PREMIÉR CHCE POMÔCŤ EKONOMIKE VÝSTAVBOU DIAĽNIC ZA SÚKROMNÉ ZDROJE. OTÁZNA JE VÝŠKA DLHOV V BUDÚCNOSTI

Úvery na PPP diaľnice pre krízu zdražejú

V čase krízy nás diaľnice cez projekty PPP môžu vyjsť drahšie než za normálnych okolností. Premiér Fico tvrdí, že môžu naopak pomôcť udržať vysoký hospodársky rast.

Minister Vážny povedal, že banky už nemajú taký záujem financovať výstavbu diaľnic formou PPP ako pred krízou. Premiér Fico vidí diaľnice ako pomoc v čase krízy.(Zdroj: SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Minister dopravy Ľubomír Vážny v nedeľu priznal, že súčasná finančná kríza neobchádza ani megaprojekt výstavby diaľnice D 1 naprieč Slovenskom. Tá sa má stavať cez verejno–súkromné partnerstvo, takzvané PPP. Dôvodom je, že v čase krízy banky peniaze požičiavajú len nerady, a ak, stojí to viac než za normálnych okolností.

„Nepopieram, že cítime určité problémy oproti tomu, ako to bolo zhruba pred rokom, keď sme sa do PPP projektov púšťali.

Záujem bánk bol vtedy taký obrovský, že sme tým boli sami zaskočení. Dnes sa banky správajú zdržanlivejšie,“ povedal minister Vážny v nedeľňajšej relácii Slovenskej televízie.

Tri balíky PPP na stavbu diaľnic sú však dnes v plnom prúde. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka rezort očakáva, že štát uzatvorí zmluvu na druhý balík diaľnic do konca tohto a na prvý začiatkom budúceho roka. Apríl až máj 2009 je určený na tretí balík.

Stavbári krízu cítia

V hre sú firmy ako Doprastav či Skanska, ktoré sa v novembri chystajú predložiť návrhy zmlúv. „To, že je kríza, že sme v združení s najväčšími firmami a to, že úvery dražejú a sú ťažšie dostupné, to nie je nič tajné,“ povedal predseda predstavenstva Doprastavu Ivan Šesták. Či však prípadný vplyv krízy zapracuje firma aj do návrhu zmlúv, nepovedal. „V polovici novembra podávame ponuku, preto sa takéto informácie nesmú poskytovať,“ povedal.

Vplyv krízy čiastočne priznala aj Skanska: „Súčasný stav PPP projekty ovplyvňuje, ale skôr externe, ako pri samotných rokovaniach. PPP sú dlhodobá záležitosť a z toho vychádzajú aj naše rokovania s bankami, doterajšie dohody a nastavenia,“ povedala hovorkyňa firmy Magdaléna Dobišová.

Jednou z možností, ako úver pre firmy zlacniť, by bolo, keby sa zaň zaručil štát. To však nepripúšťa ministerstvo financií. „Štát negarantuje úvery,“ povedal hovorca rezortu Miroslav Šmál. Projekty PPP sú podľa neho v kompetencii ministerstva dopravy, a tak rezort financií nechce špekulovať ani o vplyve krízy na ich cenu peňazí.

Vážny je proti zmene

Zmeniť čokoľvek na spôsobe financovania diaľnic nechce ani ministerstvo dopravy. „Financovanie je vecou uchádzačov. Ich úlohou je hľadať riešenia, ktoré majú k dispozícii, a tak je zadefinovaný aj samotný tender,“ povedal Jánošík.

Do úvahy teda nepripadá ani zapojenie štátneho rozpočtu, ani eurofondov. Jánošík dodal, že Slovensko má vysoké ratingy, čo je dostatočná forma záruk.

Premiér Robert Fico vo výstavbe diaľnic cez PPP projekty vidí v čase krízy aj výhodu. „Alternatívou je, že budeme podporovať veľké projekty, ako je výstavba diaľnic,“ povedal počas víkendu Fico.

Analytik Volksbank Vladimír Vaňo upozorňuje na to, že na uvoľnené rozpočtové hospodárenie sú lepšie pripravené tie krajiny, ktoré využili roky hospodárskeho rastu na zníženie verejného dlhu.

„V období pomalšieho rastu si môžu dovoliť hospodáriť s dlhmi tí, ktorí využili roky hospodárskeho rastu na prebytočné rozpočty. Takéto krajiny potom môžu v čase krízy uvoľniť rozpočtovú politiku, povedal.“

Tri balíky PPP

Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová, Hubová - Ivachnová, Jánovce - Jablonov, Fričovce - Svinia. Dĺžka: 75 kilometrov. Cena*: 49,1 miliardy Sk bez DPH.

Úseky R 1: Nitra - Selenec, Selenec - Beladice, Beladice - Tekovské Nemce. Dĺžka: vyše 47 kilometrov. Cena*: 16,7 miliardy SK bez DPH.

Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala. Dĺžka: zhruba 29 kilometrov. Cena*: 40 miliárd Sk bez DPH.

* pozn – odhadované stavebné náklady

Zdroj: SITA

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 512
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 373
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 288
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 602
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 599
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 369
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 585
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 481
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 915
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 817

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žlčník, zomrel doma po návrate z nemocnice.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

KOMENTÁRE

Skutok sa stal. Únos sa vracia sa do kín aj do parlamentu

Mantru „skutok sa nestal“ verejnosť často vníma presne naopak.

SVET

Američania sú blízko k ozajstnému Iron Manovi. Testy začnú o rok

Oblek TALOS dokáže vojakov ochrániť pred strelami.

Neprehliadnite tiež

Máte šancu na vyšší plat? Boj o ľudí naberá grády, mzdy rástli najviac za posledné roky

Spoločnosti si uvedomili, že ak nechcú, aby im ich zamestnancov ukradla iná firma, musia ich vyššie oceniť.

Podnikatelia sú rozčarovaní z Fica. Zvýšil im ceny elektriny

Cena pre veľké podniky mala podľa pôvodného rozhodnutia klesnúť takmer o 16,5 percenta.

Trnavská automobilka zvýši platy, dohodla sa s odborármi

Základné mzdy zamestnancov v automobilke PSA Groupe Slovakia porastú v priemere o 6,3 percenta.

Štátny rozpočet dosiahol ku koncu februára schodok 407,7 miliónov eur

Daňové príjmy medziročne vzrástli o 232,9 milióna eur, teda o 16,3 percenta.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop