Šéfdizajnér Škody: Neobyčajné veci vždy kritizujú

Rozhovory neposkytuje rád. Aj o ten náš sme sa usilovali trištvrte roka. Chce, aby ľudia hovorili o jeho produktoch a nie o ňom. Autor dizajnu Bugatti Veyron či exteriérov súčasných vozidiel Audi Jozef Kabaň je dnes šéfdizajnérom Škody Auto.

(Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

Kto by čakal, že šéfdizajnér automobilky má do detailov prepracovanú kanceláriu, asi by sa sklamal. Na parapetnej doske je vystavených zopár modelov áut, ostatné sú zbalené v škatuli. Na viac zatiaľ nemal čas. „Ešte je to tu neosobné, nemusíte mi to ani hovoriť. Mám jasné priority, kancelária to ešte nie je.“

Do mladoboleslavskej Škody prišiel vo februári. Predtým bol šéfdizajnérom pre exteriér v Audi. Ponuku zo Škodovky považuje za veľkú česť. „Je to návrat do krajiny, kde som vyrastal, k značke, ktorá pre mňa znamenala prvý kontakt s automobilmi. S Bugatti to porovnávať nechce: „Robiť najdrahšie auto je veľmi náročné, ale robiť auto v krajine, kde ste sa viac-menej narodili, nie je o nič menej.“

Často dostáva otázky, či aj pre Škodovku spraví niečo ako malé Bugatti. „Auto, ktoré s mojím tímom spravíme pre Škodovku, bude atraktívne v niečom inom.“ Tvarovú jednoduchosť vozidiel Škoda považuje za čistotu dizajnu, ktorá dáva vyniknúť funkčnosti.

Niektorí ľudia rozpačito prijali novú Fabiu, ktorú navrhol jeho predchodca. Poukazujú na to, že je vysoká a úzka. Kabaň ju považuje za čisto urobené auto. Možno by mu vyčítal pár vecí, no mohlo by to byť na úkor priestoru. „Nové, neobyčajné veci, ktoré vybočujú zo zabehnutej praxe, sa zo začiatku vždy skôr ocitnú pod kritikou, ľudia si na ne musia zvyknúť. Fabia je veľmi inovatívny model a čas nám dá za pravdu, že auto bude iste veľmi obľúbené.“

Slávne Bugatti Veyron

Keď Volkswagen kúpil v roku 1998 taliansku značku Bugatti, hľadal cestu, ako ho posunúť vyššie. Model super rýchleho športového auta Veyron, navrhovaného mladým dizajnérom zo Slovenska, si rýchlo získal náklonnosť aj vtedajšieho šéfa spoločnosti Ferdinanda Piecha. „Myšlienka prišla rýchlo a musel som rýchlo konať. Bola to výzva, možnosť spraviť niečo vynimočné – to „super auto“.

Kabaňov dvojfarebný model zaujal viac aj ako koncept, ktorý ponúkol popredný taliansky dizajnér Giugiaro, mimochodom jeden z jeho vzorov. No nerád to nazýva víťazstvom. „Nechcel by som, aby sa v dizajne takto porovnávalo, to nech urobí trh. Samozrejme, mám určitú predstavu a viem ohodnotiť sám seba.“

Kabaň presvedčil vedenie, aby mal Veyron odkrytý motor. Vysvetľoval, že to je jedna z možností, ako zobraziť silu, teda vlastnosť, ktorá má byť základnou charakteristikou tohto auta a zároveň šperkom exteriéru.

Nechce sa zbytočne zaoberať minulosťou, pozerá sa radšej dopredu. „Dizajnéri žijú trochu ako v dvojsvete. Vonku je rok 2008, ale v hlave máme autá na roky 2010, 2011 alebo aj neskoršie roky. Prejdete síce len pár dverí, ale v princípe prechádzate časové pásma.“

Audi vymenil za Škodovku aj vo svojom vozidlovom parku. Považuje to za samozrejmosť. „Aby som autá tvoril, musím ich tiež dobre poznať.“

Dizajnérskej zmene neušli predné sedadlá ani biele kolesá. Chcel dať autu niečo osobné bez toho, aby to narušilo čistotu dizajnu.

