O ROKU 2010 AKO TERMÍNE ZAČATIA VÝSTAVBY ŠIROKOROZCHODNEJ UŽ PREMIÉR NEHOVORÍ

Odborový boss spochybňuje Fica

Širokorozchodná trať z Čiernej nad Tisou do Bratislavy alebo až do Viedne sa postaví. Premiér hovorí, že to Slovensku prospeje. Železničné odbory to považujú za zbytočný a megalomanský projekt. Obávajú sa, že to pripraví o prácu stovky ľudí.

Premiérovi Ficovi sa myšlienka širokorozchodnej trate na Slovensku páči, odborárom nie.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ARCHÍV TASR)

BRATISLAVA. Idea širokorozchodnej železničnej trate cez Slovensko je stále aktuálna a podľa vyjadrení premiéra Roberta Fica aj ministra dopravy Ľubomíra Vážneho to vláda s výstavbou „ruskej“ železnice myslí vážne. Z Čiernej nad Tisou by sa mala potiahnuť po Bratislavu, prípadne až do Viedne.

Širokorozchodnú oživilo aj včerajšie stretnutie premiéra a ministra dopravy s riaditeľom Ruských železníc Vladimirom Jakuninom. „Intenzívne pracujeme na širokorozchodnej železničnej trati,“ povedal pre­miér Fico.

((vazny))

Dobre vynaložené peniaze

Premiér tvrdí, že predbežné štúdie potvrdzujú, že projekt je ekonomicky výhodný. Povedal, že ľudí, ktorí teraz prekladajú tovary z východu v Čiernej nad Tisou, to o prácu nepripraví. S tým nesúhlasia odborári, ktorí sa obávajú, že ľudia tam môžu prísť o prácu.

„Nikto nepríde o prácu. Práve naopak. Prekladiská Čierna nad Tisou aj Dobrá budú z toho profitovať. Ide o obrovské navýšenie prepravy tovaru a kontajnerov,“ upokojuje Fico odborárov.

Tí s jeho ubezpečením spokojní nie sú. Boja sa, že prekladať sa bude v Bratislave alebo vo Viedni. „Máme obavy, že nosná činnosť sa presunie mimo regiónu východného Slovenska a prepustí sa veľa ľudí,“ povedal šéf Odborového združenia železničiarov František Petroci.

Širokorozchodnú trať považuje za zbytočnosť, ktorá Slovensku neprospeje. „To je príliš povrchný pohľad na celú vec, ak sa hovorí, že zamestnanosť na východe neklesne,“ povedal.

Ani súčasné trate sa riadne nevyužívajú

V Čiernej nad Tisou dnes na prekládkovej stanici pracuje vyše tisíc ľudí. Podľa Petrociho by sa po predĺžení širokorozchodnej stala iba prechodovou stanicou a väčšina súčasných zamestnancov by stratila prácu.

„Železnice dnes hľadajú financie na modernizáciu existujúcich koridorov dopravnej železničnej cesty a je zvláštne, že sa púšťame do takých veľkých megalomanských projektov,“ kritizuje zámer vlády Petroci.

Podľa neho by bolo lepšie, keby sa peniaze, ktoré by vláda dala na širokorozchodnú, využili radšej na modernizáciu existujúcich tratí. Tie sa nevyužívajú ani na 50 percent z toho, čo by sa mohli. „Slovenské železnice majú vybudovanú dopravnú cestu, po ktorej je bez problémov možné presunúť oveľa vyšší objem tovarov. Netreba rozvíjať ďalšiu dopravnú cestu,“ myslí si odborár.

Ficovu vládu však už asi nepresvedčí. Premiér má vo veci jasno. „Vláda má naďalej eminentný záujem o tento projekt, a pokiaľ dohodneme korektné vzájomné podmienky, tak si myslím, že to Slovensku mimoriadne pomôže,“ povedal.

Širokorozchodná by mala podľa neho stáť okolo päť miliárd eur (zhruba 150 miliárd korún). Hovorca ministerstva dopravy Marian Jánošík spresnil, že to bude o niečo menej – 3,5 až 3,6 miliardy eur. Nebude to len ruská a slovenská záležitosť. Na financovanie širokorozchodnej by sa okrem nás a Rusov mali skladať aj Rakúšania a Ukrajinci.

Ešte nie je jasné, aký podiel zaplatí Slovensko a či to pôjde z vládnych alebo zo súkromných peňazí. „V súčasnosti sa pripravuje štúdia realizovateľnosti už aj s presnými číslami, ako by to malo vyzerať,“ povedal Jánošík.

Nová štúdia bude stáť niekoľko desiatok miliónov korún. Zatiaľ nie je jasné, kedy sa celá stavba rozbehne. Hovorilo sa o roku 2010. Včera tento termín premiér nepotvrdil. „O rokoch by som zatiaľ nehovoril. Keď to bude, všetko vám povieme,“ povedal premiér Fico.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 903
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 256
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 479
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 810
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 250
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 538
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 514
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 380
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 241
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 801

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.