Odborník: Diaľnice cez PPP budú asi nesplatiteľné

Diaľnice postavené systémom verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa podľa analytika ekonomického ústavu Slovenskej akadémie ...

BRATISLAVA. Diaľnice postavené systémom verejno-súkromného partnerstva (PPP) sa podľa analytika ekonomického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV) Petra Staněka pravdepodobne nesplatia tak, ako sa predpokladá a sanácia dlhov ostane na pleciach štátu.

Malo by ísť o sumu vo výške 200-220 miliárd Sk (6,64 - 7,3 miliárd eur), čo bude v daných rokoch porovnateľný objem financií ako sto miliárd Sk (3,32 miliárd eur), ktoré išli v minulosti na oddlženie bánk. Staněk to povedal dnes na tlačovej besede k Dlhodobej vízii Slovenska, ktorú vypracovala SAV v spolupráci s ďalšími inštitúciami na žiadosť vlády.

Ďalšie kabinety sa podľa Staněka budú musieť vyrovnať s dopadmi dôchodkovej reformy, do roku 2038 si vykrytie strát prvého piliera vyžiada 1,3 bilióna Sk (43,1 miliárd eur). Slovensku by na to nestačili ani peniaze z prípadnej privatizácie, keďže zostávajúci majetok v rukách štátu by sa dal predať za cca 230 miliárd Sk (7,63 miliardy eur).

Staněk zdôraznil, že druhý dôchodkový pilier je len časťou riešenia penzijného systému, v dlhodobom horizonte za nevyhnutné považuje viacpilierové fungovanie. Exekutíva si bude musieť poradiť aj so zdravotníctvom, ktoré sa stále zadlžuje. Dôležitou oblasťou bude aj energetika, keďže energetický blok a stabilita dodávok napríklad elektrickej energie sa stáva významným faktorom pre investorov.

Staněk si myslí, že sa treba vyrovnať s tým, že ceny energií pôjdu vždy hore. Minimálne do roku 2040 bude Európa surovinovo závislá od Ruska, pôjde skôr o otázku, či má každá krajina postupovať individuálne alebo bude EÚ presadzovať spoločný postoj.

Z pohľadu náročnosti zdrojov bude dôležitý ďalší vývoj v ekologickej oblasti, čo zasiahne všetky sektory. Ak sa teraz na Slovensku rozvíja automobilový a elektronický priemysel, výzvou zostáva logistika, kde majú krajiny strednej Európy kvôli atraktívnej polohe veľký význam.

Dlhodobú víziu rozvoja slovenskej spoločnosti do roku 2030, ktorú vypracovali ústavy SAV v spolupráci s expertmi Ekonomickej univerzity, Univerzity Komenského v Bratislave a ďalšími inštitúciami, by mala v horizonte jedného roku doplniť strednodobá stratégia do roku 2015.

Uviedol to gestor projektu, riaditeľ Ekonomického ústavu SAV Milan Šikula. Základné tézy obsahujú niekoľko okruhov zahŕňajúcich široké spektrum rozvojových trendov slovenskej spoločnosti globálne megatrendy a civilizačné zmeny, smerovanie SR k súdržnej a dobre spravovanej spoločnosti, tendencie vývoja politického a právneho systému, proces dobiehania vyspelých krajín EÚ cieľ hospodárskeho vývoja SR do roku 2030, rozvoj znalostnej spoločnosti a ekonomiky, problematiku udržateľného a bezpečného rozvoja, víziu priestorového (regionálneho a územného) rozvoja.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 019
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 815
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 944
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 643
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 138
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 100
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 957
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 600
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 146
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Bahlsen reaguje na tlak, sušienky budú všade v Európe rovnaké

Aj do výrobkov určených pre východoeurópske krajiny sa bude pridávať maslo.

Deutsche Bank by sa mala po viacmiliardových stratách znovu vrátiť k zisku

Pre banky zostávajú veľkým problémom nízke úrokové sadzby.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.