JEDINÁ FABRIKA NA VÝROBU ÁUT V STREDNEJ EURÓPE, KTORÁ SA POSILŇUJE, JE KOLÍNSKA TPCA

Automobilky už počítajú obete

Vo Francúzsku sa už štrajkuje, Česi čakajú prepúšťanie, pribrzďujú aj fabriky na Slovensku. A kríza sa len začína.

O prežitie bojuje aj General Motors, ktorý má na konte aj značky ako Chevrolet či Hummer. Jednou z možností je, že sa spojí s ďalšou americkou automobilkou, ktorá má problémy – s Chryslerom.(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Česká automobilka TPCA v piatok oznámila, že na budúci rok vyrobí o 20–tisíc áut viac. Kolínska TPCA, ktorá je spoločným podnikom japonskej firmy Toyota Motor a francúzskeho PSA Peugeot Citroen, by tak na budúci rok mala vyrobiť dokopy 340–tisíc áut. Dôvodom je, že vyrába malé autá, ktoré sú momentálne na vzostupe.

Ostatné automobilky v Česku v takej kondícii nie sú, blížiaca sa kríza ich prinútila ozmániť prepustenie spolu tri a pol tisíca ľudí.

Kríza pripravuje o prácu

„Pôjde predovšetkým o agentúrny personál, v menšej miere aj o kmeňových zamestnancov,“ povedal na včerajšej tlačovej konferencii prezident českého Združenia automobilového priemyslu Martin Jahn. Po­dľa neho ide najmä o ľudí, ktorí pracujú pre subdodá­vateľov, menej už pre výrobcov áut.

O prácu sa neboja len v Čechách, ale napríklad aj vo Francúzsku. V Paríži v piatok protestovali tisícky zamestnancov automobiliek Renault a PSA Peugeot Citroen.

Pracovníkom Renaultu prekážajú reštrukturalizačné plány ich zamestnávateľa, vďaka ktorým príde o prácu 6–tisíc ľudí v jeho francúzskych a ďalších európskych filiálkach. Podľa odborov sa na akcii zúčastnilo asi 5–tisíc ľudí, polícia účasť odhadla na 2400.

Zmierniť krízu vo francúzskom automobilovom priemysle sa pokúša aj prezident Nicolas Sarkozy. Cestou je podľa neho finančná injekcia 400 miliónov eur (vyše 12 miliárd korún). Tie by automobilky mali oficiálne investovať do takzvaných čistých energií.

Už dávno je jasné, že finančná kríza, ktorá sa do Európy preliala z Ameriky, zrejme najťažšie zasiahla práve tamojšie giganty ako Chrysler, Ford či General Motors.

Ten už oznámil ďalšie obmedzenie výroby, detaily má prezradiť na budúci týždeň. Doteraz musel General Motors zatvoriť štyri továrne na výrobu nákladných a športovo–­úžit­kových áut v USA, Kanade a Mexiku. Firma podľa posledných informácií rokovala o fúzii s Chryslerom.

¶Fico: Aj u nás hrozí recesia automobilového priemyslu

Kríza sa nevyhýba ani Slovensku. Problémy naznačuje bratislavský Volkswagen či trnavský PSA Peugeot.

Zamestnanci PSA nám potvrdili, že vedenie zrušilo druhú zmenu každý piatok. Zdá sa, že o prácu sa neboja ani samotní zamestnanci.

„Myslím si, že firma má všetko pod kontrolou,“ povedal jeden z pracovníkov firmy. „Keby bola spoločnosť v úzkych, tak radšej zatvoria fabriky vo Francúzsku ako u nás. Robíme dva roky, sme kvalitní a lacní, nemáme strach,“ povedal ďalší z operátorov.

Výpadok výroby zasiahol aj dodávateľské firmy. „Keď v automobilke nepracujú, nepracujeme ani my,“ posťažoval si jeden z dodávateľov.

Trnavská automobilka cez svojho hovorcu Petra Šveca trvá na tom, že zvyšuje výrobu vozidiel počas tohto roka o desať percent, čo predstavuje do dvesto tisíc áut ročne. Zamestnáva 3300 ľudí.

Premiér Robert Fico to však s automobilovým priemyslom vidí vážnejšie.

„Je to práve tento priemysel, ktorý môže spôsobiť útlm hospodárskeho rastu,“ povedal Fico na včerajšej mimoriadnej tlačovej konferencii.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 197
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 954
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 940
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 683
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 225
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 104
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 674
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 457
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 757
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 754

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Komu klamal Lajčák o Evke? Poslancom alebo kontrolnému úradu?

Lajčák sa mesiace pri Evke bránil prieskumom, teraz priznáva, že žiadny nebol

Brusel chce mať euro do roku 2025 v 27 krajinách Únie

Projekt chcú uskutočniť členovia Komisie Valdis Dombrovskis a Pierre Moscovici.

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.