Vláda chce riešiť dôsledky krízy aj stavbou diaľnic či elektrární

Budovanie diaľnic, výstavba nových elektrární či podpora malých a stredných podnikov má Slovensku pomôcť prekonať dôsledky globálnej finančnej krízy.

BRATISLAVA. Návrh asi troch desiatok opatrení na zmiernenie prípadných ekonomických problémov dnes schválila vláda Roberta Fica. Kríza by sa mohla prejaviť zvoľnením ekonomického rastu, zvýšením nezamestnanosti a pomalším rastom platov. Hospodárstvo krajiny sa však zrejme udrží medzi najvýkonnejšími ekonomikami EÚ.

"Som presvedčený, že tento návrh opatrení (...) bude naozaj znamenať, že Slovensko má obrovskú šancu aj preto, že ideme do eura, minimalizovať riziká dopadov krízy," povedal novinárom po schválení materiálu Fico. Kabinet súhlasil s tým, že opatrenia sa nebudú prijímať na úkor schválených sociálnych programov, dodal.

Ekonomiku môže okrem iného negatívne poznačiť zníženie dopytu zo zahraničia. Lídrami hospodárstva sa totiž v posledných rokoch stali exportné orientované podniky, najmä v automobilovom a elektrotechnickom priemysle. "Vláda dala veľký dôraz na realizáciu stavieb a nových energetických zdrojov, ktoré by mohli byť vhodnou náhradou," tvrdil minister hospodárstva Ľubomír Jahnátek. Pokračovať by mal tiež plán budovania diaľnic prostredníctvom projektov verejno-súkromného partnerstva, prípadne ich výstavbu má financovať vláda priamo zo štátneho rozpočtu.

Vláda najmä pre následky krízy už skôr znížila odhad rastu hrubého domáceho produktu na budúci rok na 4,6 percenta oproti predchádzajúcemu predpokladu 6,5 percenta, na ktorom postavila návrh štátneho rozpočtu. Podľa schválenej predlohy tak budú daňové príjmy štátu asi o desať miliárd korún (331,94 milióna eur) nižšie ako sa pôvodne očakávalo.

Kabinet sa však napriek tomu drží pôvodného plánu a na budúci rok chce znížiť verejný deficit na 1,7 percenta výkonu ekonomiky, čo by si zrejme vyžiadalo škrtanie výdavkov rozpočtu. "Som na sto percent presvedčený, že nebudeme otvárať rozpočet (...) s tým, že vláda ponúkne Národnej rade určité riešenia, ktoré umožnia pružne reagovať na potrebu napríklad prehodnotiť niektoré čísla, ale nepôjdeme do jednotlivých kapitol," dodal Fico.

Napriek pomalšiemu ekonomickému rastu než počítala vláda sa slovenská ekonomika v najbližších rokoch zrejme udrží medzi najrýchlejšie rastúcimi hospodárstvami v rámci Európskej únie. "Ukazuje sa, že pozícia Slovenska je výnimočne dobrá v porovnaní aj s inými krajinami," poznamenal minister financií Ján Počiatek. Európska komisia najnovšej prognóze očakáva, že rast hospodárstva EÚ sa v budúcom roku takmer zastaví. Unijný HDP by mal v roku 2009 stúpnuť o 0,2 percenta, pričom ekonomika eurozóny porastie iba o 0,1 percenta.

Dôsledky krízy vláda podľa Fica nechce riešiť zvyšovaním daní a odvodov ani privatizáciou strategických podnikov. Kabinet pre finančnú krízu už presadil neobmedzenú ochranu vkladov obyvateľstva a vybraných menších firiem, hoci bankový sektor v krajine problémy nezasiahli. Podobný krok urobili viaceré krajiny Európskej únie.

leg boa

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 627
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 211
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 441
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 377
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 855
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 564
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 477
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 111
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 066
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 464

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop