Vozňový tender mohol odrádzať

Železničná spoločnosť v tendri na modernizáciu vozňov zvýšila technické požiadavky. Odhadovanú cenu však nie. Nie je vylúčené, že aj preto zostal v súťaži len jeden záujemca.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Dve verejné súťaže na rekonštrukciu vozňov v hodnote viac ako dve miliardy korún vyhrala pred pár dňami spoločnosť ŽOS Trnava. Jej majiteľom je Vladimír Póor, bývalý privatizér z čias Mečiarových vlád. V súčasnosti ho pozorovatelia spájajú so Smerom.

Firma získala zákazky aj napriek tomu, že jej ponuka bola o 700 miliónov vyššia ako predpokladaná cena štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá súťaž vyhlásila. ŽOS Trnava bola totiž jediným záujemcom o ne. Súťažné podmienky si však zobrali aj dve ďalšie spoločnosti - ŽOS Vrútky a Deutsche Bahn.

Na čele ŽOS Vrútky stojí Víťazoslav Moric ml., syn exposlanca za SNS Víťazoslava Mórica.

Na otázky, prečo sa do tendra neprihlásili, keď si prebrali súťažné podklady, odmietol odpovedať.

Aj Deutsche Bahn, teda nemecké železnice, na súťaženie rezignovali. Ani ony nechceli o pozadí svojho rozhodnutia informovať. „Nebolo by to korektné,“ povedal nám hovorca Deutsche Bahn Bernd Weiler.

Vyhlasovateľ súťaže, Železničná spoločnosť Slovensko, si myslí, že dôvodom neprihlásenia sa týchto firiem do súťaže bol najmä rozsah technického riešenia, ktorý požadovali. Podľa hovorcu spoločnosti Jána Keresteša výsledná cena, ktorú navrhla ŽOS Trnava, je primeraná.

Iné podmienky, iná cena

V súťažných podkladoch Železničná spoločnosť Slovensko počítala s nižšou cenou oproti tej, akú nakoniec ponúkla ŽOS Trnava. Rozdiel je 700 miliónov. Železničná spoločnosť to vysvetľuje rozšírením technických požiadaviek na modernizáciu vozňov, lebo firma mala na ňu viac peňazí. Technické podmienky modernizácie totiž spoločnosť začiatkom roku 2008 zmenila. „Prvý (nižší) stanovený rozsah technického riešenia z októbra 2007 zodpovedal vtedy predpokladaným finančným možnostiam Železničnej spoločnosti Slovenska. Začiatkom roku 2008 boli zvýšené finančné možnosti na modernizáciu osobných vozňov a z toho dôvodu sme mohli požadovať rozšírený rozsah technického riešenia,“ povedal Keresteš.

Prečo v takom prípade Železničná spoločnosť nezvýšila aj odhadovanú cenu v súťažných podkladoch, zostáva otázkou. Štátna firma nám na ňu totiž neodpovedala.

A tiež otázkou zostáva, či by ŽOS Vrútky a Deutsche Bahn svoje ponuky nepredložili, keby k požiadavkám na vyššie technické riešenie železničiari pripojili aj zvýšený odhad ceny. Pôvodná nízka odhadovaná cena pri zvýšených nákladoch mohla jednoducho súťažiacich od účasti v tendri odrádzať. Zvlášť, keď jednou z jeho hlavných podmienok bola čo najekonomickejšia ponuka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 688
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 214
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 376
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 130
  5. Kam do tepla v januári? 1 802
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 530
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 400
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 331
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 861

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Štát nakoniec nekúpi podiel v Štvorke, SIM-karty začne predávať aj mimo pôšt

Slovenská pošta mala predkupné právo na 20 percent akcií Swan Mobile, nakoniec ho nevyužije.

Štát chce pri Jaguari stavať hotel, škôlku aj nákupné centrum

V priemyselnom parku pri Nitre vzniknú nielen fabriky, ale aj občianska vybavenosť pre verejnosť.

Jaguar kúpil pozemky pod fabrikou, štátu sa vrátia desaťtisíce

Britská automobilka plánuje neďaleko Nitry spustiť výrobu svojich vozidiel na konci tohto roka.

Čína zavedie ďalšie špecifické emisné limity pre veľké podniky

Vláda v Pekingu chce pokračovať v boji so znečistením.

Účet za brexit výmenou za obchodnú dohodu sa Británii vyplatí

Mayová predbežne súhlasila, že za odchod z EÚ zaplatí približne 40 miliárd libier.