SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
DRAHÝ BENZÍN SPÔSOBUJE VYŠŠIE CENY, MENEJ KLIENTOV A VIAC BANKROTOV

Krachov aeroliniek pribúda

Desaťtisíce britských turistov uviazlo vo svojich dovolenkových destináciách po tom, čo tretia najväčšia cestovná kancelária v Anglicku vlastniaca aj aerolinky skrachovala. Toto leto sú podobné situácie už bežné.

Alitalia je najznámejšia, ale zďaleka nie ojedinelá obeť krízy leteckého priemyslu.Alitalia je najznámejšia, ale zďaleka nie ojedinelá obeť krízy leteckého priemyslu. (Zdroj: REUTERS)

BRATISLAVA. Na drahú ropu a znižujúci sa dopyt tento rok doplácajú aerolinky, ako aj ich klien­ti. Len za posledných osem dní skrachovali dve väčšie spoločnosti.

Naposledy to bola minulý piatok britská cestovná kancelária XL Leisure Group vlastniaca aj XL Airways. Vyše 80-tisíc dovolenkárov tak zostalo vo svojich dovolenkových destináciách, z ktorých sa teraz pokúšajú dopraviť domov. Dovolenku si bude musieť riešiť aj ďalších 200-tisíc ľudí, ktorí si ju už dopredu v cestovke zarezervovali.

Šéf skrachovanej firmy Phil Wyatt viní z krízy nárast ceny paliva a pokles dopytu. Jeho firma to vzdala potom, čo jej banky odmietli poskytnúť ďalšie prostriedky.

„Urobili sme všetko, čo sme mohli, ja aj ďalší riaditelia, aby sme zaistili pre spoločnosť potrebné prostriedky,“ uzavrel Wyatt.

XL je treťou najväčšou britskou cestovkou, minulý rok sa postarala o dovolenku pre 2,3 milióna ľudí. Tento rok sa vyše 80-tisíc jej klientov bude musieť z dovolenky prepraviť naspäť domov cez iné spoločnosti. Keďže aerolinky sú v nútenej správe, riešenie hľadá s konkurenčnými cestovkami a prepravcami britský Úrad pre civilné letectvo.

Aj v Španielsku a v Kanade

O riadený bankrot požiadal súd minulý pondelok aj španielsky prepravca Futura International Airways. Aj v tomto prípade firma uviedla ako dôvod problémov „vysoký a špekulatívny nárast cien paliva v posledných mesiacoch“.

Hneď po vyhlásení konkurzu zrušila firma svoje lety na 24 hodín, už v ten deň vyhlásila, že väčšinu pasažierov sa podarilo prepraviť vďaka iným spoločnostiam.

V krachu sa koncom augusta ocitol aj kanadský Zoom Airlines, ktorému tiež museli pomôcť dopraviť domov zhruba 4500 klientov konkurenčné aerolinky. Zvyšných 60-tisíc turistov, ktorí si budúce lety zarezervovali, sa bude pokúšať získať naspäť aspoň to, čo za letenku vopred zaplatili. O prácu príde zhruba 600 zamestnancov.

Alitalii už na dlh nedajú

Najznámejším príkladom krízy sektora je talianska Alitalia. Aj jej došli peniaze na benzín a zároveň aj ochota veriteľov predávať jej kerozín na dlh.

Šéf talianskeho ropného koncernu Eni Paolo Scaroni pre noviny la Repubblica povedal, že Alitalii už benzín bez zaplatenia vopred nepredá: „Ani keby ma o to žiadal sám Berslusconi alebo pápež,“ povedal.

Štyri odborové zväzy z deviatich už súhlasili s predajom spoločnosti novému vlastníkovi, čo by znížilo počet zamestnancov aeroliniek o tritisíc na približne 12 500. Zvyšných päť odborových zväzov však včera ešte váhalo.

Asociácia medzinárodnej leteckej dopravy (IATA) na svojej stránke tvrdí, že v septembri sa celoročný priemer cien ropy pohyboval na úrovni okolo 113 dolárov za barel, zatiaľ čo minulý rok to bolo okolo 73 dolárov za barel. „Kombinácia drahej ropy a klesajúceho dopytu ničí ziskovosť sektora. Očakávame za tento rok stratu vo výške 5,2 miliardy dolárov,“ povedal Giovanni Bisignani, riaditeľ IATA.

SkyEurope a Ryanair: My prežijeme
Ryanair hovorí, že na jar budú v Európe spolu s nimi len štyri nízkotarifné aerolinky. Sebavedomie nechýba ani SkyEurope.

Keď príde reč na drahé palivo, Ryanair tradične reaguje vyjadrením o problémoch, ktoré to môže spôsobiť druhým firmám, nie im.

V Európe by podľa Ryanairu po tejto zime mali ostať len štyri lowcostové aerolinky. Ryanair má byť medzi nimi.

Druhý významný hráč na Slovensku SkyEurope sa taktiež katastrofických vplyvov drahého paliva neobáva. Vysvetľuje, že podnikol všetky potrebné opatrenia na zníženie nákladov.

Nachystaní šetriť

„Nie výška doterajších ziskov, ale úroveň nákladovej základne bude rozhodujúca práve v období čoraz viac rastúcich nákladov. SkyEurope boli jedinou leteckou spoločnosťou v Európe, ktorá vykázala radikálne zníženie nákladovej základne už v prvom polroku svojho finančného roka,“ povedal hovorca spoločnosti Tomáš Kika.

Dodal, že firma má pripravený obchodný plán, podľa ktorého by mal byť budúci rok pre SkyEurope prelomový smerom k zisku. A to aj v prípade, ak by sa cena ropy dostala na 150 dolárov za barel.

Zisk ešte nepoznali

Nový manažment SkyEurope, ktorý prišiel s novým rozhodujúcim vlastníkom – investičnou skupinou York Capital, chcel prvý zisk už tento rok. To, že neprišiel, vysvetľuje firma práve tým, že ropa a teda aj kerozín rástli rýchlejšie, ako trhy čakali.

Prevádzkový riaditeľ slovenských aeroliniek Seagle Air Martin Štulajter potvdzuje, že situácia dnes nie je ľahká práve pre nízkotarifné letecké spoločnosti. „Keď si kúpite letenku napríklad v januári v lowcoste, už za ňu potom nezaplatíte viac. Pri charterových letoch spoločnosti klientom zvýšené náklady zvyknú priúčtovať,“ povedal Štulajter.

div>
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 351
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 067
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 846
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 389
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 948
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 892
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 326
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 197
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 055
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

12 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

1 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Pozemky, ktoré v dražbe kúpila spoločnosť KLM ZV I.

Pozemky sa nachádzajú na ceste do Záhorskej Bystrice.

50m
Nová tehotenská dávka bude najmenej 215,50 eura mesačne.

Tehotné dostanú príspevok vyše 200 eur

28. dec
Ilustračné foto.

Päťročné deti čaká povinná škôlka

28. dec
Ilustračné foto.

Trh rezidenčných nehnuteľností v USA zaznamenal rýchly rast.

8 h