Šéfdizajnér Škody: Neobyčajné veci vždy kritizujú

Rozhovory neposkytuje rád. Aj o ten náš sme sa usilovali trištvrte roka. Chce, aby ľudia hovorili o jeho produktoch a nie o ňom. Autor dizajnu Bugatti Veyron či exteriérov súčasných vozidiel Audi Jozef Kabaň je dnes šéfdizajnérom Škody Auto.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Kto by čakal, že šéfdizajnér automobilky má do detailov prepracovanú kanceláriu, asi by sa sklamal. Na parapetnej doske je vystavených zopár modelov áut, ostatné sú zbalené v škatuli. Na viac zatiaľ nemal čas. „Ešte je to tu neosobné, nemusíte mi to ani hovoriť. Mám jasné priority, kancelária to ešte nie je.“

Do mladoboleslavskej Škody prišiel vo februári. Predtým bol šéfdizajnérom pre exteriér v Audi. Ponuku zo Škodovky považuje za veľkú česť. „Je to návrat do krajiny, kde som vyrastal, k značke, ktorá pre mňa znamenala prvý kontakt s automobilmi. S Bugatti to porovnávať nechce: „Robiť najdrahšie auto je veľmi náročné, ale robiť auto v krajine, kde ste sa viac-menej narodili, nie je o nič menej.“

Často dostáva otázky, či aj pre Škodovku spraví niečo ako malé Bugatti. „Auto, ktoré s mojím tímom spravíme pre Škodovku, bude atraktívne v niečom inom.“ Tvarovú jednoduchosť vozidiel Škoda považuje za čistotu dizajnu, ktorá dáva vyniknúť funkčnosti.

Niektorí ľudia rozpačito prijali novú Fabiu, ktorú navrhol jeho predchodca. Poukazujú na to, že je vysoká a úzka. Kabaň ju považuje za čisto urobené auto. Možno by mu vyčítal pár vecí, no mohlo by to byť na úkor priestoru. „Nové, neobyčajné veci, ktoré vybočujú zo zabehnutej praxe, sa zo začiatku vždy skôr ocitnú pod kritikou, ľudia si na ne musia zvyknúť. Fabia je veľmi inovatívny model a čas nám dá za pravdu, že auto bude iste veľmi obľúbené.“

Slávne Bugatti Veyron

Keď Volkswagen kúpil v roku 1998 taliansku značku Bugatti, hľadal cestu, ako ho posunúť vyššie. Model super rýchleho športového auta Veyron, navrhovaného mladým dizajnérom zo Slovenska, si rýchlo získal náklonnosť aj vtedajšieho šéfa spoločnosti Ferdinanda Piecha. „Myšlienka prišla rýchlo a musel som rýchlo konať. Bola to výzva, možnosť spraviť niečo vynimočné – to „super auto“.

Kabaňov dvojfarebný model zaujal viac aj ako koncept, ktorý ponúkol popredný taliansky dizajnér Giugiaro, mimochodom jeden z jeho vzorov. No nerád to nazýva víťazstvom. „Nechcel by som, aby sa v dizajne takto porovnávalo, to nech urobí trh. Samozrejme, mám určitú predstavu a viem ohodnotiť sám seba.“

Kabaň presvedčil vedenie, aby mal Veyron odkrytý motor. Vysvetľoval, že to je jedna z možností, ako zobraziť silu, teda vlastnosť, ktorá má byť základnou charakteristikou tohto auta a zároveň šperkom exteriéru.

Nechce sa zbytočne zaoberať minulosťou, pozerá sa radšej dopredu. „Dizajnéri žijú trochu ako v dvojsvete. Vonku je rok 2008, ale v hlave máme autá na roky 2010, 2011 alebo aj neskoršie roky. Prejdete síce len pár dverí, ale v princípe prechádzate časové pásma.“

Audi vymenil za Škodovku aj vo svojom vozidlovom parku. Považuje to za samozrejmosť. „Aby som autá tvoril, musím ich tiež dobre poznať.“

Dizajnérskej zmene neušli predné sedadlá ani biele kolesá. Chcel dať autu niečo osobné bez toho, aby to narušilo čistotu dizajnu.

„Keď cestujem autom, chcem sa cítiť ako vo svojom prostredí, mať okolo seba veci, ktoré mám rád. Rád robím veci na svoj spôsob.“

Ako vyzerá zadanie

Pre Volkswagen pracuje už 15 rokov. Stretol tam niekoľkých ľudí, na ktorých mu doteraz záleží. Jedným z nich je Hartmut Warkus, bývalý koncernový šéf dizajnu vo Volkswagene. „Warkus prišiel z Audi a priniesol úplne iné myslenie, a to ma nadchlo. Potreboval som vidieť, že všetko je o tvorbe a netreba sa báť “ hovorí Kabaň.

V Škodovke má pod sebou 75 ľudí rôznych národností. „Od ľudí očakávam názor, a to, že budú riskovať, nielen štandardnú prácu.“ Niektoré detaily definuje celkom presne a čaká, že ďalšie dopracujú jeho kolegovia. „Neakceptujem, že sa niečo nedá vymyslieť, vyrobiť alebo to takto nepôjde. Snažíme sa skôr hľadať spôsoby, ako takúto vec realizovať.“

Modely kreslí ceruzkou aj cez počítač. Na nedostatok tvorivej slobody sa nesťažuje. Potom už záleží len na tom, či ide o nástupcu konkrétneho auta, alebo o nové zadanie. „Predstavte si, že chcete robiť nasledovníka Fabie. Viete zhruba odhadnúť, čo ľudia očakávajú, čo je dobré a čo je možné zlepšiť. Záleží však na momente prekvapenia, ktorý dokážete priniesť.“

Zmeny na poslednú chvíľu

Auto má od začiatku niečo ako svoje DNA. „Nejde len o to, ako vyformujeme svetlo, ale v prvom rade o proporcie a charakter. O to, v akom pomere je okno oproti karosérii, či má posunutú kabínu viac dopredu, alebo dozadu, či auto pôsobí ťažko, alebo ľahko, nepokojne alebo pokojne.“ Auto nepriamo tvaruje napríklad aj diskusia o výfukových plynoch CO2. Oveľa väčší dôraz sa dáva na aerodynamiku. Vždy bola dôležitá, teraz na nej záleží ešte viac. Je cestou k nižšej spotrebe.

Priznáva, že mu občas niekto vyčíta, že skomplikoval situáciu ľuďom v určitých procesoch, lebo rád robí zmeny na poslednú chvíľu. Doteraz sa ukázalo, že mal pravdu. „Keď produktu veríte, musíte zaňho bojovať, zastať sa ho. Odmenou sú potom zákazníci, u ktorých auto vyvoláva emócie a radi ho používajú.“

Viac na www.leaders.sk .

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  3. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  4. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  10. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  1. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  2. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  3. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  5. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  6. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  7. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  8. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  9. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  10. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 21 291
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 064
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 13 973
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 566
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 11 414
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 707
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 267
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 606
  9. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 473
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 316

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

Píše Marek Maďarič

Upratovačka nevycestovala, minister zostal (píše Marek Maďarič)

Ak minister Lajčák potreboval garancie, aby zostal v pozícii ministra, mal si ich pýtať aj od poslanca Marčeka.

SVET

Delegáti krajín v Marrakéši prijali Globálny pakt OSN

Na konferencií OSN sa v pondelok stretli zástupcovia z približne 150 krajín.

Neprehliadnite tiež

Francúzska ekonomika porastie pomalšie, sú za tým násilné protesty žltých viest

Násilné protesty prišli v kľúčovom predvianočnom období.

Maďarskí odborári pokračujú v protestoch, blokujú cesty

Tisíce Maďarov v sobotu protestovali proti úprave zákonníka práce v Budapešti.

Japonská prokuratúra oficiálne obvinila bývalého šéfa Nissanu

Ghosn čelí obvineniu, že zavádzal o svojich príjmoch.