BRATISLAVA. Rozdielne názory na ratingové hodnotenie zdravotných poisťovní (ZP), ktoré vo štvrtok zverejnil Healt Policy Institute (HPI), majú aj samotné poisťovne. S výsledkami sa stotožňuje ZP Dôvera a Union. Naopak, Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) a Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP) vytkli HPI viacero skutočností. Apollo ZP nechce rating komentovať.
ZP Dôvera iniciatívu nezávislého inštitútu HPI víta. Podľa slov jej špecialistky pre externú a internú komunikáciu Andrey Devánovej rating opakovane potvrdil, že zdravotné poisťovne sa navzájom odlišujú, prinášajú rozličnú pridanú hodnotu poistencom a ľudia majú úžitok z toho, keď je na trhu zdravotných poisťovní viac a môžu medzi sebou súťažiť. Dôveru ohodnotil HPI ako najlepšiu, riaditeľ poisťovne Martin Šimun v tejto súvislosti uviedol, že sú na výsledky hrdí.
Najvyšší rating A získala aj ZP Union, v hodnotení sa umiestnila na druhom mieste. "Sme radi, že v oblasti spokojnosti klientov, kvality zdravotnej starostlivosti a spokojnosti lekárov, ktoré sú kľúčové pre nás aj pre našich poistencov, sme našu pozíciu suverénne obhájili," skonštatoval Tibor Bôrik, predseda predstavenstva Union zdravotnej poisťovne, a. s.
Za subjektívny názor HPI považuje rating ZP Apollo. "V súčasnosti sa s týmto materiálom a jeho metodikou oboznamujeme, preto ho nemôžeme bližšie komentovať," uviedla pre TASR jej hovorkyňa Radoslava Miklášová. V hodnotení sa Apollo umiestnila na treťom mieste.
Štátne protestujú
Zverejnenie hodnotenia zdravotných poisťovní HPI vníma Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP) ako jej poškodzovanie, pretože kritériá sú zvolené tendenčne a to práve v období prepoisťovania. Pre poisťovňu, ktorá skončila v hodnotení na predposlednom mieste, sú dôležitejšie výsledky, ktoré zverejnil ÚDZS.
Ktorá poisťovňa je pre Vás najvýhodnejšia? Odpoveď nájdete na poistovne.sme.sk
"Sú postavené na objektívnych číslach skutočne dôležitých pre poistenca. Hovoria o tom, koľko peňazí z verejného zdravotného poistenia, čiže z peňazí poistencov, sa k nim aj vráti," skonštatovala hovorkyňa SZP Martina Ostatníková.
Najhoršou poisťovňou podľa sledovaných kritérií je VšZP. Tá považuje rating HPI za účelovú manipuláciu verejnosti, ktorá má jediný cieľ pomôcť súkromným zdravotným poisťovniam odlákať časť jej poistencov. "Svedčí o tom aj termín zverejnenia výsledkov ratingu, keďže poistenci môžu zmeniť zdravotnú poisťovňu len do konca tohto mesiaca. Túto aktivitu HPI VšZP vníma ako poškodzovanie dobrého mena lídra na trhu zdravotného poistenia," uviedla hovorkyňa VšZP Petra Balážová.
Ako ďalej dodala, rating HPI je v podmienkach verejného zdravotného poistenia experimentom, ktorý nemá opodstatnenie, pretože verejné zdravotné poistenie je plne riadené a regulované zákonmi. "Za neobjektívnu a tendenčnú považujeme aj zvolenú metodiku a kritériá hodnotenia," dodala. Podľa VšZP by hodnotenie malo byť v prvom rade orientované na poistenca a jeho potreby, metodika, ktorú zvolilo HPI, túto požiadavku nespĺňa.
Čas zverejnenia výsledkov ratingového hodnotenia sa nepáči ani ministerstvu zdravotníctva. Obdobie, keď ostáva na prepoistenie posledný mesiac, označilo za najvhodnejšie obdobie pre lobistov, aby pripomenuli poistencom, kde nájdu kvalitné služby a kvalitný nákup zdravotnej starostlivosti. Ministerstvo kritizuje aj samotné hodnotenie ZP. "Výber kritérií v tomto prípade je však účelový a pre verejnosť zavádzajúci," uviedol rezort zdravotníctva vo svojom stanovisku. Podľa rezortu nie je zrejmé, akou metódou HPI postupuje.
Ratingové hodnotenie HPI hovorí, že najlepšou zdravotnou poisťovňou je ZP Dôvera, nasleduje ZP Union, ZP Apollo, SZP a VšZP. Európska zdravotná poisťovňa nebola hodnotená z dôvodu vstupu do likvidácie.
Úrad je na strane štátnych
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou v piatok zverejnil hodnotenie zdravotných poisťovní na Slovensku. Odmietol však z neho vyvodiť aj konkrétny rebríček a určiť, ktorá zdravotná poisťovňa je podľa neho najlepšia. "Do tohto procesu nechceme byť vtiahnutí," vyhlásil predseda úradu Richard Demovič.
Vzápätí však dodal, že za najdôležitejšie považuje to, koľko finančných prostriedkov vynakladá zdravotná poisťovňa na zdravotnú starostlivosť na poistenca. V rámci tohto kritéria skončila prvá Všeobecná zdravotná poisťovňa. K ratingu Health Policy Institute sa Demovič nechcel vyjadriť. Uviedol však, že nepovažuje za vhodné zverejňovať ho práve keď sa blíži posledný termín na prestupy medzi zdravotnými poisťovňami.
Náklady najväčšej zdravotnej poisťovne na zdravotnú starostlivosť na jedného poistenca boli vlani 17 466 Sk . Náklady Spoločnej zdravotnej poisťovne (SZP) boli 16 016 Sk, Apolla 14 774 Sk, Dôvery 13 832 Sk , Unionu 8 730 Sk a už zaniknutej Európskej zdravotnej poisťovne 9 801 Sk. "Bez toho, aby som chcel úrad zaťahovať do tvorby poradovníkov, mi z čísel, ktoré som predostrel, vychádza, že 17 466 Sk je ďaleko viac ako 13 832 Sk," uviedol Demovič.
Úrad okrem tohto kritéria skúmal pri poisťovniach aj platobnú schopnosť, úspešnosť výberu poistného a nadlimitné výkony. Najvyššiu mieru platobnej schopnosti dosiahla podľa jeho údajov Union, najúspešnejší výber poistného evidovala Spoločná zdravotná poisťovňa a v rámci nadlimitných výkonov sa darilo najmä štátnym poisťovniam.
Demovič hneď v úvode priznal, že brífing zorganizoval v súvislosti so zverejnením ratingu zdravotníckeho think-tanku Health Policy Institute (HPI). Hodnotiť ho však odmietol. Tvrdil, že nemal čas na jeho preštudovanie. Vzápätí sa však nevyhol jeho kritike. "Považovali sme za potrebné informovať verejnosť nakoľko v období, keď vrcholí proces prepoisťovania, nepovažujeme za vhodné, vytvárať rating, a tým ovplyvňovať a možno až manipulovať poistencov v rozhodovaní," vyhlásil Demovič.