Realizácia PPP projektov v roku 2010 je podľa Palčáka neistá

Pre pomalší priebeh prípravy diaľničných projektov verejno-súkromného partnerstva (PPP) na D1 a R1, ako sa očakávalo, je ohrozený termín ich realizácie bez tunelových úsekov v roku 2010.

BRATISLAVA. Pripustil to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline Ľubomír Palčák v rozhovore pre agentúru SITA. Rok 2010 je podľa neho už len krajná možnosť, nakoľko sa odhadovalo, že tento proces bude rýchlejší. Podľa Palčáka, preto je potrebné urýchlenie prípravy PPP projektov, aby boli vybraní koncesionári a jednotlivé úseky sa začali čo najskôr stavať.

"Je predpoklad, že koncesná zmluva na prvý a možno aj druhý balík PPP by mohla byť podpísaná ešte koncom tohto roka. Ak sa podarí podpísať zmluvu aspoň na prvý balík v tomto roku, tak to bude úspech. Osobne vidím podpísanie zmluvy na druhý a tretí balík až niekedy v prvej polovici budúceho roka," predpokladá Palčák. Výstavbu týchto diaľničných úsekov odhaduje približne na dva až štyri roky.

Vláda plánuje postaviť vybrané diaľničné úseky cez tri balíky PPP projektov v roku 2010 bez tunelových častí a spolu nimi najskôr v roku 2012 alebo 2013. Dovtedy by malo byť postavených zo súkromných zdrojov cez PPP projekty 157 kilometrov diaľnic s odhadovanými stavebnými nákladmi vyše 105 mld. Sk (3,485 mld. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Podľa šéfa VÚD nie je až tak podstatné, či budú postavené v roku 2010 alebo 2012. Pri takýchto veľkých investičných projektoch sa totiž termíny nedajú úplne presne určiť. Podstatné je to, tvrdí Palčák, aby táto iniciatíva nezaspala a napredovala. "Ak nebudú naštartované PPP projekty, potom sa už nebudeme baviť o rokoch 2012 či 2013, ale možno o 2020 a viac. Bola by to podľa neho veľká ekonomická strata pre Slovensko," varoval pred nerealizovaním projektov PPP.

Palčák je naďalej presvedčený, že bez tejto formy výstavby diaľnic sa na Slovensku nepohneme. Dôvodom je skutočnosť, že prostriedky zo štátneho rozpočtu a európske fondy, ktoré na to využívame, sú nedostačujúce. Na štátny rozpočet je tlak aj z iných oblastí. "Prostriedky z európskych peňazí sú síce dobré, ale postup je veľmi zdĺhavý. Európska únia funguje z ekonomického pohľadu dosť byrokraticky a zdĺhavo. Tých peňazí je stále málo," pokračoval Palčák. Urýchlenie výstavby diaľnic je podľa neho potrebné najmä pre rozvoj východných regiónov Slovenska, ako aj pre ďalší rast HDP. Nadradená dopravná infraštruktúra, čiže diaľnice a rýchlocesty, preto musí byť vybudovaná čo najskôr.

Prvý diaľničný tender PPP sa týka výstavby a prevádzky úsekov D1 Dubná Skala - Turany, Turany - Hubová a Hubová - Ivachnová a úsekov Jánovce - Jablonov a Fričovce - Svinia v celkovej dĺžke okolo 75 kilometrov. Predpokladaná cena stavebných prác dosahuje podľa rezortu dopravy 49,1 mld. Sk (1,630 mld. €) bez DPH. Druhý tender PPP sa vzťahuje na tri pripravované úseky R1 Nitra - Selenec, Selenec - Beladice a Beladice - Tekovské Nemce v celkovej dĺžke vyše 47 kilometrov, ako aj na výstavbu severného obchvatu Banskej Bystrice v dĺžke 5,7 kilometrov. Odhadované stavebné náklady na R1 Nitra - Tekovské Nemce dosahujú 16,666 mld. Sk (553,2 mil. €) bez DPH. Tretí tender PPP je zameraný na výstavbu a prevádzku technicky najťažších úsekov D1 v okolí Žiliny Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Lietavská Lúčka - Žilina a Višňové - Dubná Skala v dĺžke zhruba 29 kilometrov. Medzi Višňovým a Dubnou Skalou má byť postavený najdlhší cestný tunel v SR v dĺžke 7,5 kilometra. Odhadované stavebné náklady predstavujú okolo 40 mld. Sk (1,328 mld. €) bez DPH.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 438
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 816
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 242
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 706
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 611
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 583
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 461
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 833
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 252
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 180

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dankovi poškodilo bozkávanie výložiek, za premiéra ho už väčšina nechce

Kým v decembri bol podľa agentúry Focus Andrej Danko favoritom na budúceho premiéra, dnes jeho akceptácia u ľudí výrazne klesla.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KOŠICE KORZÁR

Dva roky sedí v zastupiteľstve. Prehovoril raz. Keď skladal sľub

Riaditeľ košickej UNLP Milan Maďar iba stláča hlasovacie zariadenie.

Neprehliadnite tiež

Británia sa už rozhodla, hranice aj pre Slovákov chce zatvoriť už v marci

Theresa Mayová chystá obmedzenie voľného pohybu oznámiť v rovnaký deň, kedy oficiálne spustí rokovania o brexite.

Slováci po novom pracujú v Rakúsku za rovnakých podmienok ako domáci

Od 1. januára je platný nový rakúsky zákon.

Rast objemu úverov v eurozóne sa zrýchlil

Tempo rastu dosiahlo v januári medziročne 4,9 percenta.

Londýn zostane najdôležitejším finančným centrom Európy

Pre BBC to povedal člen rady nemeckej centrálnej banky Andreas Dombret.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop