Viedeň 6. septembra (TASR) - Prieskum audítorskej spoločnosti Ernst&Young zistil, že čoraz viac spotrebiteľov vedome a dokonca cielene kupuje na trhu falšované výrobky. Tým vznikajú európskym podnikom ročne škody okolo 35 miliárd eur (1,05 bilióna Sk). Suma predstavuje takmer 2 % ich ročného obratu.
Výsledok prieskumu vzišiel z odpovedí 2500 spotrebiteľov a 27 výrobcov spotrebného tovaru.
"Kým spotrebitelia vidia v kupovaní falšovaných výrobkov len malý delikt, pre podniky je to vážne ohrozenie," povedal Markus Jandl partner Ernst&Young v Rakúsku.
Dve tretiny podnikov, ktoré sa zúčastnili na prieskume, uviedli, že piráti ich produkty pravidelne dodávajú na trh.
Colníci v EÚ vlani zhabali 79 miliónov napodobenín originálnych vzorov.
Ernst&Young konštatuje, že sa výrobcovia musia lepšie organizovať, aby účinne chránili svoje výrobné vzory. Každý štvrtý účastník prieskumu totiž potvrdil, že už kúpil nejaký plagiát. Deviati z desiatich spotrebiteľov videli pirátske výrobky u svojich priateľov, známych či príbuzných. A kúpili ich napriek tomu, že 67 % si uvedomuje riziko úrazu v dôsledku použitia menej kvalitných materiálov vo falšovanom produkte, či to, že na výrobe a distribúcii takýchto tovarov mávajú podiel kriminálne bandy.
Informoval o tom rakúsky denník Die Presse.