Pre meškanie mýta prídeme mesačne o polmiliardy

Slovensko príde mesačne zhruba o 450 mil. Sk (14,94 mil. €) kvôli tomu, že elektronický výber mýta nebude zavedený v plánovanom termíne od začiatku budúceho roka pre stále neuzavretý tender.

BRATISLAVA. V rozhovore pre agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Za veľmi nešťastnú označil situáciu, keď vzhľadom na odvolávania vylúčených uchádzačov doteraz nebola podpísaná koncesná zmluva s prevádzkovateľom mýtneho systému. Za príčinu tohto stavu Palčák považuje aj nedostatky v zákone o verejnom obstarávaní. Predkladanie opakovaných žiadostí o nápravu a námietok od troch vylúčených konzorcií už vníma ako určitú hru na odďaľovanie podpísania zmluvy.

"Nie je možné, aby sa donekonečna dávali námietky. Prvé kolo námietok bolo o vecných dôvodoch vylúčenia uchádzačov, kde Úrad pre verejné obstarávanie vydal stanovisko," pripomenul Palčák odmietnutie úradom prvých námietok začiatkom júla tohto roka. Dôvody vylúčenia môžu podľa neho adekvátne posúdiť len ľudia, ktorí sa veľmi podrobne zoznámili so súťažnými podkladmi a jednotlivými ponukami uchádzačov. "A to môžu byť len členovia komisie, nikto iný. Argumenty vylúčených uchádzačov nemôžu byť objektívne, nakoľko žiadny z nich nerád priznáva, že urobí chybu," dodal riaditeľ VÚD. Či dôvody vylúčenia boli správne, to podľa Palčáka možno ukáže čas, keď Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ako sľúbila, vyloží všetky karty na stôl.

Pokiaľ ide o termín sprevádzkovania mýtneho systému, Palčák tvrdí, že na jeho vybudovanie je potrebných najmenej osem mesiacov až rok od podpísania zmluvy. K tomu je ešte potrebná určitá skúšobná prevádzka systému. Z technického pohľadu je jedno, pokračoval šéf VÚD, či mýto bude zavedené začiatkom alebo v priebehu roka. Skôr vidí problém v tom, dokedy bude fungovať nálepkový systém a odkedy začne platiť elektronický systém. "Podľa smernice Európskej únie nesmú byť oba systémy súbežne," dodal Palčák. Zavedenie mýta začiatkom roka označil za najlepšie riešenie z fiškálneho pohľadu. Dá sa to podľa neho spraviť aj v priebehu roka, len je to potrebné legislatívne zabezpečiť.

To, že skupina SanToll - Ibertax, ktorá jediná zostala v hre o mýto, predložila vyššiu cenovú ponuku na vybudovanie mýtneho systému ako predpokladala NDS, nie je podľa Palčáka právnym dôvodom na zrušenie súťaže. "Nie je to tender na nákup vozidiel alebo výstavbu budov, kde sa dá jednoznačne porovnávať ponúkaná cena záujemcov. Musíme si uvedomiť, že vybudovanie systému elektronického výberu mýtneho je tak zložitý a komplikovaný proces, že je veľmi zložité porovnať ceny. Ponuky majú rôzne technické aspekty," tvrdí Palčák. Či je ponúknutá cena adekvátna, k tomu je podľa neho potrebné vidieť celú ponuku, jej pridanú hodnotu. Mýtny systém nie je len o okamžitom vyberaní peňazí. Zároveň je aj monitorovacím a riadiacim systémom dopravy a mal by byť schopný v krátkom čase reagovať na vývoj cestnej dopravy či potrebné rozšírenia, poznamenal Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 139
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 8 746
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 506
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 952
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 442
  6. Kam do tepla v januári? 2 325
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 321
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 066
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 216
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 202

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zdanenie bitcoinu, menej výhodné sporenie. Čo chystá Kažimír

Zdania obchody, keď spotrebiteľ platí za tovar kryptomenami a stavebné sporenie bude ešte menej výhodné.

SVET

Vražda v Kosove ako rozbuška, Srbsko môže stratiť viac

Zabitie politika zo srbskej menšiny môže oddialiť zbližovanie Srbska s Úniou.

SVET

Babiš nedostal dôveru, vládnuť môže roky. Čo čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá.

ŠPORT

Mal smolu i spor s Vůjtkom. Pôjde Nagy na olympiádu?

V mužstve majú byť hráči, ktorí vedia ubrániť oslabenia.

Neprehliadnite tiež

Sedadlá pre Boeing? Trenčín by ich mohol vyvíjať (rozhovor)

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel. Chce však vstúpiť do leteckého biznisu.

Chýbajú im tisíce ľudí. Dovoľte nám najímať cudzincov, kričia automobilky

Zväz automobilového priemyslu varuje, že tento rok bude kritický. Prístup vlády rozhodne, ako veľmi tu budú koncerny rozširovať investície.

Európska komisia sa zameria na boj proti plastom, musia sa dať recyklovať

Európska komisia vydala smernicu, ktorá ukladá úlohy do roku 2030.

Staviteľovi tunela Višňové hrozí pokuta za meškanie

Tunel mal byť prerazený do konca roka 2017, NDS začala konať.