SEATTLE. Výrobcovi lietadiel priniesol stratu na tržbách 4,47 miliardy USD (101,38 miliardy Sk) a každý deň sa zvyšuje o 100 miliónov USD. Presné údaje o tom, ako podnik hospodáril v treťom štvrťroku majú byť známe v stredu, keď vedenie Boeingu uverejní správu, na ktorú s veľkým napätím čaká akciová burza v New Yorku.
Línie oboch sporných strán, zamestnancov, vedených odborovou organizáciou IAM a jej predákom Tomom Wroblewským, a vedením koncernu, ktorý zastupuje na rokovaniach o požiadavkách zamestnancov Doug Kight, sú ostro vyhranené.
Keby išlo len o rast miezd, problémy s dohodou by neboli prakticky žiadne. Ale odborári žiadajú viac. Ide im o budúcnosť výroby lietadiel v Amerike. Asi 70 % prác na lietadlách zveril Boeing svojim zahraničným dodávateľom. A ďalší presun výrob za hranice USA má nasledovať. "Čas predsa nezastal," povedal Kight, "tu nemôžeme zaručiť nijaké pracovné miesta".
Wroblewski však chce dosiahnuť, aby vedenie Boeingu dalo mechanikom práve tieto garancie. "Chceme, aby naši členovia znovu montovali lietadlá. To nejde, keď sa rušia tisíce našich pracovných miest."
Štrajk, ktorý podporilo v hlasovaní pred jeho začiatkom 87 % odborárov, členov IAM v Boeingu, sa začal 4. septembra. Odvtedy mechanici nedokončili ani jedno rozpracované lietadlo. Spolu so závodom Boeingu v Seattli štrajkujú aj zamestnanci v závodoch v štátoch Oregon, Washington a Kansas.
Boeing chcel tento rok odovzdať zákazníkom 475 lietadiel. Výsledok však bude podstatne slabší. Hlavný rival Boeingu, Airbus, ich odovzdá klientom asi 500.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.