ŠTÁT SA SNAŽÍ, ABY NÁM V PRÍPADE VÝPADKU RUSKEJ ROPY POMOHLA LÍBYA

Na projekte dovozu líbyjskej ropy sa pracuje

Líbyjský líder Muammar Kaddáfí sa pred vyše rokom rozprával s naším premiérom aj o dodávkach líbyjskej ropy na Slovensko. Podľa našich zistení sa na projekte pracuje ďalej. Či a kedy však bude Slovensko s Líbyou uzatvárať zmluvy na ropu, sa zatiaľ nevie.

Líbyjská ropa môže zmierniť našu závislosť od ruskej ropy, najprv sa však s Líbyou musíme dohodnúť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK/AP)

BRATISLAVA. Pred rokom a pol premiér Fico rokoval v Líbyi aj so šéfom tamojšej ropnej spoločnosti National Oil Corpora­tion, Shukrim Ghanemom. Zhovárali sa o možnostiach dovozu ropy z Líbye na Slovensko.

Snahy vlády o diverzifikáciu energetických zdrojov nezostali iba pri tomto rozhovore. Ako potvrdil rezort hospodárstva, ktorého šéf Ľubomír Jahnátek bol v Líbyi spoločne s Ficom, rokovania o dovozoch líbyjskej ropy pokračujú.

„Kontakty, ktoré nadväzujú na rámcové otvorenie možností a variantov prípadných dodávok ropy a plynu zo severnej Afriky po návšteve delegácie Slovenska, pokračujú. Na projektoch sa už rokovalo na rôznych úrovniach,“ povedal hovorca rezortu Branislav Zvara.

Upozornil však na to, že o líbyjskej rope sa uvažuje iba ako o doplnkovom zdroji. „Stále bude ťažisko na ropovode Družba, pretože z neho máme najväčšie zisky z prepravy a tieto dodávky sú zatiaľ aj najlacnejšie,“ povedal Zvara.

Tankermi z Afriky do Chorvátska

Snahy rezortu nadväzujú na jeho stratégiu energetickej bezpečnosti. O možnosti dovážať ropu z ďalšieho kontinentu sa v nej píše ako o alternatíve „najmä v prípade nedostatočného priameho zásobovania rafinérie Slovnaft.“

V hre sú aj ďalšie možnosti, napríklad ropovod pre prepravu kaspickej ropy Odesa ­ Brody ­ Družba. Situácia okolo tohto projektu je podľa stratégie politicky zložitá.

Do úvahy prichádza aj prepojenie Bratislava - Schwechat. Muselo by však ísť o obojsmerný ropovod, čiže nielen pre vývoz ruskej ropy, ale aj pre dovoz tej zo západoeurópskych ropovodov. Každá z týchto možností má svoje výhody aj nevýhody. Jednoduché by to nebolo ani v prípade dovozov z Líbye.

Ropa by sa musela previezť tankermi do chorvátskeho prístavného mesta Omišalj, odkiaľ by ropovodom Adria putovala ďalej cez Maďarsko na Slovensko. Na našom území končí Adria v Šahách, odkiaľ by ropa do Slovnaftu putovala Družbou.

Spojazdenie južnej prepravnej cesty pre líbyjskú ropu si vyžaduje zložitú prípavu. „Napríklad technologické nastavenie rafinérií, kvalitatívne parametre ropy, logistické či medzinárodné súvislosti, ale aj dohodu o cene,“ povedal Zvara.

Ministerstvo do projektu už zapojilo aj Slovnaft. Jeho hovorca Anton Molnár potvrdil, že Slovnaft bol prizvaný ku konzultáciám o možnostiach spolupráce na projekte. Slovnaft je pritom člen skupiny MOL, ktorá prístup k ropovodu Adria má. „Prostredníctvom Adrie sa už v minulosti realizovalo niekoľko dodávok,“ povedal Molnár.

On ani Zvara sa však bližšie k ropným obchodom s Líbyou vyjadrovať nechcú. „Konkrétne závery sú dlhodobejšou záležitosťou,“ povedal Molnár.

Hovorca ministerstva Zvara priblížil, že môže ísť aj o desiatky rokov. „Energetika je oblasť, ktorá funguje v ostrom konkurenčom prostredí. Ovplyvňujú ju najrozličnejšie záujmy,“ povedal.

Ropu z Líbye chcú aj ďalší

O tom, že ani rokovania nemusia vyjsť tak, ako sa plánuje, svedčí aj odložená návšteva líbyjského predsedu vlády al-Baghdadi Ali al-Mahnudi, ku ktorej malo dôjsť v júli tohto roka. „Predpokladalo sa, že počas nej sa budú riešiť aj podrobnejšie otázky hospodárskej spolupráce,“ povedal Zvara.

Analytik Radovan Ďurana upozorňuje na to, že dovozy tankermi, a potom ropovodom nemusia byť najvýhodnejšie. „Možné to určite je, otázka je, či aj výhodné,“ povedal.

V prípade, že by sa vláda a Slovnaft rozhodli pre líbyjskú alternatívu, neboli by sme vôbec prví.

„Minulý rok v Líbyi dohodol kontrakty za miliardy eur napríklad francúzsky prezident Nicolas Sarkozy. Z posledného obdobia sú to dohody o dodávkach ropy a zemného plynu, ktoré zastrešila talianska vláda,“ povedal Zvara.

Kontakty, ktoré nadväzujú na otvorenie možností prípadných dodávok ropy a plynu zo severnej Afriky, po návšteve slovenskej delegácie v Líbyi pokračujú.

Branislav Zvara, hovorca ministerstva hospodárstva

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 629
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 071
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 330
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 416
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 381
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 893
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 608
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 484
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 452
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 862

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Prima bankou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop