PODOZRENIE, ŽE NÁRODNÁ DIAĽNIČNÁ SPOLOČNOSŤ PORUŠILA ZÁKON, SA NAPLNILO

Cesty sa stavajú hlava-­nehlava

Možnosť stavania diaľnic na cudzích pozemkoch je zatiaľ legálna. Ústavný súd totiž ešte nerozhodol. Úrad pre verejné obstarávanie už však rozhodol, že protizákonné boli súťaže Národnej diaľničnej na geologické prieskumy za desiatky miliónov korún.

Vláda urýchľuje výstavbu diaľnic za cenu porušovania zákona.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť porušila zákon o verejnom obstarávaní v piatich prípadoch. Tvrdí to Úrad pre verejné obstarávanie v stanovisku, ktoré zaslal nášmu denníku. Je to ďalší dôkaz, že politický cieľ Ficovej vlády – urýchlenie výstavby diaľnic – sa dá uskutočniť len za cenu krivenia paragrafov.

Najväčšia štátna akciová spoločnosť, Národná diaľničná, sa mala dopustiť porušenia zákona tým, že použila metódu rokovacieho konania bez zverejnenia pri obstarávaní inžiniersko­ geologických prieskumov pre päť rôznych úsekov diaľnice. Hodnota tendrov dohromady predstavuje zhruba 150 miliónov.

Argument, ktorý Národná diaľničná použila pri výbere tejto najmenej transparentnej metódy, bol, že je v časovej tiesni. Pritom do časovej tiesne sa dostala pre vládu. Tá totiž prijala uznesenie, podľa ktorého majú príslušné inštitúcie urýchliť výstavbu diaľnic.

„Takýto dôvod na použitie podmienky časovej tiesne zákon o verejnom obstarávaní nerieši,“ odmietol úrad postup diaľničnej spoločnosti.

SDKÚ: Krivia paragrafy

S výkladom úradu súhlasí aj prezidentka Transparency International Slovensko Emília Sičáková­Beblavá. „Je správne, že úrad rozhodol tak, že tam nespadajú politické objednávky,“ povedala.

Podľa nej sa verejné súťaže robia preto, aby sa šetrili peniaze. „Náhodná politická objednávka nie je mimoriadnou udalosťou.“

Bývalá ministerka spravodlivosti a súčasná poslankyňa za SDKÚ Lucia Žitňanská je ešte tvrdšia. Podľa nej ide o „absolútne krivenie paragrafov“. „To, že vláda si stanoví nejaký termín, nemôže byť mimoriadna udalosť. Úplne natvrdo sa tu porušuje zákon,“ myslí si.

Národná diaľničná spoločnosť ani ministerstvo dopravy sa nám vzhľadom na neskoré piatkové popoludnie odmietli vyjadriť k problému.

Hovorkyňa vlády Silvia Glendová včera telefón nedvíhala a hovorkyňa Smeru Katarína Kližanová­Rýsová odmietla poskytnúť politické stanovisko s tým, že je to vecou ministerstva dopravy.

Národnej diaľničnej hrozí pokuta vo výške 5 percent celkovej zákazky. Keďže ide o 5 zákaziek, tak štátnej akciovke hrozí pokuta v miliónoch korún. Keby však napokon došlo k sankcionovaniu, peniaze skončia aj tak v štátnom rozpočte.

„Jediným riešením je zosobnenie pokuty šéfom inštitúcií,“ povedala Žitňanská.

Brusel verzus úrad

Paradoxne, v prípade súťaže na poradcu pre výstavbu diaľnic cez verejno­súkromné partnerstvo Úrad pre verejné obstarávanie na rozdiel od Európskej komisie nezačal vyšetrovanie. Ministerstvo dopravy ako obstarávateľ malo porušiť nielen európsku smernicu, ale aj články zmluvy o Európskom spoločenstve.

Úrad pre verejné obstarávanie v tomto prípade nekonal, pretože šlo o tzv. „neprioritné služby“. Vtedy má úrad obmedzené kontrolné možnosti. Tender mal hodnotu takmer 400 miliónov korún.

„Podľa mňa inštitút neprio­ritných služieb bol zneužívaný,“ povedala Žitňanská.

To, že vláda si stanoví nejaký termín, nemôže byť mimoriadna udalosť. Úplne natvrdo sa tu porušuje zákon.

Lucia Žitňanská, poslankyňa SDKÚ

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 704
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 702
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 113
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 043
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 211
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 613
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 611
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 459
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 440
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 037

Hlavné správy zo Sme.sk

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.