SLOVENSKÉ AUTOMOBILKY NA ROZDIEL OD ŠKODY TVRDIA, ŽE OBMEDZIŤ VÝROBU NEMUSIA

Škoda pre krízu už tlmí výrobu

Niektoré firmy svoje problémy skrývajú za finančnú krízu. Podľa analytikov si svoje problémy prinášajú z minulých období.

Slovenské automobilky produkujú automobily ďalej podľa svojich plánov.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PETER ŽÁKOVIČ)

BRATISLAVA. Česká automobilka Škoda má vraj problémy pre globálnu finančnú krízu. Včera to oznámil jej hovorca Jaroslav Černý.

Podľa českého denníka Hospodářské noviny preto znižuje výrobu o 2500 vozidiel a v piatok pozastaví výrobu. Odstávku pre krízu plánuje aj na koniec októbra. „Dôsledky finančnej krízy zanechávajú na európskom trhu negatívne stopy. Ako najväčší exportér v Česku sa im nebudeme môcť vyhnúť,“ povedal Černý.

Analytici však upozorňujú, že firmy sa skrývajú pod rúškom finančnej krízy. Ich problémy sú však poväčšine iného charakteru. „Nedá sa tu hovoriť jednoznačne o vplyve finančnej krízy. Podpisujú sa pod ne najmä silnejúce meny – slovenská aj česká koruna – oproti doláru a euru,“ vysvetľuje analytička Next Finance Markéta Šichtářová.

Iné podniky ­ ako napríklad teraz skrachované sklárne Bohemia Crystalex Trading a Porcela Plus ­ si svoje problémy nesú ešte z čias privatizácie.

Nepožičajú si zamestnancov

Katastrofické scenáre o finančných hurikánoch z okolitých krajín zatiaľ Slovensko obchádzajú. Slovensko je pritom najväčší automobilový producent na svete v prepočte na jedného obyvateľa.

Určité problémy však priznal aj hovorca Volskwagenu Slovakia Vladimír Machalík. „Automobilový priemysel v súčasnosti prežíva ťažké časy a ani Volkswagen nezostane v dôsledku makroekonomických podmienok nedotknutý,“ povedal.

Nehovorí o pozastavení výroby nahlas. „Prípadné výkyvy v dopyte vieme riešiť v rámci našej vysokej výrobnej pružnosti. Používame na ne nástroje, ako sú flexibilita pracovného času či využívanie zapožičaného personálu,“ povedal hovorca Volskwagenu Slovakia. V preklade to znamená, že ak budú potrebovať znížiť produkciu, prestanú si načas „požičiavať“ dočasných zamestnancov od agentúr.

Ostatné dve automobilky tvrdia, že problémy nemajú. Aj keď hlavným odberateľom spoločnosti Kia Motors Slovakia je Rusko, ktoré sa tiež zmieta v kríze. Zvyšok produkcie ide hlavne do západných krajín, ako sú Nemecko a Veľká Británia. Výhodou Kie na Slovensku je však jej zameranie na strednú vrstvu. „Zatiaľ nám dopyt neklesá,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák. Dôvodom je výroba zameraná na automobil nižšej strednej triedy s nižšími objemami motorov maximálne 1,6 litra (Kia Ceed).

Kia včera posielala na upokojenie aj tlačovú správu, kde vysvetľuje, že od spustenia výroby (v decembri 2006) už z liniek zišlo 300­tisíc áut. Ak by koncom septembra a v októbri odberatelia obmedzili dopyt, prejavilo by sa to podľa Dvořáka až v novembri.

Hovorca PSA Peter Švec priznáva, že trh je v súčasnosti citlivý a predaj áut naozaj klesá. „Trnavy sa to však netýka. Nechystáme sa pozastaviť výrobu,“ tvrdí. Pozastavenie výroby jeden deň koncom septembra a na začiatku októbra je podľa Šveca plánované dlhodobejšie a nie je pre finančnú krízu.

Kríza hrá pre Slovensko

Analytici si stále myslia, že Slovenska by sa globálna finančná kríza nemala výraznejšie dotknúť. Ani z dôvodu poklesu dopytu po automobiloch, za čím je aj výrazne vyššia cena pohonných látok vo svete.

Ochrániť pred vplyvom poklesu globálneho dopytu by nás mali čiastočne nízke mzdy na Slovensku. „Ak sa totiž automobilkám budú ťažšie predávať autá, dá sa očakávať, že znížia výrobu skôr v drahších materských krajinách,“ myslí si hlavný ekonóm ING Bank Ján Tóth.

Kríza dokonca môže v tomto zmysle hrať v prospech Slovenska. „Niekedy sa kríza využíva na tiché presunutie výroby zo západnej Európy do lacnejších regiónov,“ povedal Tóth. Výhodou pre exportérov je od budúceho roka aj nahradenie koruny eurom, lebo sa zníži kurzové riziko.

Na druhej strane treba počítať s tým, že slovenský bankový sektor sa stane súčasťou eurozóny, kde sú úrokové sadzby vyššie ako u nás. To zrejme predraží úvery na financovanie investícií. Napriek tomu Tóth neočakáva, že by kríza mala ovplyvniť hlavné ťahúne rastu slovenskej ekonomiky – automobilový a elektrotechnický priemysel.

Niekedy sa kríza využíva na tiché presunutie výroby zo západnej Európy do lacnejších regiónov

Ján Tóth, hlavný ekonóm ING BANK

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 248
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 981
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 9 024
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 281
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 280
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 711
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 329
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 539
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 803
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 636

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop