SLOVENSKÉ AUTOMOBILKY NA ROZDIEL OD ŠKODY TVRDIA, ŽE OBMEDZIŤ VÝROBU NEMUSIA

Škoda pre krízu už tlmí výrobu

Niektoré firmy svoje problémy skrývajú za finančnú krízu. Podľa analytikov si svoje problémy prinášajú z minulých období.

Slovenské automobilky produkujú automobily ďalej podľa svojich plánov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Česká automobilka Škoda má vraj problémy pre globálnu finančnú krízu. Včera to oznámil jej hovorca Jaroslav Černý.

Podľa českého denníka Hospodářské noviny preto znižuje výrobu o 2500 vozidiel a v piatok pozastaví výrobu. Odstávku pre krízu plánuje aj na koniec októbra. „Dôsledky finančnej krízy zanechávajú na európskom trhu negatívne stopy. Ako najväčší exportér v Česku sa im nebudeme môcť vyhnúť,“ povedal Černý.

Analytici však upozorňujú, že firmy sa skrývajú pod rúškom finančnej krízy. Ich problémy sú však poväčšine iného charakteru. „Nedá sa tu hovoriť jednoznačne o vplyve finančnej krízy. Podpisujú sa pod ne najmä silnejúce meny – slovenská aj česká koruna – oproti doláru a euru,“ vysvetľuje analytička Next Finance Markéta Šichtářová.

Iné podniky ­ ako napríklad teraz skrachované sklárne Bohemia Crystalex Trading a Porcela Plus ­ si svoje problémy nesú ešte z čias privatizácie.

Nepožičajú si zamestnancov

Katastrofické scenáre o finančných hurikánoch z okolitých krajín zatiaľ Slovensko obchádzajú. Slovensko je pritom najväčší automobilový producent na svete v prepočte na jedného obyvateľa.

Určité problémy však priznal aj hovorca Volskwagenu Slovakia Vladimír Machalík. „Automobilový priemysel v súčasnosti prežíva ťažké časy a ani Volkswagen nezostane v dôsledku makroekonomických podmienok nedotknutý,“ povedal.

Nehovorí o pozastavení výroby nahlas. „Prípadné výkyvy v dopyte vieme riešiť v rámci našej vysokej výrobnej pružnosti. Používame na ne nástroje, ako sú flexibilita pracovného času či využívanie zapožičaného personálu,“ povedal hovorca Volskwagenu Slovakia. V preklade to znamená, že ak budú potrebovať znížiť produkciu, prestanú si načas „požičiavať“ dočasných zamestnancov od agentúr.

Ostatné dve automobilky tvrdia, že problémy nemajú. Aj keď hlavným odberateľom spoločnosti Kia Motors Slovakia je Rusko, ktoré sa tiež zmieta v kríze. Zvyšok produkcie ide hlavne do západných krajín, ako sú Nemecko a Veľká Británia. Výhodou Kie na Slovensku je však jej zameranie na strednú vrstvu. „Zatiaľ nám dopyt neklesá,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. Dôvodom je výroba zameraná na automobil nižšej strednej triedy s nižšími objemami motorov maximálne 1,6 litra (Kia Ceed).

Kia včera posielala na upokojenie aj tlačovú správu, kde vysvetľuje, že od spustenia výroby (v decembri 2006) už z liniek zišlo 300­tisíc áut. Ak by koncom septembra a v októbri odberatelia obmedzili dopyt, prejavilo by sa to podľa Dvořáka až v novembri.

Hovorca PSA Peter Švec priznáva, že trh je v súčasnosti citlivý a predaj áut naozaj klesá. „Trnavy sa to však netýka. Nechystáme sa pozastaviť výrobu,“ tvrdí. Pozastavenie výroby jeden deň koncom septembra a na začiatku októbra je podľa Šveca plánované dlhodobejšie a nie je pre finančnú krízu.

Kríza hrá pre Slovensko

Analytici si stále myslia, že Slovenska by sa globálna finančná kríza nemala výraznejšie dotknúť. Ani z dôvodu poklesu dopytu po automobiloch, za čím je aj výrazne vyššia cena pohonných látok vo svete.

Ochrániť pred vplyvom poklesu globálneho dopytu by nás mali čiastočne nízke mzdy na Slovensku. „Ak sa totiž automobilkám budú ťažšie predávať autá, dá sa očakávať, že znížia výrobu skôr v drahších materských krajinách,“ myslí si hlavný ekonóm ING Bank Ján Tóth.

Kríza dokonca môže v tomto zmysle hrať v prospech Slovenska. „Niekedy sa kríza využíva na tiché presunutie výroby zo západnej Európy do lacnejších regiónov,“ povedal Tóth. Výhodou pre exportérov je od budúceho roka aj nahradenie koruny eurom, lebo sa zníži kurzové riziko.

Na druhej strane treba počítať s tým, že slovenský bankový sektor sa stane súčasťou eurozóny, kde sú úrokové sadzby vyššie ako u nás. To zrejme predraží úvery na financovanie investícií. Napriek tomu Tóth neočakáva, že by kríza mala ovplyvniť hlavné ťahúne rastu slovenskej ekonomiky – automobilový a elektrotechnický priemysel.

Niekedy sa kríza využíva na tiché presunutie výroby zo západnej Európy do lacnejších regiónov

Ján Tóth, hlavný ekonóm ING BANK

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  4. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  5. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  6. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  8. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  9. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  10. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 085
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 221
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 212
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 297
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 179
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 970
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 589
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 638
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 189
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 045

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Policajný odborár: Útočiť na ženu od chrbta nie je normálny zákrok

Ak by mali policajti kvalitnú výbavu, počet incidentov by klesol, tvrdí policajný odborár MARIÁN MAGDOŠKO.

DOMOV

Kaliňák nepovažuje sotenie ženy za podstatné, nová ombudsmanka to skúma

Policajný prezident Tibor Gašpar chce zlepšiť psychickú prípravu policajtov.

KOMENTÁRE

Dni Islamského štátu sú takmer spočítané, ale teror v Európe nezmizne

Radikálni bojovníci sa vracajú do Európy.

Neprehliadnite tiež

Môžete si doma otestovať zeleninu na dusičnany? A čo tým získate?

Prístroje na meranie dusičnanov si na internete bez problémov kúpite, ale ich výsledky sú otázne.

Autododávatelia tlačia, aby štát zjednodušil prijímanie cudzincov

Na Slovensku pôsobí asi tristo dodávateľských firiem. Svoje výrobky dodávajú aj pre automobilky v samotnom regióne

Rusko považuje novú spoluprácu s OPEC za úspešnú

Všetko naznačuje tomu, že OPEC sa s producentmi mimo kartelu dohodne na predĺžení aktuálnych ťažobných limitov až do marca 2018.

Číňania chcú s českým Bonatransom vyrábať kolesá pre rýchlovlaky

Bonatrans potvrdil, že firmy o spolupráci rokujú, ďalšie podrobnosti nie sú známe.