Pre meškanie mýta prídeme mesačne o polmiliardy

Slovensko príde mesačne zhruba o 450 mil. Sk (14,94 mil. €) kvôli tomu, že elektronický výber mýta nebude zavedený v plánovanom termíne od začiatku budúceho roka pre stále neuzavretý tender.

BRATISLAVA. V rozhovore pre agentúru SITA o tom informoval generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. Za veľmi nešťastnú označil situáciu, keď vzhľadom na odvolávania vylúčených uchádzačov doteraz nebola podpísaná koncesná zmluva s prevádzkovateľom mýtneho systému. Za príčinu tohto stavu Palčák považuje aj nedostatky v zákone o verejnom obstarávaní. Predkladanie opakovaných žiadostí o nápravu a námietok od troch vylúčených konzorcií už vníma ako určitú hru na odďaľovanie podpísania zmluvy.

"Nie je možné, aby sa donekonečna dávali námietky. Prvé kolo námietok bolo o vecných dôvodoch vylúčenia uchádzačov, kde Úrad pre verejné obstarávanie vydal stanovisko," pripomenul Palčák odmietnutie úradom prvých námietok začiatkom júla tohto roka. Dôvody vylúčenia môžu podľa neho adekvátne posúdiť len ľudia, ktorí sa veľmi podrobne zoznámili so súťažnými podkladmi a jednotlivými ponukami uchádzačov. "A to môžu byť len členovia komisie, nikto iný. Argumenty vylúčených uchádzačov nemôžu byť objektívne, nakoľko žiadny z nich nerád priznáva, že urobí chybu," dodal riaditeľ VÚD. Či dôvody vylúčenia boli správne, to podľa Palčáka možno ukáže čas, keď Národná diaľničná spoločnosť (NDS), ako sľúbila, vyloží všetky karty na stôl.

Pokiaľ ide o termín sprevádzkovania mýtneho systému, Palčák tvrdí, že na jeho vybudovanie je potrebných najmenej osem mesiacov až rok od podpísania zmluvy. K tomu je ešte potrebná určitá skúšobná prevádzka systému. Z technického pohľadu je jedno, pokračoval šéf VÚD, či mýto bude zavedené začiatkom alebo v priebehu roka. Skôr vidí problém v tom, dokedy bude fungovať nálepkový systém a odkedy začne platiť elektronický systém. "Podľa smernice Európskej únie nesmú byť oba systémy súbežne," dodal Palčák. Zavedenie mýta začiatkom roka označil za najlepšie riešenie z fiškálneho pohľadu. Dá sa to podľa neho spraviť aj v priebehu roka, len je to potrebné legislatívne zabezpečiť.

To, že skupina SanToll - Ibertax, ktorá jediná zostala v hre o mýto, predložila vyššiu cenovú ponuku na vybudovanie mýtneho systému ako predpokladala NDS, nie je podľa Palčáka právnym dôvodom na zrušenie súťaže. "Nie je to tender na nákup vozidiel alebo výstavbu budov, kde sa dá jednoznačne porovnávať ponúkaná cena záujemcov. Musíme si uvedomiť, že vybudovanie systému elektronického výberu mýtneho je tak zložitý a komplikovaný proces, že je veľmi zložité porovnať ceny. Ponuky majú rôzne technické aspekty," tvrdí Palčák. Či je ponúknutá cena adekvátna, k tomu je podľa neho potrebné vidieť celú ponuku, jej pridanú hodnotu. Mýtny systém nie je len o okamžitom vyberaní peňazí. Zároveň je aj monitorovacím a riadiacim systémom dopravy a mal by byť schopný v krátkom čase reagovať na vývoj cestnej dopravy či potrebné rozšírenia, poznamenal Palčák.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 900
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 257
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 717
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 160
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 6 081
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 321
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 004
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 4 866
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 528
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 044

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

KOMENTÁRE

Brexit na princípoch úprimnej spolupráce

Dosahovanie kompromisov už akoby nebolo v móde. Je načase to zmeniť.

ŽENA

Čo si obliecť na maturitu a štátnice?

Skúšky sú formálnymi udalosťami, dospelosť prejavujeme aj oblečením.

Neprehliadnite tiež

Obchody vo Venezuele sú takmer prázdne, ľudia každý deň bojojú o prežitie

Hlavné mesto Venezuely Caracas zasiahli masové protivládne demonštrácie.

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop