Prepad odbytu ničí automobilky

Volkswagen zrejme zruší tisícky najatých pracovníkov. Pritom je jednou z mála automobiliek, ktoré finančná kríza postihla zatiaľ najmenej.

LUXEMBURG. Situácia je zlá, nie však zatiaľ zúfalá – asi takto by sa dalo opísať motto automobilových manažérov, keď opisujú na verejnosti súčasnú situáciu. Čísla však nepustia: Minulý mesiac sa podľa údajov Združenia európskych výrobcov automobilov ACEA v celej Európe predalo o vyše 8 percent menej áut ako pred rokom, iba 1,305 milióna, čo je najhorší septembrový údaj od roku 1998.

Predaj BMW klesol o viac ako 15 percent, Daimleru o viac ako 6 percent a Opel takmer až o pätinu. Iba Volkswagen si trochu polepšil, keď odbyt wolfsburskej automobilky stúpol o čosi viac ako jedno percento.

Volkswagen prepúšťa

Napriek tomu zvonia zvony na poplach aj v najväčšej európskej automobilke. Dokazuje to prejav predsedu predstavenstva VW Martina Winterkorna na zasadaní 500 najvyšších manažérov Volkswagenu.

Winterkorn podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) povedal, že „keď rastú náklady a klesajú výnosy, tak potom je potrebná ešte väčšia disciplína pri investíciách a bežných nákladoch“. Dodal, že vonkajšie rámcové podmienky, vývoj na trhu a kríza na finančnom trhu sú „vysokonebezpečnou zmiešaninou“. Z toho podľa Winterkorna vyplýva, že budúci kalendárny rok bude „veľmi ťažký“. Výsledok? VW už spomalil výrobu v Seate, Škode Auto, ako aj produkciu nákladných automobilov. Podľa FAZ má tiež vyrábať menej osobných automobilov. Týka sa to aj výroby nového Golfu. Wolfsburský koncern ruší mimoriadne a víkendové zmeny. Volkswagen však nechce prepúšťať stálych zamestnancov. Podľa FAZ sa zamýšľa rozlúčiť s „veľkou časťou“ z 25­tisíc najatých pracovníkov.

V Nemeckuvýroba stojí

Kým Volkswagen „iba“ ruší niektoré zmeny, iné nemecké automobilky dočasne zastavujú výrobné pásy. S týmto prechodným opatrením odbory súhlasia, lebo sa tak mierni tlak na prípadné prepúšťanie stálych zamestnancov, čo by zrejme bol ďalší krok, ak by sa situácia v nemeckých automobilkách nezlepšila. Noviny Die Welt píšu, že Opel ruší produkciu na dva týždne, a to nielen v nemeckom Bochume a Eisenachu, ale aj v belgických Antwerpách, britskom Ellesmore a v poľských Gliwiciach. Vo Forde sa skrátený pracovný čas týka od 3. novembra zamestnancov vyrábajúcich motory do automobilov pre americký trh.

Úsmevy vládnu iba vo francúzskom Hambachu, kde sa vyrába Smart. Táto dcérska spoločnosť Daimleru bola vlani podľa novín Financial Times Deutschland po prvý raz vo svojej histórii zisková. Aj tento rok sa v nej pracuje na plné obrátky. Smart profituje z globálneho ekologického trendu, vysokej ceny benzínu a pomerne nízkej predajnej ceny. Od začiatku tohto roka sa Smarty predávajú aj v USA .

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 401
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 307
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 326
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 099
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 980
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 178
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 003
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 581
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fica trápia dovážané potraviny, chce sa im venovať na summite V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop