Vozňový tender mohol odrádzať

Železničná spoločnosť v tendri na modernizáciu vozňov zvýšila technické požiadavky. Odhadovanú cenu však nie. Nie je vylúčené, že aj preto zostal v súťaži len jeden záujemca.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Dve verejné súťaže na rekonštrukciu vozňov v hodnote viac ako dve miliardy korún vyhrala pred pár dňami spoločnosť ŽOS Trnava. Jej majiteľom je Vladimír Póor, bývalý privatizér z čias Mečiarových vlád. V súčasnosti ho pozorovatelia spájajú so Smerom.

Firma získala zákazky aj napriek tomu, že jej ponuka bola o 700 miliónov vyššia ako predpokladaná cena štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá súťaž vyhlásila. ŽOS Trnava bola totiž jediným záujemcom o ne. Súťažné podmienky si však zobrali aj dve ďalšie spoločnosti - ŽOS Vrútky a Deutsche Bahn.

Na čele ŽOS Vrútky stojí Víťazoslav Moric ml., syn exposlanca za SNS Víťazoslava Mórica.

Na otázky, prečo sa do tendra neprihlásili, keď si prebrali súťažné podklady, odmietol odpovedať.

Aj Deutsche Bahn, teda nemecké železnice, na súťaženie rezignovali. Ani ony nechceli o pozadí svojho rozhodnutia informovať. „Nebolo by to korektné,“ povedal nám hovorca Deutsche Bahn Bernd Weiler.

Vyhlasovateľ súťaže, Železničná spoločnosť Slovensko, si myslí, že dôvodom neprihlásenia sa týchto firiem do súťaže bol najmä rozsah technického riešenia, ktorý požadovali. Podľa hovorcu spoločnosti Jána Keresteša výsledná cena, ktorú navrhla ŽOS Trnava, je primeraná.

Iné podmienky, iná cena

V súťažných podkladoch Železničná spoločnosť Slovensko počítala s nižšou cenou oproti tej, akú nakoniec ponúkla ŽOS Trnava. Rozdiel je 700 miliónov. Železničná spoločnosť to vysvetľuje rozšírením technických požiadaviek na modernizáciu vozňov, lebo firma mala na ňu viac peňazí. Technické podmienky modernizácie totiž spoločnosť začiatkom roku 2008 zmenila. „Prvý (nižší) stanovený rozsah technického riešenia z októbra 2007 zodpovedal vtedy predpokladaným finančným možnostiam Železničnej spoločnosti Slovenska. Začiatkom roku 2008 boli zvýšené finančné možnosti na modernizáciu osobných vozňov a z toho dôvodu sme mohli požadovať rozšírený rozsah technického riešenia,“ povedal Keresteš.

Prečo v takom prípade Železničná spoločnosť nezvýšila aj odhadovanú cenu v súťažných podkladoch, zostáva otázkou. Štátna firma nám na ňu totiž neodpovedala.

A tiež otázkou zostáva, či by ŽOS Vrútky a Deutsche Bahn svoje ponuky nepredložili, keby k požiadavkám na vyššie technické riešenie železničiari pripojili aj zvýšený odhad ceny. Pôvodná nízka odhadovaná cena pri zvýšených nákladoch mohla jednoducho súťažiacich od účasti v tendri odrádzať. Zvlášť, keď jednou z jeho hlavných podmienok bola čo najekonomickejšia ponuka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 107
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 490
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 012
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 812
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 900
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 641
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 574
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 086
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 655

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

Neprehliadnite tiež

S bicyklom do vlaku? Sebe lístok kúpite z domu, bicyklu nie

Kúpe lístka na stanici sa dá vyhnúť, ale cestujúci riskuje, že do vlaku Železničnej spoločnosti nedostane vôbec.

Na zhrdzavené a rozkradnuté dedičstvo komunistov pôjdu milióny

Závlahový systém je čoraz dôležitejší pre globálne otepľovanie, chystá sa modernizácia z eurofondov. Hovorí sa o sto miliónoch eur.

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách Únie ľudia telefonujú, esemeskujú a surfujú na internete za rovnaké ceny ako doma.