Optimálne náklady na mýto dosahujú 12 % až 15 % výnosov

Optimálne režijné náklady na prevádzku mýtneho systému v SR sa pohybujú na úrovni 12 % až 15 % z výnosov mýta. Povedal to generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák.

BRATISLAVA 15. septembra (SITA) - Optimálne režijné náklady na prevádzku mýtneho systému v SR sa pohybujú na úrovni 12 % až 15 % z výnosov mýta. V rozhovore pre agentúru SITA to povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. V prvých rokoch fungovania mýta to však podľa neho môže byť aj viac v závislosti od špecifík prevádzky. Bude to takisto záležitosť konkrétnej koncesnej zmluvy medzi prevádzkovateľom a štátom. Zloženie prevádzkových nákladov je v každej krajine iné vzhľadom na rôzne množstvo spoplatnenia komunikácií.

Analýzy podľa riaditeľa VÚD ukázali, že rozsah ponúknutých cien uchádzačmi v mýtnom tendri na Slovensku je prijateľný v porovnaní s okolitými krajinami aj pokiaľ ide o pomer k HDP. Zhruba tretinu ponúk na mýtny systém predstavujú investičné náklady na jeho vybudovanie a dve tretiny tvoria prevádzkové náklady počas 13 rokov fungovania mýta. Predpokladaná cena mýtneho systému v SR dosahuje 20 mld. Sk (663,88 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty.

Na otázku, či sa môže na Slovensku stať, že prevádzkové náklady budú v niektorých rokoch vyššie ako príjmy z výberu mýtneho, Palčák odvetil, že na to nevidí dôvod. "Jedine sa môže stať, že štát sa rozhodne v nejakom roku systém rozšíriť a výnosy sa použijú na rozšírenie systému. Je to nastavené tak, že výnosy očistené o prevádzkové náklady sa použijú prioritne na výstavbu diaľničnej siete," dodal Palčák. Pri satelitnom systéme, ktorý by mal byť uplatnený v SR, budú podľa neho náklady na rozšírenie nižšie ako v prípade mikrovlnného systému.

Napríklad v ČR by malo mýto v roku 2009 vyniesť okolo 3,8 mld. CZK, o miliardu menej ako v roku 2008, a náklady na prevádzku systému by mali o rok stúpnuť o 2 mld. CZK na 4,35 mld. CZK. Náklady majú byť teda vyššie ako výnosy. "Česká republika má problém, že pre rozšírenie svojho mýtneho systému musia použiť iný systém. Z technického hľadiska podľa mňa použili nešťastné, čisto mikrovlnné riešenie. Časť výnosov preto plánujú použiť na rozšírenie systému a zazneli hlasy, že ho budú musieť budúci rok dotovať," pokračoval Palčák pre agentúru SITA. V ČR je navyše dosť veľa dodatkov k zmluve medzi štátom a prevádzkovateľom systému, rakúskou spoločnosťou Kapsch.

Porovnávanie cien zavedenia elektronického výberu mýta v jednotlivých krajinách je podľa Palčáka veľmi ťažké pre špecifické podmienky. Napríklad v Českej republike, kde mýtny systém funguje od začiatku roka 2007, je síce vybudovaná širšia diaľničná sieť, ale v prvej etape bol spoplatnený len menší jej rozsah, okolo tisíc kilometrov. Meškajúci plánovaný mýtny systém na Slovensku so značne menšou sieťou diaľnic počíta so spoplatnením až okolo 2 400 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a časti ciest 1. triedy.

"Na Slovensku bude mýto jedinečné, lebo prvý raz v tomto regióne bude spoplatnená aj veľká sieť ciest prvej triedy, a to v dĺžke zhruba 1 300 kilometrov," uviedol ďalej Palčák. Pôjde o tie úseky ciest prvej triedy, ktoré by mohli slúžiť ako obchádzkové trasy diaľnic s cieľom vyhnúť sa plateniu poplatkov. V Českej republike, Rakúsku či Nemecku sú pritom spoplatnené len diaľnice, vo Švajčiarsku však celá cestná sieť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 507
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 9 289
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 156
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 359
  5. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 984
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 1 792
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 769
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 603
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 325
  10. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 302

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: O Ficovom hlase sme viedli polemiky

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.

DOMOV

Zo Smeru odišiel celý regionálny klub, nechce povedať prečo

Sarosta obce Rišňovce sa sťažuje na ignoráciu zo strany vedenia Smeru.

Neprehliadnite tiež

Fed sa chce zbaviť dlhopisov, ktoré nakupoval od krízy. Čo to prinesie?

Od októbra sa americká centrálna banka každý mesiac zbaví dlhopisov v hodnote 10 miliárd dolárov.

Do Prahy dorazili čínske bicykle ofo, ide o najväčšiu bikesharingovú službu na svete

Obyvatelia Prahy môžu zadarmo jazdiť na bicykloch od firmy ofo. Stačí im na to len mobilný telefón.

V Bratislave otvorili pizzeriu Domino´s, druhú najväčšiu sieť na svete

Pizzeria Domino´s má v hlavnom meste problém s doručovaním.