BRATISLAVA. Výpadok štátneho rozpočtu spojený s daňovým zvýhodnením biopalív sa bude od budúceho roka až do roku 2011 každoročne pohybovať na úrovni zhruba 1,7 až 1,9 mld. Sk (56,43 mil. až 63,07 mil. €). Predpokladá to Inštitút finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií (MF) SR. Aj keď v súčasnosti platné nariadenie vlády hovorí, že od roku 2010 musí podiel biopalív v benzíne a v nafte dosiahnuť 5,75 %, IFP nepredpokladá, že tento podiel bude pri súčasných technických normách dosiahnuteľný. V súčasnosti platný podiel je vo výške 2 %. Spoločnosti tak podľa inštitútu nebudú mať od roku 2010 motiváciu ďalej zvyšovať množstvo biopalív, keďže nariadenie vlády nebude možné dodržať a každé ďalšie zvyšovanie podielu biopalív im spôsobuje nárast nákladov.
Podľa platného nariadenia vlády musel podiel biopalív dosiahnuť hodnotu 2 % energetického obsahu celkového množstva motorových benzínov a motorovej nafty uvedených na slovenský trh do konca roku 2006. Od začiatku budúceho roka to musí byť minimálne 3,4 % a od roku 2010 až 5,75 %. Harmonogram zvyšovania podielu biopalív však naráža na platné technické normy. Tie stanovujú maximálny možný objem primiešavaných biopalív do benzínu ako aj nafty. "Ak by spoločnosti primiešavali do pohonných hmôt biopalivá v pomere blízko ich maxima daného súčasnými normami, tak na slovenskom trhu, kde 60 % objemu pohonných hmôt tvorí nafta a 40 % benzín, je možné dosiahnuť maximálny podiel biopalív na úrovni zhruba 4 %," uvádza inštitút. Ak by mala byť splnená naplánovaná hodnota 5,75 % energetického obsahu biopalív, musia byť podľa IFP do tej doby v Európskej únii a následne aj v SR schválené nové technické normy, ktoré by povoľovali vyššie množstvá biopalív.
Prudký nárast podielu biopalív v pohonných hmotách zaznamenalo Slovensko koncom roka 2006. Spolu s týmto rastúcim podielom sa zvyšoval aj výpadok v štátnom rozpočte z dôvodu daňového zvýhodnenia. "V ostatných mesiacoch 2008 sa mesačný výpadok pohybuje na úrovni zhruba 100 mil. Sk (3,319 mil. €)," uvádza IFP. Slovensko pristúpilo k daňovému zvýhodneniu biopalív v súlade s povinnosťou implementovať smernicu EÚ o podpore využívania biopalív v doprave. V súčasnosti sa vo svete pritom používajú biopalivá prvej generácie, ktorých hlavným zdrojom sú poľnohospodárske plodiny (napr. kukurica, pšenica, repka olejná a ďalšie olejniny). Do budúcna sa však uvažuje s využívaním biopalív druhej generácie, ktoré sa vyrábajú z biomasy (napr. slama, drevné štiepky, stavebný drevný odpad a ďalšie).