O ROKU 2010 AKO TERMÍNE ZAČATIA VÝSTAVBY ŠIROKOROZCHODNEJ UŽ PREMIÉR NEHOVORÍ

Odborový boss spochybňuje Fica

Širokorozchodná trať z Čiernej nad Tisou do Bratislavy alebo až do Viedne sa postaví. Premiér hovorí, že to Slovensku prospeje. Železničné odbory to považujú za zbytočný a megalomanský projekt. Obávajú sa, že to pripraví o prácu stovky ľudí.

Premiérovi Ficovi sa myšlienka širokorozchodnej trate na Slovensku páči, odborárom nie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Idea širokorozchodnej železničnej trate cez Slovensko je stále aktuálna a podľa vyjadrení premiéra Roberta Fica aj ministra dopravy Ľubomíra Vážneho to vláda s výstavbou „ruskej“ železnice myslí vážne. Z Čiernej nad Tisou by sa mala potiahnuť po Bratislavu, prípadne až do Viedne.

Širokorozchodnú oživilo aj včerajšie stretnutie premiéra a ministra dopravy s riaditeľom Ruských železníc Vladimirom Jakuninom. „Intenzívne pracujeme na širokorozchodnej železničnej trati,“ povedal pre­miér Fico.

((vazny))

Dobre vynaložené peniaze

Premiér tvrdí, že predbežné štúdie potvrdzujú, že projekt je ekonomicky výhodný. Povedal, že ľudí, ktorí teraz prekladajú tovary z východu v Čiernej nad Tisou, to o prácu nepripraví. S tým nesúhlasia odborári, ktorí sa obávajú, že ľudia tam môžu prísť o prácu.

„Nikto nepríde o prácu. Práve naopak. Prekladiská Čierna nad Tisou aj Dobrá budú z toho profitovať. Ide o obrovské navýšenie prepravy tovaru a kontajnerov,“ upokojuje Fico odborárov.

Tí s jeho ubezpečením spokojní nie sú. Boja sa, že prekladať sa bude v Bratislave alebo vo Viedni. „Máme obavy, že nosná činnosť sa presunie mimo regiónu východného Slovenska a prepustí sa veľa ľudí,“ povedal šéf Odborového združenia železničiarov František Petroci.

Širokorozchodnú trať považuje za zbytočnosť, ktorá Slovensku neprospeje. „To je príliš povrchný pohľad na celú vec, ak sa hovorí, že zamestnanosť na východe neklesne,“ povedal.

Ani súčasné trate sa riadne nevyužívajú

V Čiernej nad Tisou dnes na prekládkovej stanici pracuje vyše tisíc ľudí. Podľa Petrociho by sa po predĺžení širokorozchodnej stala iba prechodovou stanicou a väčšina súčasných zamestnancov by stratila prácu.

„Železnice dnes hľadajú financie na modernizáciu existujúcich koridorov dopravnej železničnej cesty a je zvláštne, že sa púšťame do takých veľkých megalomanských projektov,“ kritizuje zámer vlády Petroci.

Podľa neho by bolo lepšie, keby sa peniaze, ktoré by vláda dala na širokorozchodnú, využili radšej na modernizáciu existujúcich tratí. Tie sa nevyužívajú ani na 50 percent z toho, čo by sa mohli. „Slovenské železnice majú vybudovanú dopravnú cestu, po ktorej je bez problémov možné presunúť oveľa vyšší objem tovarov. Netreba rozvíjať ďalšiu dopravnú cestu,“ myslí si odborár.

Ficovu vládu však už asi nepresvedčí. Premiér má vo veci jasno. „Vláda má naďalej eminentný záujem o tento projekt, a pokiaľ dohodneme korektné vzájomné podmienky, tak si myslím, že to Slovensku mimoriadne pomôže,“ povedal.

Širokorozchodná by mala podľa neho stáť okolo päť miliárd eur (zhruba 150 miliárd korún). Hovorca ministerstva dopravy Marian Jánošík spresnil, že to bude o niečo menej – 3,5 až 3,6 miliardy eur. Nebude to len ruská a slovenská záležitosť. Na financovanie širokorozchodnej by sa okrem nás a Rusov mali skladať aj Rakúšania a Ukrajinci.

Ešte nie je jasné, aký podiel zaplatí Slovensko a či to pôjde z vládnych alebo zo súkromných peňazí. „V súčasnosti sa pripravuje štúdia realizovateľnosti už aj s presnými číslami, ako by to malo vyzerať,“ povedal Jánošík.

Nová štúdia bude stáť niekoľko desiatok miliónov korún. Zatiaľ nie je jasné, kedy sa celá stavba rozbehne. Hovorilo sa o roku 2010. Včera tento termín premiér nepotvrdil. „O rokoch by som zatiaľ nehovoril. Keď to bude, všetko vám povieme,“ povedal premiér Fico.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 635
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 279
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 523
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 6 831
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 071
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 949
  7. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 948
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 499
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 486
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 461

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Inštruktor lyžovania: Ľudia často preceňujú svoje sily

Vlado Zboja je tréner a medzinárodný horský vodca. Zdolal napríklad aj Everest, na Kubínskej holi vedie školu lyžovania.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Úrazov na svahoch je viac, v Jasnej chcú rozšíriť zjazdovku

Záchranári zaznamenali viac ako 1 400 úrazov na lyžiarskych svahoch.

Neprehliadnite tiež

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop