Prepad odbytu ničí automobilky

Volkswagen zrejme zruší tisícky najatých pracovníkov. Pritom je jednou z mála automobiliek, ktoré finančná kríza postihla zatiaľ najmenej.

LUXEMBURG. Situácia je zlá, nie však zatiaľ zúfalá – asi takto by sa dalo opísať motto automobilových manažérov, keď opisujú na verejnosti súčasnú situáciu. Čísla však nepustia: Minulý mesiac sa podľa údajov Združenia európskych výrobcov automobilov ACEA v celej Európe predalo o vyše 8 percent menej áut ako pred rokom, iba 1,305 milióna, čo je najhorší septembrový údaj od roku 1998.

Predaj BMW klesol o viac ako 15 percent, Daimleru o viac ako 6 percent a Opel takmer až o pätinu. Iba Volkswagen si trochu polepšil, keď odbyt wolfsburskej automobilky stúpol o čosi viac ako jedno percento.

Volkswagen prepúšťa

Napriek tomu zvonia zvony na poplach aj v najväčšej európskej automobilke. Dokazuje to prejav predsedu predstavenstva VW Martina Winterkorna na zasadaní 500 najvyšších manažérov Volkswagenu.

Winterkorn podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) povedal, že „keď rastú náklady a klesajú výnosy, tak potom je potrebná ešte väčšia disciplína pri investíciách a bežných nákladoch“. Dodal, že vonkajšie rámcové podmienky, vývoj na trhu a kríza na finančnom trhu sú „vysokonebezpečnou zmiešaninou“. Z toho podľa Winterkorna vyplýva, že budúci kalendárny rok bude „veľmi ťažký“. Výsledok? VW už spomalil výrobu v Seate, Škode Auto, ako aj produkciu nákladných automobilov. Podľa FAZ má tiež vyrábať menej osobných automobilov. Týka sa to aj výroby nového Golfu. Wolfsburský koncern ruší mimoriadne a víkendové zmeny. Volkswagen však nechce prepúšťať stálych zamestnancov. Podľa FAZ sa zamýšľa rozlúčiť s „veľkou časťou“ z 25­tisíc najatých pracovníkov.

V Nemeckuvýroba stojí

Kým Volkswagen „iba“ ruší niektoré zmeny, iné nemecké automobilky dočasne zastavujú výrobné pásy. S týmto prechodným opatrením odbory súhlasia, lebo sa tak mierni tlak na prípadné prepúšťanie stálych zamestnancov, čo by zrejme bol ďalší krok, ak by sa situácia v nemeckých automobilkách nezlepšila. Noviny Die Welt píšu, že Opel ruší produkciu na dva týždne, a to nielen v nemeckom Bochume a Eisenachu, ale aj v belgických Antwerpách, britskom Ellesmore a v poľských Gliwiciach. Vo Forde sa skrátený pracovný čas týka od 3. novembra zamestnancov vyrábajúcich motory do automobilov pre americký trh.

Úsmevy vládnu iba vo francúzskom Hambachu, kde sa vyrába Smart. Táto dcérska spoločnosť Daimleru bola vlani podľa novín Financial Times Deutschland po prvý raz vo svojej histórii zisková. Aj tento rok sa v nej pracuje na plné obrátky. Smart profituje z globálneho ekologického trendu, vysokej ceny benzínu a pomerne nízkej predajnej ceny. Od začiatku tohto roka sa Smarty predávajú aj v USA .

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 973
  2. Od septembra opäť po starom 5 463
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 558
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 2 801
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 805
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 797
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 234
  8. Ako sme jazdili v socializme 1 198
  9. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 068
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 039

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Ramsaymu premiéra vyšla, slovenskí hokejisti zdolali v príprave Česko

Víťazstvo je dobré, ale vieme, že musíme hrať lepšie, priznal nový kouč Slovákov.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

EKONOMIKA

Kedy dostanete 13. a 14. plat? Fico podporil Dankov návrh

Koalícia sa zrejme dohodne na úľavách.

KOMENTÁRE

Odsedel si trest za protest proti okupácii ČSSR. Neľutuje

Zorjanov príbeh je ťažko uveriteľný.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.