BRATISLAVA. Odpoveď na otázku, ako sa Dexia mohla dopracovať k strate 82 miliónov eur z obchodov jej klientov na devízovom trhu, zostáva stále nejasná. Dexia banka sa odvoláva na už zverejnené informácie a Národná banka informuje len o tom, že udalosti šetrí.
Známe je len to, že strata Dexie vznikla pri špekuláciách na pohyb menových kurzov, pravdepodobne najmä juhoafrického randu. Podľa informácií SME mal jeden z klientov banky voči nej otvorenú devízovú pozíciu vo výške až jednej miliardy eur. Banky štandardne jednému klientovi dovolia otvoriť podstatne menšie pozície. Podľa Markéty Šichtářovej z Next Finance by takáto pozícia klienta voči banke bola neobvykle vysoká.
Mlčia spoločne
Na otázku, či má Národná banka takúto informáciu, jej hovorkyňa uviedla, že do individuálnych obchodov banky nemôže vstupovať. Dexia zasa neodpovedala ani na otázku, či je pravda, že pokyn od klienta a rovnako cenu dáva v tejto banke klientovi ten istý díler. „Organizačná štruktúra Dexie je v súlade s požiadavkami zákona o bankách,“ uviedla banka.
Dá sa aj inak
Bežne to vyzerá tak, že klientsky díler prijme od špekulanta pokyn na obchod a vypýta si preňho cenu od dílera na devízovom trhu. Klientsky pracovník k cene prihodí maržu pre banku. „Klientsky díler nemá prehľad o celkovej menovej pozícii banky, na druhej strane úlohou devízového dílera je riadiť celkovú menovú pozíciu banky a dosahovať pritom zisk,“ povedal Pavel Zúbek z tlačového oddelenia Českej národnej banky.
V mnohých prípadoch je v banke niekoľko klientskych dílerov a keby každý z nich zároveň riadil svoju otvorenú pozíciu, došlo by podľa neho s najväčšou pravdepodobnosťou k neefektívnemu riadeniu menového rizika.
Londýnska analytička BNP Paribas Shahin Vallee uviedla, že v menších bankách je takéto spájanie funkcií bežné.