MOSKVA. to týždeň. Prirodzene, bez strát sa to nezaobišlo, dodal denník Izvestia.
Ruský štát vydá na podporu finančného systému trilióny rubľov, ekonomický rast sa zníži o jedno percento. Avšak ľahšie sa bude kontrolovať inflácia. Ministrov poradca Arkadij Dvorkovič je presvedčený, že nápad, aby sa z Moskvy stalo finančné centrum svetového rozsahu, práve teraz nadobúda reálne šance stať sa realitou.
Minister Kudrin na konferencii ďalej podčiarkol, že základ ruskej ekonomiky aj rozpočtu zostane plne zachovaný. Konštatoval, že najbližšie tri až štyri roky cena ropy neklesne natoľko, aby prostriedky za ňu získané nestačili na zostavenie príjmovej zložky štátneho rozpočtu. Ten bude vyrovnaný dokonca aj pri cene 70 USD (1528 SKK) za barel (159 litrov) ropy. Minister financií vyjadril presvedčenie, že v najbližšej budúcnosti zostane na úrovni 90 USD alebo o niečo menej za barel.
Pre Ruskú federáciu (RF) má terajšia finančná kríza i kladnú stránku: ruské makroekonomické ukazovatele, napríklad kurz rubľa a inflácia, nadobudnú "civilizovanejšiu" tvár. Ruská mena sa už nebude neriadene posilňovať. Zároveň sa finančný trh v RF zbaví špekulatívneho a "ustráchaného" kapitálu.
Aj keď sa budú do bánk v Rusku "nalievať" finančné prostriedky rádovo v triliónoch, na celkovej inflácii sa to prejaví len jedným alebo dvoma percentami, uviedol zástupca guvernéra ruskej centrálnej banky Alexej Uľukajev. Čiže namiesto 11,8 % inflácie, čo bol na rok 2008 maximálne predpokladaný ukazovateľ, nepresiahne 13,8 %. Je to veľa, pripustil Uľukajev, ale už v roku 2009 sa bude podľa neho inflácia znižovať - vďaka kríze.
Finančná kríza sa v RF už prejavuje aj znížením cien za byty. Tento jav možno pozorovať vo veľkých mestách. Bez "veľkých" peňazí zo Západu zostali nielen ruské banky ale aj stavebné spoločnosti. Tie projekty realizovali na základe výpožičiek. Keďže im ich banky nemajú z čoho poskytnúť, spoločnosti nemôžu stavať. Banky nedávajú hypotéky, mnohí ľudia v regiónoch si nemôžu dovoliť zaplatiť plnú sumu za byt. V dôsledku toho začali byť byty vo veľkých mestách lacnejšie.
Pokles nákupu nových automobilov a následné znižovanie ich predajnosti v roku 2009 predstavuje ďalší dôsledok terajšej finančnej krízy. Pre niektoré automobilky ide o pokles rádovo v desiatkach percent. Napríklad Toyota začiatkom septembra 2008 prognózovala, že v roku 2009 dosiahne v RF 15-% rast, teraz jej predstaviteľ hovorí o 5-% raste. Ford v Rusku zaznamenával začiatkom tohto roku 25-% rast, teraz sa spomalil na 5 %. O spomalení rastu na trhu sa vyjadril aj zástupca spoločnosti Renault, podobný hlas zaznel aj z GM Europe, kde konštatujú jeho 5 až 10-% spomalenie.