Privatizácia Austrian sa komplikuje

Privatizácia rakúskej leteckej spoločnosti Austrian Airlines sa dostala do slepej uličky.

VIEDEŇ. Všetci traja nádejní uchádzači o rakúsku "nevestu": Air France-KLM, nemecký dopravný koncern Lufthansa a ruské aerolínie S7, sa v rozhodujúcej chvíli zdráhajú požiadať ju o roku. Air France-KLM to odôvodňuje tým, že nemá všetky potrebné údaje o jej "zdravotnom stave", nedostal sa teda k dokumentom, podľa ktorých by sa dalo zistiť, aká je ekonomická situácia AUA. Ruské S7 by AUA chceli, ale nemajú na to dosť prostriedkov. Problémy robí aj poručník AUA, rakúsky štát, ktorý nechce vydať povolenie na pobyt cudzinca, teda licenciu na podnikanie uchádzača z nečlenskej krajiny EÚ. Spoločnosť AUA si želala za partnera nemecký koncern. Jeho vedenie partnerstvo neodmieta. Keďže však vie, že nevesta je v núdzi, chce si vyrokovať pre spolužitie lepšie podmienky, než tie, ktoré v lete stanovila rakúska vláda.

Spolkový kabinet v lete vyhlásil podmienky predaja svojho vyše 41-% podielu v AUA. Ich budúci vlastník mal garantovať zachovanie pracovných miest, rozšírenie počtu liniek a zaviazať sa, že si AUA aj ako jeho dcéra zachová svoje meno a zostane sídliť vo Viedni.

Rakúske aerolínie sú však stratové. Tento rok sa ich schodok z pôvodných 80 miliónov eur (2,41 miliardy Sk) zvýši asi na 120 miliónov eur (3,61 miliardy Sk). Akcie AUA však klesajú. Trhová hodnota podniku sa znižuje. Investori neveria, že si AUA môžu udržať samostatnosť. Podľa niektorých analytikov pokus o samostatné podnikanie si len do jari budúceho roka vyžiada kapitálovú injekciu okolo 500 miliónov eur (15,06 miliardy Sk). Potom prídu buď ďalšie peniaze, alebo nevyhnutný zánik.

AUA však nie sú v Rakúsku bezvýznamným podnikom. Priamo zamestnávajú 8500 ľudí a nepriamo prispievajú k zabezpečeniu práce pre 50.000 Rakúšanov.

Rakúsky minister dopravy a šéf sociálnych demokratov Werner Fayman uviedol, že nedopustí, aby došlo k strate pracovných miest.

Analytici sa pýtajú, aký bude potom synergický efekt z kúpy AUA, keď sa nemá vnútri novej firmy urobiť redukcia aspoň počtu ich pracovníkov a duplicitných liniek?

Spornou je aj téza, že by sa podnik nemal predať pod jej "normálnu hodnotu". Avšak AUA a ich hlavný akcionár, štátny podnik ÖIAG, ktorý formálne vlastní podiel štátu v spoločnosti, nemôžu nanútiť kupcovi svoju predstavu o cene. Obchodníci poznajú termín "výpredaj". A práve tým, že v minulosti sa Rakúšania zdráhali predať AUA, keď mali nádej na dobrú cenu, sa ich podnik dostal do situácie, keď cenu môže diktovať kupujúci. Inak im zostane na krku a straty, ktoré bude produkovať, sa budú hradiť zo štátneho rozpočtu. Ale to už nie je o trhovej ekonomike, ale o niečom inom.

Informovali o tom rakúske denník Die Presse, Der Standard, nemecký denník Financial Times Deutschland a agentúra APA.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 093
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 046
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 481
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 828
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 368
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 197
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 793
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 012
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 647
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 707

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.