„Keď cestujem autom, chcem sa cítiť ako vo svojom prostredí, mať okolo seba veci, ktoré mám rád. Rád robím veci na svoj spôsob.“

Ako vyzerá zadanie

Pre Volkswagen pracuje už 15 rokov. Stretol tam niekoľkých ľudí, na ktorých mu doteraz záleží. Jedným z nich je Hartmut Warkus, bývalý koncernový šéf dizajnu vo Volkswagene. „Warkus prišiel z Audi a priniesol úplne iné myslenie, a to ma nadchlo. Potreboval som vidieť, že všetko je o tvorbe a netreba sa báť “ hovorí Kabaň.

V Škodovke má pod sebou 75 ľudí rôznych národností. „Od ľudí očakávam názor, a to, že budú riskovať, nielen štandardnú prácu.“ Niektoré detaily definuje celkom presne a čaká, že ďalšie dopracujú jeho kolegovia. „Neakceptujem, že sa niečo nedá vymyslieť, vyrobiť alebo to takto nepôjde. Snažíme sa skôr hľadať spôsoby, ako takúto vec realizovať.“

Modely kreslí ceruzkou aj cez počítač. Na nedostatok tvorivej slobody sa nesťažuje. Potom už záleží len na tom, či ide o nástupcu konkrétneho auta, alebo o nové zadanie. „Predstavte si, že chcete robiť nasledovníka Fabie. Viete zhruba odhadnúť, čo ľudia očakávajú, čo je dobré a čo je možné zlepšiť. Záleží však na momente prekvapenia, ktorý dokážete priniesť.“

Zmeny na poslednú chvíľu

Auto má od začiatku niečo ako svoje DNA. „Nejde len o to, ako vyformujeme svetlo, ale v prvom rade o proporcie a charakter. O to, v akom pomere je okno oproti karosérii, či má posunutú kabínu viac dopredu, alebo dozadu, či auto pôsobí ťažko, alebo ľahko, nepokojne alebo pokojne.“ Auto nepriamo tvaruje napríklad aj diskusia o výfukových plynoch CO2. Oveľa väčší dôraz sa dáva na aerodynamiku. Vždy bola dôležitá, teraz na nej záleží ešte viac. Je cestou k nižšej spotrebe.

Priznáva, že mu občas niekto vyčíta, že skomplikoval situáciu ľuďom v určitých procesoch, lebo rád robí zmeny na poslednú chvíľu. Doteraz sa ukázalo, že mal pravdu. „Keď produktu veríte, musíte zaňho bojovať, zastať sa ho. Odmenou sú potom zákazníci, u ktorých auto vyvoláva emócie a radi ho používajú.“

Viac na www.leaders.sk .

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 630
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 622
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 570
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 613
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 170
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 823
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 869
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 278
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 962
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 507

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Spiatočné letenky do Ameriky sa už predávajú za menej ako 150 eur

Nórska nízkonákladová letecká spoločnosť Norwegian už predáva letenku za menej ako sto eur.

Po Trumpovej dcére chcú Číňania pomenovať obrúsky aj alkohol

Ivanka Trumpová zaujala čínske firmy, keď navštívila čínsku ambasádu vo Washingtone.

Kmotrík sa posilňuje v susednom Česku. Kúpil tretiu najväčšiu sieť trafík

Za väčšinový podiel v tarfikovej sieti Valmont zaplatil približne 22 miliónov eur. V súťaži sa stretol so štyrmi uchádzačmi

Fico chce potraviny, aké majú v Rakúsku, navrhuje summit V4

Pri testovaní najhoršie obstáli sladené nápoje, koreniny, syry, čaje a mäsové výrobky.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop