NA CESTÁCH BY SA MALO OBJAVIŤ VIAC ÁUT NA VODÍKOVÝ ALEBO ELEKTRICKÝ POHON

Európa mení svoj zelený balíček

Európska únia zrejme odstupuje od svojho plánu výraznejšieho využívania biopalív. Svetová banka tvrdí, že majú vplyv na rastúce ceny potravín.

Z tejto sóje v Európe biopalivo už asi nebude. Únia zrejme zakáže používanie potravinárskych plodín na jeho výrobu.(Zdroj: REUTERS)

BRATISLAVA, BRUSEL. Keď sa na začiatku roka členské krajiny Európskej únie dohodli do roku 2020 znížiť škodlivé emisie CO2 v ovzduší aj s pomocou biopalív, spustil sa kolotoč analýz. Tie mali zistiť, ako vplývajú biopalivá na ceny potravín a či ich používanie naozaj emisie zníži.

Veľké pochybnosti v používaní biopalív prejavila Svetová banka, Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj a niekoľko ďalších inštitúcií.

Únia sa zrejme na základe ich negatívnych záverov rozhodla pozmeniť svoj pôvodný plán, ktorý hovoril o znížení emisií do roku 2020 o 20 percent, zvýšení podielu biopalív v doprave na 10 percent a zvýšení podielu obnoviteľných zdrojov vo výrobe energií na 20 percent.

Jedným z odporcov plánu bol aj luxemburský europoslanec Claude Turmes zo Strany zelených. Do plánu zapracoval asi 2000 pozmeňujúcich návrhov a predložil ho Výboru Európskeho parlamentu pre priemysel, výskum a energetiku. Minulý štvrtok ho odsúhlasila väčšina jeho členov. Turmesov návrh podporuje aj naše ministerstvo hospodárstva.

Biopalivá by už nemali zvyšovať ceny potravín

Nový návrh sa stále drží toho, že desaťpercentný podiel palív v doprave by mal pochádzať z obnoviteľných zdrojov. Avšak až 40 percent by z toho mali tvoriť iné zdroje, než sú tradičné biopalivá. Plán odporúča hlavne autá na vodíkový či elektrický pohon alebo biopalivá druhej generácie.

Tie sa nevyrábajú z potravinárskych plodín, ale napríklad z odpadu alebo morských rias, ktoré sú pestované v umelých nádržiach. Nemali by mať teda výrazný vplyv na ceny potravín. Členovia Európskeho parlamentu by mali okrem toho v roku 2014 dostať možnosť plán zhodnotiť a pozmeniť.

Výbor pre priemysel zároveň požiadal Európsku komisiu, aby stanovila krajinám únie pokuty v prípade, že balíček zákonov z dielne EÚ nebudú dodržiavať.

Slovenské ministerstvo životného prostredia privítalo zvýšenie podielu biopalív v doprave na desať percent, tento údaj však bol už súčasťou pôvodného plánu. Ku konkrétnym zmenám sa hovorca ministerstva Peter Višváder nevyjadril.

Výrobcovia majú strach

Výrobcovia biopalív sú z výsledku sklamaní a majú strach o svoje investície. „Pre európsky priemysel je potrebná stabilita na minimálne jedno alebo dve desaťročia, aby mohol tento segment rásť,“ povedal pre International Herald Tribune Simo Honkanen, viceprezident fínskej spoločnosti Neste Oil. Neistú budúcnosť výrobcov biopalív si uvedomuje aj ministerstvo hospodárstva. „Slovensko podporí návrhy, ktoré na jednej strane eliminujú environmentálne dôsledky ľudskej činnosti a nebudú mať enormný vplyv na ceny potravín, na druhej strane však neohrozia konkurencieschopnosť výrobných podnikov,“ napísalo ministerstvo vo svojom stanovisku.

Raffaello Garofalo z Európskeho výboru pre biodiesel povedal, že „je smutné, že európski zákonodarcovia sa nechali ukolísať povrchnými argumentmi, ktoré spájajú biopalivá s rastom cien potravín“.

Na silné prepojenie medzi nimi poukázala však správa Svetovej banky, podľa ktorej sa biopalivá odrazili na raste cien potravín až 75 percentami.

Európsky parlament by sa pozmeneným návrhom zeleného balíčka mal zaoberať v októbri. Potom poputuje na schválenie vládam členských štátov únie.

Výbor rozoznal vážne problémy, ktoré sú spojené so širokým využitím biopalív.

Adrian Bebb, koordinátor združenia Priatelia Zeme

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 874
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 580
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 084
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 088
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 058
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 521
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 208
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 198
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.