Automobilky sa kríze nevyhnú

Podľa niektorých ekonómov sa americké automobilky za finančnú krízu iba skrývajú. Problémom je, že nevládzu konkurovať japonským konkurentom.

Ilustračné foto.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – TASR/AP)

BRATISLAVA. Spomalenie svetovej ekonomiky vyvolané hypoterkárnou krízou, problémom na trhu s ropou a potravinami pociťuje najvýraznejšie automobilový priemysel. Ten je podľa ekonómov viac ako iné sektory citlivý na zmenu ekonomického cyklu. Znamená to, že keď sa ekonomický rast spomaľuje, prípadné ekonomika klesá, prejaví sa to aj na znížení produkcie automobiliek a naopak. Keď sa ekonomikám darí, áut sa predáva viac.

Neklesáme

Automobilky, ktoré pred pár rokmi prišli na Slovensko, nie sú výnimkou. No na rozdiel od automobiliek v USA alebo v západnej Európe však u nás nehrozí pokles výroby či prepúšťanie, tvrdia.

Faktom však je, že mierny pokles výroby zažíva bratislavský Volskwagen. „Možno budeme znižovať produkciu, ale konečné čísla ešte nemáme. Všetko závisí od dopytu a rozhodnutia vedenia koncernu,“ povedala Miriam Repiská z tlačového oddelenia firmy.

Žilinská Kia vyrobí tento rok asi o 80-tisíc áut viac ako vlani. „Zatiaľ ideme podľa plánu, vyrobíme 220-tisíc automobilov,“ povedal jej hovorca Dušan Dvořák. Kia prepúšťať nebude a finančnú krízu vo svete podľa neho nerieši. „Vyrábame modely nižšej strednej triedy a tie dokážeme predávať aj za situácie, keď sa globálny ekonomický rast spomaľuje,“ povedal Dvořák.

O prepúšťaní nehovoria ani v našich ďalších automobilkách. „Prepúšťanie u nás nie je vôbec témou,“ povedal hovorca trnavského Peugeotu Peter Švec. Peugeot však na budúci rok nerozšíri výrobu o stotisíc kusov, ako plánoval. Vyrobí podobne ako tento rok 200-tisíc áut a neotvorí tretiu zmenu.

Klesajú a vyhovárajú sa

Americké automobilky sú v úplne odlišnej situácii ako naše. Podľa niektorých analytikov však len málo trpia na finančnú krízu. Iba sa vyhovárajú a skrývajú za ňu svoje dlhodobé problémy presadiť sa na domácom aj na zahraničnom trhu v silnej konkurencii japonských automobiliek, najmä Toyoty.

Automobilky ako Ford či General Motors dokázali súčasnú krízu využiť na to, aby si od Bushovej vlády dokázali vylobovať pôžičku 25 miliárd dolárov za veľmi výhodných úrokových podmienok. „Kríza na finan­čných trhoch a kríza dôvery v americkom bankovom sektore nie je príčinou problému v americkom automobilovom priemysle. Ich problémom je klesajúca konkurenčná schopnosť,“ povedal ekonóm Volksbank Slovensko Vladimír Vaňo. Len minulý mesiac sa predaj amerických áut v USA znížil medziročne o vyše 20 percent. Aj preto musia prepúšťať.

O tom, že ich problémy sa nachádzajú hlboko za horizontom súčasnej finančnej krízy, svedčí napríklad aj vývoj cien akcií firmy General Motors. Ešte v roku 2002 sa predávali po 68 dolárov. O tri roky neskôr klesli na 20 dolárov. Podarilo sa im v nasledujúcich rokoch ešte vzkriesiť, keď stúpli na 40 dolárov. No v súčasnosti sú investori, vzhľadom na postavenie automobilky, ochotní zaplatiť za akciu General Motors už len deväť dolárov.

Rovnaká kvalita za menej peňazí

Problémy majú aj závody v západnej Európe. Aj v tomto prípade to nie je iba o finančnej kríze. Napríklad podľa agentúry DPA španielska pobočka Volks­wagenu včera oznámila, že utlmí výrobu Seatov o päť percent. Prekážkou pre rozmach automobilovej výroby v západnej Európe je najmä to, že chudobnejšia východná časť dokáže autá pri rovnakej kvalite vyrobiť lacnejšie.

„My by sme mali byť pre relatívne nízke výrobné náklady v porovnaní so Západom v súčasnosti vo výhode, produkcia automobiliek by u nás klesať nemala,“ myslí si Vaňo. Pridáva sa aj ekonómka Eva Sárazová. „Ak napríklad medzinárodná spoločnosť chce obmedziť výrobu, tak ju obmedzí skôr v drahších krajinách.“

Slovenským výrobcom a exportérom pomáha aj zavedenie eura. Už nebudú musieť čeliť problémom posilňovania sa koruny oproti euru, keďže koruna zanikne. „Aj z týchto dôvodov zatiaľ neočakávam, že by súčasná kríza vo svete mohla mať na výrobu na Slovensku výraznejší dosah,“ povedala Sárazová.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 079
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 543
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 265
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 079
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 952
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 777
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 746
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 468
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 059
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 739

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Prečo by mal Plavčan odstúpiť

Aj keď ďalšie kauzy pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

EKONOMIKA

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka.

PRIMÁR

Antibiotiká netreba vždy dobrať, naznačuje nová analýza

Odborníci spochybnili odveké pravidlo pri užívaní antibiotík.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.