Marek Kudzbel: Baťovci boli vždy vizionári

Dobrý podnikateľ je dnes taký, ktorý dokáže dať ľuďom prácu a zmysluplné ohodnotenie. Taký bol aj Tomáš Baťa junior, hovorí MAREK KUDZBEL, ktorý o dynastii Baťovcov a ich systéme riadenia napísal niekoľko publikácií.

ARCHÍV

V pondelok zomrel tretí v poradí Tomáš Baťa junior. Čím on obohatil firmu, ktorá sa z predvojnového Československa rozšírila do celého sveta?

„Tomáš Baťa junior prebral firmu, ktorá už bola globálne úspešná. Bola postavená na systéme riadenia Tomáša Baťu staršieho a Jána Baťu. Bola jednou z najúspešnejších firiem na svete v tých časoch. Tomáš Baťa junior sa stal jej šéfom po 2. svetovej vojne. Vtedy bola vo svete úplne iná situácia v biznise a Tomáš Baťa ml. na to musel reagovať.“

Akým spôsobom?

Článok pokračuje pod video reklamou

„Hlavný dôraz kládol na marketing, kvalitu produktu a výchovu ľudí. Veľa vecí, ktoré úspešne fungovali pred vojnou, už totiž neboli použiteľné na povojnovom trhu. V marketingu nejde len o reklamu, ale aj o tvorbu produktu, ceny, dizajnu, podporu predaja, prieskum trhu, komunikáciu so zákazníkom a podobne. Opustil niektoré metódy a systémy, ktoré používal jeho otec a strýko. Presunul výrobu do iných krajín a niektoré činnosti začal zabezpečovať externými dodávateľmi. Bol napríklad úspešný pri zabezpečovaní výroby v Ázii.“

S Baťovcami sa spája Baťova cena.

„Každý pozná Baťovu cenu, ktorá sa končí číslom deväť. Prišiel s ňou Baťa starší a stala sa poznávacím znakom jeho firmy. Takisto je známe, že meno Baťa sa stalo v určitých krajinách Afriky synonymom topánky. Baťa bol známy tým, že prenikal do oblastí, kde ešte nebola konkurencia. Baťovci boli vždy inovátori a vizionári. Firma Baťa bola známa tým, že prenikala rýchlo na zahraničné trhy. A v tomto bol priekopníkom v Ázii a Afrike Tomáš Baťa mladší. Meno Baťa je na týchto kontinentoch veľmi silné.“

Tomáš Baťa junior mal väčší ťah na expanziu do sveta ako jeho predkovia?

„Bola to dlhodobá filozofia firmy. Tomáš Baťa senior podnikol ešte v roku 1932 cestu do Indie, kde hľadal nové teritóriá. Ján Baťa v roku 1937 podnikol obchodnú cestu okolo sveta. Ich filozofiou bolo: ak chce firma expandovať, musí hľadať stále nové teritóriá.“

Tomáš Baťa junior spravil „ústupok“ v tom, že v ich obchodoch sa predávajú aj konkurenčné výrobky.

„Keď zistili, že nie je výhodné predávať len vlastné topánky vo svojich predajniach, tak začali preberať aj výrobky od konkurencie. A je to niečo, čo im pomohlo úspešne prežiť až do súčasnosti.“

Stojí dnes firma Baťa na zdravých základoch?

„Dnes je konkurencia veľmi silná a ázijskí producenti, hlavne Číňania, začnú onedlho konkurovať v plnej kvalite a bude veľmi ťažké pre firmu Baťa, aby si obhájila miesto na trhu. Bude to závisieť od toho, ako sa k tomu postavia nasledovníci Baťu a či budú schopní reagovať na neustále sa meniace podmienky na trhu.“

Baťovci razili filozofiu, že spokojný zamestnanec je dobrý zamestnanec. Pokračoval v tejto filozofii aj Tomáš Baťa junior?

„Vo firme Baťa je prítomný silný sociálny aspekt. Dobrý podnikateľ v súčasnosti je taký, ktorý dokáže dať ľuďom prácu a zmysluplné ohodnotenie. A vytvára pracovné príležitosti. A práve toto oni priniesli do mnohých krajín.“

Dalo by sa povedať, že Baťovci obohatili teóriu a prax manažmentu?

„Boli to hlavne Tomáš Baťa senior a Ján Baťa, ktorí boli podnikateľskí géniovia. Vytvorili systém, ktorý s určitými modifikáciami na dnešné podmienky je schopný úspešne fungovať aj v súčasnosti. Tomáš Baťa junior túto firmu dokázal úspešne riadiť viac ako 50 rokov. Takže aj on patril medzi úspešných podnikateľov.“

Čo je teda ich odkazom pre súčasných podnikateľov?

„V prvom rade je to orientácia na zákazníka. Ďalej absolútne sústredenie sa na dokonalý proces. Ale aj orientácia na spokojnosť zamestnancov. A napokon to je globálny aspekt baťovského podnikania. To znamená, že sa nevyčleňovali len ako český či európsky podnik, ale ako celosvetový.“

Angažovali sa aj vo vzdelávaní?

„Už Tomáš Baťa senior razil filozofiu, že najlepšia investícia je do vzdelania a do výchovy mladých ľudí. Tomáš Baťa mladší všemožne podporoval vzdelanie. Bol činný v organizácii Junior Achievement a v ďalších vzdelávacích aktivitách v podstate na všetkých kontinentoch.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 948
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 805
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 14 752
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 144
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 589
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 311
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 328
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 399
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 302
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 117

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Chorvátsky novinár pre SME: Nie som šťastný z futbalového úspechu

Tréner Zlatko Dalič premrhal možnosť zmeniť veci.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

A čo majú urobiť, aby boli dobrí Francúzi?

Národnosť sa neurčuje podľa DNA.

DOMOV

Známu vilu po šéfovi piťovcov sa vydražiť nepodarilo

Majetok Juraja Ondrejčáka prepadol po jeho odsúdení v prospech štátu.

Neprehliadnite tiež

Uber už investoval v Mexiku viac ako 500 miliónov dolárov.

Mexiko je štvrtým najväčším trhom Uberu z hľadiska počtu jázd.

Umelo vyrobené mäso by sa mohlo objaviť v reštauráciách už za tri roky

Firma Mosa Meat už pred piatimi rokmi predstavila laboratórne vyrobený hovädzí burger.

Kauzou Dieselgate je postihnutá ešte pätina vozidiel Volkswagen

Spoločnos splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko.

Doprava na Mlynských nivách sa komplikuje

Prestavba prináša zmeny. Vodiči sa musia vyzbrojiť trpezlivosťou.