ČIERNA LISTINA JE ZATIAĽ PRÁZDNA. NEPODARILO SA DOKÁZAŤ, ŽE ZA ZDRAŽENÍM JE EUROŠPEKULÁCIA

Europrieskum: ceny rastú pomalšie

Podľa spotrebiteľského prieskumu ceny rastú pomalšie. Niektoré tovary oproti prvému polroku tohto roka dokonca zlacneli. Podľa vlády to svedčí o účinnosti jej opatrení.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – OLIVER FILAN)

BRATISLAVA. Viete, za koľko môžete na Slovensku kúpiť dámsky kostým tenký? Od 290 do 3 590 korún. A pánske pyžamo? Od 87 do 1 150 korún. To sú niektoré z aktuálnych zistení Združenia spotrebiteľov Slovenska.

Z nich združenie prišlo k záveru, že rast cien tovarov a služieb sa podľa ich europrieskumu spomalil. Pri tovaroch, ako sú múka, mlieko, kurčatá, hovädzie a bravčové mäso, sezónna zelenina a ovocie, anketári zistili, že sa zdražovanie zastavilo. V porovnaní s cenami za prvých šesť mesiacov tohto roka ceny niektorých tovarov dokonca klesli.

Podľa koordinátora prieskumu Josefa Louneka je za zlacnením stratégia podnikateľov: „Vedia, že sledujeme ceny pravidelne, tak sa snažia tam, kde je to možné, ceny udržať, niekedy aj znižovať,“ verí svojej práci Lounek.

Obchodníci to robia podľa neho preto, aby sa vyhli ďalšiemu prešetrovaniu cien.

„Týka sa to hlavne tovarov dennej spotreby, lebo tie sú najviac sledované,“ povedal Lounek.

Najviac nedostatkov odhalilo združenie v cenách reštaurácií. Hoci Lounek priznal, že máloktorý podnikateľ zvýši cenu nad prípustný päťpercentný limit – ten si určilo samo združenie – práve tu sa zdražovalo najvýraznejšie. Výsledky spotrebiteľského prieskumu sleduje pozorne aj vláda. A má dobrý pocit. „Doterajšie výsledky nepoukazujú na špekulatívne zdražovanie, veríme, že je to aj dôsledkom prijatých vládnych opatrení,“ povedala hovorkyňa slovenskej vlády Silvia Glendová.

Čierna listina je prázdna

Na čiernu listinu združenie zatiaľ nedalo ani jedného podnikateľa. Je totiž ťažké dokázať, že za zdražením tovaru či služby sú špekulácie pre euro.

„Snažili sme sa dokázať, že je to aj z titulu prechodu na euro, zatiaľ sa nám to nepodarilo,“ priznáva Lounek. Podľa neho sa im to skôr podarí od nového roka, lebo teraz podnikatelia pre euro nemajú dôvod zdražovať. Preto sa združenie rozhodlo zatiaľ zverejniť aspoň to, o koľko percent obchodníci „prešvihli“ pri svojich cenách päťpercentný limit združenia. „Ak to spotrebiteľ bude kupovať, nemôžeme podnikateľovi diktovať, aké má mať ceny, tam môže zakročiť len štát,“ tvrdí Lounek.

Ako zisťujú ceny

Vzorky cien v teréne zbierajú vyškolení anketári, každý z nich sleduje ceny „svojich“ tovarov vo „svojich“ predajniach. Parametre tovaru má podľa Louneka anketár presne určené, teda okrem jeho názvu pozná dodávateľa aj gramáž. „Počas monitoringu v predajni musí preto nájsť presne ten produkt, ktorý si vybral na začiatku,“ vysvetlil Lounek metódu prieskumu. Zo zistených cien za celé Slovensko sa určí minimálna a maximálna cena toho–ktorého tovaru či služby za daný monitoring. Preto napríklad vieme, že tmavý ražný chlieb sa dá kúpiť na Slovensku od 19,90 koruny za kilogram až po 89,75 koruny v „špeciálnej pekárni“.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 655
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 560
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 116
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 451
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 898
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 631
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 275
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 925
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

CESTOVANIE

Poznáte nepísané pravidlá leteckej etikety?

Viete komu patrí opierka na ruku? Čo robiť s chrápajúcim pasažierom?

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop