Marek Kudzbel: Baťovci boli vždy vizionári

Dobrý podnikateľ je dnes taký, ktorý dokáže dať ľuďom prácu a zmysluplné ohodnotenie. Taký bol aj Tomáš Baťa junior, hovorí MAREK KUDZBEL, ktorý o dynastii Baťovcov a ich systéme riadenia napísal niekoľko publikácií.

ARCHÍV

V pondelok zomrel tretí v poradí Tomáš Baťa junior. Čím on obohatil firmu, ktorá sa z predvojnového Československa rozšírila do celého sveta?

„Tomáš Baťa junior prebral firmu, ktorá už bola globálne úspešná. Bola postavená na systéme riadenia Tomáša Baťu staršieho a Jána Baťu. Bola jednou z najúspešnejších firiem na svete v tých časoch. Tomáš Baťa junior sa stal jej šéfom po 2. svetovej vojne. Vtedy bola vo svete úplne iná situácia v biznise a Tomáš Baťa ml. na to musel reagovať.“

Akým spôsobom?

Článok pokračuje pod video reklamou

„Hlavný dôraz kládol na marketing, kvalitu produktu a výchovu ľudí. Veľa vecí, ktoré úspešne fungovali pred vojnou, už totiž neboli použiteľné na povojnovom trhu. V marketingu nejde len o reklamu, ale aj o tvorbu produktu, ceny, dizajnu, podporu predaja, prieskum trhu, komunikáciu so zákazníkom a podobne. Opustil niektoré metódy a systémy, ktoré používal jeho otec a strýko. Presunul výrobu do iných krajín a niektoré činnosti začal zabezpečovať externými dodávateľmi. Bol napríklad úspešný pri zabezpečovaní výroby v Ázii.“

S Baťovcami sa spája Baťova cena.

„Každý pozná Baťovu cenu, ktorá sa končí číslom deväť. Prišiel s ňou Baťa starší a stala sa poznávacím znakom jeho firmy. Takisto je známe, že meno Baťa sa stalo v určitých krajinách Afriky synonymom topánky. Baťa bol známy tým, že prenikal do oblastí, kde ešte nebola konkurencia. Baťovci boli vždy inovátori a vizionári. Firma Baťa bola známa tým, že prenikala rýchlo na zahraničné trhy. A v tomto bol priekopníkom v Ázii a Afrike Tomáš Baťa mladší. Meno Baťa je na týchto kontinentoch veľmi silné.“

Tomáš Baťa junior mal väčší ťah na expanziu do sveta ako jeho predkovia?

„Bola to dlhodobá filozofia firmy. Tomáš Baťa senior podnikol ešte v roku 1932 cestu do Indie, kde hľadal nové teritóriá. Ján Baťa v roku 1937 podnikol obchodnú cestu okolo sveta. Ich filozofiou bolo: ak chce firma expandovať, musí hľadať stále nové teritóriá.“

Tomáš Baťa junior spravil „ústupok“ v tom, že v ich obchodoch sa predávajú aj konkurenčné výrobky.

„Keď zistili, že nie je výhodné predávať len vlastné topánky vo svojich predajniach, tak začali preberať aj výrobky od konkurencie. A je to niečo, čo im pomohlo úspešne prežiť až do súčasnosti.“

Stojí dnes firma Baťa na zdravých základoch?

„Dnes je konkurencia veľmi silná a ázijskí producenti, hlavne Číňania, začnú onedlho konkurovať v plnej kvalite a bude veľmi ťažké pre firmu Baťa, aby si obhájila miesto na trhu. Bude to závisieť od toho, ako sa k tomu postavia nasledovníci Baťu a či budú schopní reagovať na neustále sa meniace podmienky na trhu.“

Baťovci razili filozofiu, že spokojný zamestnanec je dobrý zamestnanec. Pokračoval v tejto filozofii aj Tomáš Baťa junior?

„Vo firme Baťa je prítomný silný sociálny aspekt. Dobrý podnikateľ v súčasnosti je taký, ktorý dokáže dať ľuďom prácu a zmysluplné ohodnotenie. A vytvára pracovné príležitosti. A práve toto oni priniesli do mnohých krajín.“

Dalo by sa povedať, že Baťovci obohatili teóriu a prax manažmentu?

„Boli to hlavne Tomáš Baťa senior a Ján Baťa, ktorí boli podnikateľskí géniovia. Vytvorili systém, ktorý s určitými modifikáciami na dnešné podmienky je schopný úspešne fungovať aj v súčasnosti. Tomáš Baťa junior túto firmu dokázal úspešne riadiť viac ako 50 rokov. Takže aj on patril medzi úspešných podnikateľov.“

Čo je teda ich odkazom pre súčasných podnikateľov?

„V prvom rade je to orientácia na zákazníka. Ďalej absolútne sústredenie sa na dokonalý proces. Ale aj orientácia na spokojnosť zamestnancov. A napokon to je globálny aspekt baťovského podnikania. To znamená, že sa nevyčleňovali len ako český či európsky podnik, ale ako celosvetový.“

Angažovali sa aj vo vzdelávaní?

„Už Tomáš Baťa senior razil filozofiu, že najlepšia investícia je do vzdelania a do výchovy mladých ľudí. Tomáš Baťa mladší všemožne podporoval vzdelanie. Bol činný v organizácii Junior Achievement a v ďalších vzdelávacích aktivitách v podstate na všetkých kontinentoch.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 16 718
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 16 199
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 957
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 045
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 395
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 7 768
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 157
  8. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 5 753
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 277
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 278

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Zdravotný pohár vína je mýtus. Ako a prečo vznikol

Vedecké poznatky pribúdajú rýchlejšie, ako ich kultúra dokáže vstrebať alebo zahodiť.

DOMOV

Kritizoval ma Fico, kritizoval ma aj Dzurinda

Diskusia NAŽIVO o slobode, médiách a ich kvalite.

Neprehliadnite tiež

Ceny ropy mierne klesli

Dianie vo svete zabránilo výraznejšiemu poklesu cien ropy.

Írsko začne od Apple spätne vyberať doplatky na daniach

Eurokomisia rozhodla, že daňová dohoda Írska s Apple predstavovala nezákonnú štátnu pomoc.

S pozemkami pri Košiciach by sa už kupčiť nemalo. Vláda pôdu pre strategický park zablokovala

Na východ Slovenska má prísť veľká investícia. Hovorí sa o nemeckej automobilke BMW či čínskych spoločnostiach.

Bratislava je na treťom mieste v rebríčku množstva zelene v meste

Analyzovali typ a počet zelených plôch, ako sú parky, golfové ihriská, lúky a vinice.

Ceny bytov sa blížia k vrcholu. Oplatí sa ešte kupovať nehnuteľnosť?

Ak človek zvažuje kúpu nehnuteľnosti, mal by zvážiť viacero faktorov.