Na aktualizovanie prognóz podľa Inštitútu nebolo času

Príprava rozpočtu nie je podľa riaditeľa Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií SR Zdenka Krajčíra natoľko flexibilná, aby umožňovala revidovať prognózy ...

BRATISLAVA. Príprava rozpočtu nie je podľa riaditeľa Inštitútu finančnej politiky (IFP) pri Ministerstve financií SR Zdenka Krajčíra natoľko flexibilná, aby umožňovala revidovať prognózy tak, ako to v súčasnosti robia komerčné banky. Reagoval tak na medializované pochybnosti opozície a ekonómov, či je v septembri prognózovaný 6,5-percentný rast hrubého domáceho produktu v rozpočte na budúci rok realistický. Ako príklad uviedol VÚB banku, ktorá začiatkom októbra znížila svoje prognózy budúcoročného rastu na 3 %. "Fakty sú však také, že v čase makroekonomického výboru mala VÚB banka zhodou okolností úplne rovnaký odhad ekonomického rastu ako ministerstvo financií, teda na úrovni 6,5 %. Je úplne v poriadku, ak VÚB 5. októbra v médiách avizuje, že reviduje svoju prognózu smerom nadol, ale asi ani najväčší naivista si nemôže myslieť, že príprava rozpočtu môže byť tiež takto flexibilná," uviedol Krajčír. Nejde preto podľa neho o šikovnosť prognostikov aktualizovať prognózy, kde z odborného hľadiska patrí rezort financií podľa Krajčíra na Slovensku medzi špičku, ale o pravidlá rozpočtového procesu. Vláda musí totiž návrh rozpočtu schváliť a do parlamentu predložiť najneskôr do 15. októbra, pričom výbor pre makroekonomické prognózy svoje očakávania aktualizoval len 12. septembra. "Tým, ktorí majú aspoň základný zmysel pre realitu, je potom na prvý pohľad jasné, že keď rozpočet musí byť v istom termíne hotový, jeho základná a prvotná fáza v podobe makroekonomických a daňových prognóz musí byť pripravená v dostatočnom časovom predstihu," uviedol Krajčír.

Skutočnosť, že sa ekonomika bude vyvíjať odlišne od prognóz zapracovaných v rozpočte, sa však podľa Krajčíra vylúčiť nedá. "Na upokojenie tých, ktorí by nemohli z tohto dôvodu spávať, môžem povedať, že nečaká nás ani v tomto prípade dráma. Štandardne sa to rieši tak, že keď sú jasné a transparentné predpoklady rozpočtu, ktoré sa v čase plnenia rozpočtu ukážu z rôznych dôvodov ako nesprávne, vláda má možnosť splniť svoje ciele viacerými spôsobmi," konštatoval riaditeľ IFP. Medzi nimi sú zvyšovanie daní, znižovanie výdavkov, alebo zmena salda rozpočtu počas rozpočtového roka. Samotný premiér však kroky, ktoré by v takomto prípade podnikla vláda doteraz nekonkretizoval. Po pondelňajšom rokovaní koaličnej rady len uviedol, že ak sa preukáže, že plnenie rozpočtu sa nevyvíja podľa predpokladov, s partnermi si "sadnú, prerokujú a potom budú informovať."

Výbory pre makroekonomické a daňové prognózy, ktorých výstupy sa zapracúvajú do rozpočtu, rezort financií zvoláva trikrát ročne, v januári, júni a v septembri. Ich členmi sú okrem zástupcov ministerstva financií aj ľudia z Národnej banky Slovenska, Infostatu, Slovenskej akadémie vied a z niekoľkých bankových domov. Septembrové rokovania výborov tak majú byť v tomto roku posledné. Krajčír na prehodnotenie predpokladov rozpočtu na rok 2009 ešte v tomto roku dôvod nevidí. Ministerstvo financií totiž podľa neho prikladá vôbec najväčší dôraz na transparentnosť, ale zároveň na zodpovednosť rozpočtovania daňových príjmov. "Preto je potrebné veľmi dobre zvážiť, či existujú relevantné argumenty v prospech zvolania výborov a prípadného otvorenia rozpočtu," povedal s tým, že svoju úlohu zohráva aj čisto odborná dimenzia problému. "Nie som si istý, či úplne každý, kto dnes hovorí do makroekonomických prognóz, lebo je to sexi téma, má aspoň základné vedomosti o vzťahu medzi finančnou a reálnou ekonomikou a charaktere rozdielu ekonomického rastu medzi Slovenskom a USA," dodal Krajčír.

Skutočnosť, že pri septembrovom prognózovaní ekonomického rastu na budúci rok boli aj očakávania bánk podobné, ako je aktuálne uvedené v rozpočte, nepopierajú ani analytici, z ktorých sa niektorí na samotných rokovaniach výborov zúčastňovali. V súčasnosti však už svoje očakávania revidujú. "V čase prognózovania makroúdajov a daňových príjmov, teda približne v polovici septembra, sme tento 6,5-percentný rast považovali za reálny. Odvtedy sa však situácia zmenila, finančná kríza a nedôvera na finančných trhoch sa ukázala byť väčšia, ako sme očakávali a rovnako prognózy pre rast eurozóny sa znížili," uviedla analytička Slovenskej sporiteľne Mária Valachyová. Podobný názor vyslovili aj ďalší analytici oslovení agentúrou SITA. "Ostatne, prvé náznaky spomalenia sa v dátach možno začali už prejavovať v priemyselnej produkcii či spomalení dynamiky exportov a importov v auguste, pričom rovnako zaznievajú obavy zo strán výrobcov do budúcnosti," konštatoval analytik VÚB Martin Lenko.

Aktuálne prognózy bankových domov sa tak už pohybujú v priemere zhruba o jeden percentuálny bod pod rozpočtovým predpokladaným rastom o 6,5 %. V optimistickejších prípadoch na hranici 6 %, v tých pesimistickejších, ktoré už prezentovala VÚB banka, dokonca až na úrovni 3 %. "Vzhľadom na to, že Slovensko je veľmi otvorená ekonomika a jej obchodní partneri sú z väčšej miery krajiny Európskej únie, ktoré sa už nachádzajú v technickej recesii, vyznieva pôvodný odhad rastu reálneho hrubého domáceho produktu na úrovni 6,5 % menej pravdepodobne," dodal Lenko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 227
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 733
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 005
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 794
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 622
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 395
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 258
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 234
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 166
  10. Leto nekončí! 819

Téma: Medzinárodný menový fond


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Slovensko inú možnosť ako jadro Únie nemá, Fico to vie

Krajiny bez eura budú strácať vplyv, Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

KOMENTÁRE

O čom je vlastne EuroFico

Na našom dvorku nikdy nebude prorokom, ale stále lepšie neúprimný Fico primknutý k Únii ako úprimný Sulík.

DOMOV

Plavčan urobil nezvyčajnú vec. Oznámil Kiskovi, kedy končí

Fico naťahovanie času nekomentoval.

Neprehliadnite tiež

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

O 13. a 14. plate už nahlas hovorí aj Smer. Kto, kedy a ako ho dostane

Koaličné strany sa zrejme dohodnú na úľavách pre firmy, ktoré vyplácajú ľuďom trináste a štrnáste platy.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.