DRAHÝ BENZÍN SPÔSOBUJE VYŠŠIE CENY, MENEJ KLIENTOV A VIAC BANKROTOV

Krachov aeroliniek pribúda

Desaťtisíce britských turistov uviazlo vo svojich dovolenkových destináciách po tom, čo tretia najväčšia cestovná kancelária v Anglicku vlastniaca aj aerolinky skrachovala. Toto leto sú podobné situácie už bežné.

Alitalia je najznámejšia, ale zďaleka nie ojedinelá obeť krízy leteckého priemyslu.(Zdroj: REUTERS)

BRATISLAVA. Na drahú ropu a znižujúci sa dopyt tento rok doplácajú aerolinky, ako aj ich klien­ti. Len za posledných osem dní skrachovali dve väčšie spoločnosti.

Naposledy to bola minulý piatok britská cestovná kancelária XL Leisure Group vlastniaca aj XL Airways. Vyše 80-tisíc dovolenkárov tak zostalo vo svojich dovolenkových destináciách, z ktorých sa teraz pokúšajú dopraviť domov. Dovolenku si bude musieť riešiť aj ďalších 200-tisíc ľudí, ktorí si ju už dopredu v cestovke zarezervovali.

Šéf skrachovanej firmy Phil Wyatt viní z krízy nárast ceny paliva a pokles dopytu. Jeho firma to vzdala potom, čo jej banky odmietli poskytnúť ďalšie prostriedky.

„Urobili sme všetko, čo sme mohli, ja aj ďalší riaditelia, aby sme zaistili pre spoločnosť potrebné prostriedky,“ uzavrel Wyatt.

XL je treťou najväčšou britskou cestovkou, minulý rok sa postarala o dovolenku pre 2,3 milióna ľudí. Tento rok sa vyše 80-tisíc jej klientov bude musieť z dovolenky prepraviť naspäť domov cez iné spoločnosti. Keďže aerolinky sú v nútenej správe, riešenie hľadá s konkurenčnými cestovkami a prepravcami britský Úrad pre civilné letectvo.

Aj v Španielsku a v Kanade

O riadený bankrot požiadal súd minulý pondelok aj španielsky prepravca Futura International Airways. Aj v tomto prípade firma uviedla ako dôvod problémov „vysoký a špekulatívny nárast cien paliva v posledných mesiacoch“.

Hneď po vyhlásení konkurzu zrušila firma svoje lety na 24 hodín, už v ten deň vyhlásila, že väčšinu pasažierov sa podarilo prepraviť vďaka iným spoločnostiam.

V krachu sa koncom augusta ocitol aj kanadský Zoom Airlines, ktorému tiež museli pomôcť dopraviť domov zhruba 4500 klientov konkurenčné aerolinky. Zvyšných 60-tisíc turistov, ktorí si budúce lety zarezervovali, sa bude pokúšať získať naspäť aspoň to, čo za letenku vopred zaplatili. O prácu príde zhruba 600 zamestnancov.

Alitalii už na dlh nedajú

Najznámejším príkladom krízy sektora je talianska Alitalia. Aj jej došli peniaze na benzín a zároveň aj ochota veriteľov predávať jej kerozín na dlh.

Šéf talianskeho ropného koncernu Eni Paolo Scaroni pre noviny la Repubblica povedal, že Alitalii už benzín bez zaplatenia vopred nepredá: „Ani keby ma o to žiadal sám Berslusconi alebo pápež,“ povedal.

Štyri odborové zväzy z deviatich už súhlasili s predajom spoločnosti novému vlastníkovi, čo by znížilo počet zamestnancov aeroliniek o tritisíc na približne 12 500. Zvyšných päť odborových zväzov však včera ešte váhalo.

Asociácia medzinárodnej leteckej dopravy (IATA) na svojej stránke tvrdí, že v septembri sa celoročný priemer cien ropy pohyboval na úrovni okolo 113 dolárov za barel, zatiaľ čo minulý rok to bolo okolo 73 dolárov za barel. „Kombinácia drahej ropy a klesajúceho dopytu ničí ziskovosť sektora. Očakávame za tento rok stratu vo výške 5,2 miliardy dolárov,“ povedal Giovanni Bisignani, riaditeľ IATA.

SkyEurope a Ryanair: My prežijeme
Ryanair hovorí, že na jar budú v Európe spolu s nimi len štyri nízkotarifné aerolinky. Sebavedomie nechýba ani SkyEurope.

Keď príde reč na drahé palivo, Ryanair tradične reaguje vyjadrením o problémoch, ktoré to môže spôsobiť druhým firmám, nie im.

V Európe by podľa Ryanairu po tejto zime mali ostať len štyri lowcostové aerolinky. Ryanair má byť medzi nimi.

Druhý významný hráč na Slovensku SkyEurope sa taktiež katastrofických vplyvov drahého paliva neobáva. Vysvetľuje, že podnikol všetky potrebné opatrenia na zníženie nákladov.

Nachystaní šetriť

„Nie výška doterajších ziskov, ale úroveň nákladovej základne bude rozhodujúca práve v období čoraz viac rastúcich nákladov. SkyEurope boli jedinou leteckou spoločnosťou v Európe, ktorá vykázala radikálne zníženie nákladovej základne už v prvom polroku svojho finančného roka,“ povedal hovorca spoločnosti Tomáš Kika.

Dodal, že firma má pripravený obchodný plán, podľa ktorého by mal byť budúci rok pre SkyEurope prelomový smerom k zisku. A to aj v prípade, ak by sa cena ropy dostala na 150 dolárov za barel.

Zisk ešte nepoznali

Nový manažment SkyEurope, ktorý prišiel s novým rozhodujúcim vlastníkom – investičnou skupinou York Capital, chcel prvý zisk už tento rok. To, že neprišiel, vysvetľuje firma práve tým, že ropa a teda aj kerozín rástli rýchlejšie, ako trhy čakali.

Prevádzkový riaditeľ slovenských aeroliniek Seagle Air Martin Štulajter potvdzuje, že situácia dnes nie je ľahká práve pre nízkotarifné letecké spoločnosti. „Keď si kúpite letenku napríklad v januári v lowcoste, už za ňu potom nezaplatíte viac. Pri charterových letoch spoločnosti klientom zvýšené náklady zvyknú priúčtovať,“ povedal Štulajter.

div>

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 497
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 708
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 090
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 797
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 599
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 521
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 509
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 400
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 367
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 963

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Robert Roth: Filmom Nina som si musel posoliť rany

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KULTÚRA

Rodičia zlyhávajú a vinia dieťa. Film Nina je drsnejší ako horor

Nový slovenský film sa nechce páčiť.

Neprehliadnite tiež

Český Tuzemák je rakovinotvorný, Česi sa však škodlivej látky nechcú vzdať

S rumovou arómou nemusí mať problém iba Česko, ale aj ďalšie štáty, kde sa výrobky zo spornej látky používajú.

Česi dlhujú v zahraničí vyše 4 bilióny korún, je to historické maximum

Zahraničný dlh Česka sa medziročne zvýšil o 1,161 bilióna korún.

Dotácia na zateplenie domu je vyššia, záujemcov o ňu pribudlo

Peňazí je viac, dokumentácie menej. Do tretieho kola vstúpili dotácie na zateplenie domov s novými pravidlami, získať možno až 8500 eur.

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister dopravy predložil koaličným partnerom návrh na 30-ročnú koncesiu Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave.