveň varujú, že rušenie objednávok bude podľa všetkého rozsiahlejšie, než sa pôvodne očakávalo.

"Myslíme si, že až tretina z objednávok na lode pre voľne uložený náklad bude zrušená a pri zvyšných sa dá počítať s častými odkladmi," povedal pre agentúru Reuters Erik Andersen, šéf maklérskej firmy v oblasti lodného priemyslu Platou. Ako dodal, najviac to postihne objednávky lodí s dodávkou na roky 2010 a 2011.

Výsledkom podľa Andersena bude, že "svetová kniha objednávok" bude v najbližších rokoch rásť len o 7 až 8 % ročne, zatiaľ čo v úspešných minulých rokoch to bolo v priemere o 12 až 15 % ročne.

Baltic Dry Sea Freight Index, ktorý na námornej burze Baltic Exchange v Londýne stanovuje dopyt po komoditách (s výnimkou ropy) na hlavných námorných trasách, klesol tento týždeň na 9-ročné minimum, keď burza zareagovala na sťažený prístup k úverom a hrozbu blížiacej sa celosvetovej recesie. Od mája, keď dosiahol historické maximum, sa index prepadol už o 90 %.

Na druhej strane, rušenie dohodnutých kontraktov a znížená dodávka týchto lodí na trhy pomôžu vybalansovať tento trh, ktorý dlhoročne trpí nadprodukciou lodí.

V roku 2009 by sa podľa firmy Platou malo k zákazníkom (podľa pôvodných odhadov) dostať 860 nákladných lodí pre voľne uložený tovar, od roku 2010 by to malo byť ročne 2321 lodí. V sektore výroby ropných tankerov, čo je už iný trh, sa na rok 2009 očakáva dodávka 699 plavidiel a v roku 2010 by mali zákazníci dostať 947 tankerov. Tu Platou očakáva zrušenie približne 10 % objednávok.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 608
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 6 644
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 149
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 134
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 961
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 580
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 711
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 117
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 091
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 2 696

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Colníci zásielky pri kontrole neotvárajú - na rozdiel od Danka

Kancelár Národnej rady poslancov posiela, aby si preberali listy mimo budovy parlamentu. Otvárať cudziu poštu považuje za bežné.

DOMOV

Hladiny riek stúpajú, problémy majú na Kysuciach aj v Liptove

Tretí povodňový stupeň platí vo viacerých obciach.

Neprehliadnite tiež

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.

Analytik: Hotovosť by mala zostať medzi nami aj pre zachovanie súkromia

Ak sa v EÚ prestanú vyrábať 500-eurové bankovky, sporitelia podľa analytika pôjdu do banky a svoje úspory v miliónoch si odnesú v taške.

Posledná uránová baňa v strednej Európe definitívne ukončila ťažbu

Zásoby uránu v Rožnej boli objavené v roku 1956 a o rok neskôr sa tam začala ťažba.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop