NÁKLADNÝ TERMINÁL V DOBREJ SA MÁ VIAC VYUŽÍVAŤ. DO PRENÁJMU HO DOSTANÚ RUSKÉ ŽELEZNICE

Vláda prenajme prekladisko Rusom

Úlohou nákladného terminálu v Dobrej je prekladať kontajnery zo širokorozchodnej trate na naše koľajnice. Čoskoro má byť viac vyťažený, a to vďaka Rusom, ktorí ho dostanú do prenájmu.

Ministerstvo dopravy uzatvorilo dohodu s Rusmi. Prenajme im prekladisko v Dobrej a oni zabezpečia, aby prekladalo viac než doteraz.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – REUTERS)

BRATISLAVA. Vláda sa stále opakuje, že projekt výstavby širokorozchodnej trate do Bratislavy a Viedne žije. Predbežne by mal stáť 100 miliónov eur (vyše 3 miliardy), ale je to len hrubý odhad.

Prekvapením však je, že minister dopravy Ľubomír Vážny podpísal zmluvu so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom o prenájme nákladného terminálu v Dobrej pri Čiernej nad Tisou na juhovýchode Slovenska. Očakáva od toho, že sa objem tovarov z Ruska a Ázie zvýši.

Prekvapenie je to preto, lebo ak sa majú tovary zo širokorozchodnej trate prekladať v Dobrej na naše trate, nie je jasné, prečo potom treba ťahať širokorozchodnú krížom cez Slovensko. Zvlášť, keď vyťaženosť našich tratí je nízka. Na túto otázku nedalo odpoveď ani ministerstvo dopravy.

Rusi majú oživiť prepravu

„Namiesto súčasných okolo tisíc kontajnerov ich ročne pretečie cez tento terminál v prvom roku 26­ až 30­tisíc,“ komentoval význam prenájmu minister Vážny s tým, že toto číslo by v budúcnosti malo ešte rásť.

Jeho zámer zvýšiť vyťaženosť v Dobrej je legitímny, lebo je vyťažený len na 10 percent.

Okrem otázky užitočnosti výstavby širokorozchodnej nie je jasné ani to, aký význam bude mať prenájom prekladiska v Dobrej ruským železniciam. Dôvodom je podľa Jánošíka to, že to „pritiahne prepravu kontajnerov cez Slovensko a zvýši tržby“. Tomu by mala pomôcť práve ruská strana. Minister Vážny sa so šéfom ruských železníc Vladimirom Jakuninom už dohodli na tom, že čím väčší počet kontajnerov príde, o to lacnejší bude prenájom.

Opozičný poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš nechápe, prečo sa máme deliť o zisky z prekládky z Rusmi, keď štát predpokladá rast prepravy kontajnerov. „Pýtam sa, prečo do toho železnice neinvestujú samy?“

Podobnú otázku si kladie Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného: „Skôr sa mi zdá logické zlepšiť kvalitu prekladiska, aby sme ho sami prevádzkovali a brali zaň úplatu.“ Palčák však nevylučuje, že môžu existovať dôvody, pre ktoré je prenájom Rusom výhodnejší.

Pre koho je širokorozchodná

Riaditeľovi dopravného ústavu rovnako chýbajú informácie, či je ekonomicky výhodné stavať širokorozchodnú trať naprieč Slovenskom. „Dnes sa na úseku z východu na západ prepravuje ročne zhruba 6 miliónov ton tovaru. Podľa našich hrubých výpočtov by bola nová trať rentabilná, ak by prepravila zhruba 40 miliónov ton ročne,“ povedal Palčák.

Ruská strana by preto mala dať garancie, že zvýšenie prepravy tovarov je reálne. Takéto garancie zatiaľ chýbajú.

Šéf ruských železníc Janikin tvrdí, že cez Slovensko by v prípade realizácie projektu širokorozchodnej jazdili denne tri páry vlakových súprav na prepravu kontajnerov. Podľa agentúry SITA predpokladá, že po trase by mohlo byť prepravených ročne okolo 20 miliónov ton nákladov.

Janiš však hovorí, že širokorozchodná bude stratová: „Slovenské koľajnice sú teraz vyťažené na 30 až 40 percent. Je nelogické stavať širokorozchodnú do Bratislavy a presúvať prekladisko z východného Slovenska, poprípade aj do Viedne.“

Poslanec SDKÚ vidí riziko v tom, že sa prekládka, ktorá je v železničnej preprave výnosná, dostane spoločne so širokorozchodnou do Viedne. Tam je totiž vybudovaný veľkokapacitný terminál a Rakúšania by sa radi stali silným európskym prepravným uzlom.

Premiér Fico, zdá sa, to so širokorozchodnou myslí vážne: „Dosahové štúdie potvrdzujú ekonomickú výhodnosť tohto projektu.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 910
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 797
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 625
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 335
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 038
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 941
  7. Kam do tepla v januári? 1 861
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 650
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 505
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

KOMENTÁRE

Babiš rovná sa ANO, ANO rovná sa Babiš

Kdesi na konci tunela sa predsa len čosi črtá.

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

Neprehliadnite tiež

Americké akciové indexy stúpli na nové rekordné maximá

Investori si nevšímali, že Kongres neschváli dočasný rozpočet pre federálnu vládu.

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.