PRIBÚDA PODNIKOV, KTORÉ OTVORENE HOVORIA, ŽE IM UBÚDA ZÁKAZIEK. ZAČÍNAJÚ PREPÚŠŤAŤ

Nezamestnanosť asi začne rásť

Na hľadanie podniku, ktorý už zasahuje finančná kríza, netreba lupu.

Automobilky ubezpečujú, že ich zamestnanci sa o prácu báť nemusia.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA/AP)

BRATISLAVA. Automobilky na Slovensku nepripúšťajú, že by súčasná kríza mohla viesť až k prepúšťaniu. Medzi ne patrí aj trnavský Peugeot. Jeho francúzska matka včera oznámila masívne znižovanie výroby – v Európe pôjde o 30 percent. Podľa hovorcu trnavského Peugeotu Petra Šveca ide o opatrenia, ktoré už boli v závodoch prijaté. Opäť uistil, že na Slovensku sa bude vyrábať toľko áut ako doteraz.

„Každého závodu sa opatrenia týkajú v rôznej miere. My vyrábame autá, ktorých odbyt rastie. Peugeot 207 je v prvej trojke najpredávanejších áut v Európe a nemáme potrebu zo dňa nad deň zastavovať výrobu,“ povedal Švec. Zopakoval, že trnavský závod stále pracuje v dvojzmennej prevádzke a tento rok chce vyrobiť 200­tisíc áut. „Predaj modelu 207 neklesá, je stabilný. Tento rok sa predá zhruba toľko, čo minulý rok,“ povedal Švec. Na krízu podľa neho firma reaguje napríklad dňami pracovného voľna, ktoré si zamestnanci odrobia na budúci rok, teda keď fabrika nabehne na plnú výrobu svojho modelu Citroen C3 Picasso.

Niekde sa prepúšťa

Tak ako Peugeot, aj Volkswagen či Kia stále opakujú, že ľuďom prácu nik nevezme. Podobne odpovedia v ďalších významných podnikoch na Slovensku. Pri mapovaní situácie sme však narazili aj na také firmy, ktoré priznávajú, že sa ich problém týka a aj ľudí, ktorí pre ne pracujú.

„Posledné tri roky sme mali veľmi ustálený dopyt a množstvo zákaziek. Nákladové strediská vo firme boli vyťažené na tri zmeny 6 dní v týždni. Z ničoho nič v septembri nastal taký prepad, že ani na jednom zo stredísk nemám toľko zákaziek ani aby som naplnil 50 percent kapacít strojov,“ povedal riaditeľ nitrianskej firmy Ribe Vladimír Beluský. Ide o firmu, ktorá vyrába špeciálne pevnostné skrutky, najmä na vývoz do Nemecka tamojším automobilkám. Keďže Nemci neobjednávajú toľko ako predtým, vo firme sa musel znížiť pôvodný počet zamestnancov, ktorých bolo 192.

„Matematicky vzaté, mal by som prepustiť 80 zamestnancov. Neoplatí sa však robiť hneď paniku, siahol som po prvých dvadsiatich štyroch,“ povedal Beluský. Išlo najmä o ľudí, ktorí môžu nastúpiť na predčasný dôchodok, a o pracovníkov obsluhy, ktorých kvalifikácia je nižšia.

Nezostane zrejme len pri týchto ľuďoch. Na úrade práce už firma nahlásila aj druhé hromadné prepúšťanie – vyše 30 zamestnancov. To sa stane, ak sa situácia nezlepší prvého decembra. Šanca, že sa zlepší, je podľa Beluského pomerne nízka. „Je to o tom, že keď prepustím ľudí, ktorých až tak nepotrebujem, alebo majú nižšiu kvalifikáciu, zachránim minimálne stotridsiatim zamestnanie,“ povedal.

Podobnú situáciu pozná aj Miroslav Jaššo, konateľ a riaditeľ firmy Dura v Stupave, ktorá zásobuje najmä automobilový priemysel na Slovensku.

„Zamestnávali sme asi 240 ľudí, teraz ich máme asi 205,“ povedal Jaššo o zmenách, ktoré firma urobila v septembri. Aj za to mohlo zníženie dopytu pre globálnu krízu.

Podľa Jašša išlo o ľudí na rôznych pozíciách či výkonných robotníkov. „Išli sme podľa personálneho plánu, pozícií a podľa hodnotenia, ktoré predkladajú pravidelne vedúci útvarov.“

V tomto prípade nešlo o hromadné prepúšťanie, lebo časť týchto pracovníkov mala zmluvu na čas určitý. Hromadné prepúšťanie musí firma nahlásiť na úrade práce, ak ide o viac než 20 stálych pracovníkov.

Borgula: Nezamestnanosť porastie

Problémy sa zrejme netýkajú len automobilového priemyslu. O problémoch v celom strojárstve hovorí Juraj Borgula, hlavný vyjednávač Zväzu strojárskeho priemyslu. „Vidím, že nám nezamestnanosť rastie,“ povedal. Ako sa to v číslach prejavuje dnes a čo možno čakať o pár mesiacov, nechcel radšej odhadovať.

Jeho slová potvrdzuje strojárska firma PPS. Člen jej predstavenstva a výkonný riaditeľ Pavol Šimkovič hovorí o poklese dopytu v oblasti stavebných strojov o 50 až 70 percent. Firma preto rokuje so zákazníkmi v oblastiach, kde zostal dopyt zachovaný alebo vzrástol.

„To je najmä ťažobný priemysel, manipulátori či rôzne zariadenia na prácu v lesoch,“ vymenoval Šimkovič. Takto sa snaží vyplniť medzeru, ktorá vznikla útlmom v stavebnom priemysle. Firma sa tiež snaží orientovať na nové projekty, ale zníženiu pracovných miest sa nevyhla.

„Ak je v niektorých profesiách prebytočnosť, tak sa orientujeme najmä na zamestnancov na čas určitý,“ hovorí o znižovaní počtu zamestnancov Šimkovič. Pre firmu tak reálne pracuje o 100 ľudí menej ako pred troma mesiacmi.

Včera večer sme dostali správu, že počet externých zamestnancov znižuje aj Johnson Controls, ktorý dodáva súčiastky aj Volkswagenu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. 7 top cyklotrás zo severu na juh
  2. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  3. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  4. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  7. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  8. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  9. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  10. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 9 782
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 532
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 766
  4. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 403
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 5 979
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 647
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 4 673
  8. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 099
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 411
  10. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 2 326

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Na prvého mája hádzal po súdruhoch vajcia. Trafil a šiel sedieť do Ilavy

Vladimír Červeň sa už odmalička do sveta budovateľských hesiel a komunistického blahobytu obohnaného ostnatým drôtom nehodil.

KOMENTÁRE

Z celého sveta: Ako sa karikaturisti smiali z Donalda Trumpa

Karikatúry Trumpa z celého sveta.

KULTÚRA

Slovenskí džezmeni sú skvelí. Chýba im však originalita

Kritika zaznela na odovzdávaní Cien Esprit za najlepší slovenský džezový album.

Neprehliadnite tiež

Dopyt po starších bytoch v okrajových častiach Bratislavy stúpol

Jednotková cena starších bytov v Bratislave sa znížila.

Otcovia dostanú po narodení dieťaťa platené voľno. Koľko bude trvať?

Voľno pre otcov sa snaží presadiť Európska komisia, už o ňom hovorí aj premiér Fico.

Ficovi sa myšlienka trinásteho platu páči, bude o nej diskutovať

Šéf koaličnej SNS a parlamentu Andrej Danko chce firmám nakázať, aby zamestnancom vyplácali plat navyše.

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojujú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop