Vozňový tender mohol odrádzať

Železničná spoločnosť v tendri na modernizáciu vozňov zvýšila technické požiadavky. Odhadovanú cenu však nie. Nie je vylúčené, že aj preto zostal v súťaži len jeden záujemca.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Dve verejné súťaže na rekonštrukciu vozňov v hodnote viac ako dve miliardy korún vyhrala pred pár dňami spoločnosť ŽOS Trnava. Jej majiteľom je Vladimír Póor, bývalý privatizér z čias Mečiarových vlád. V súčasnosti ho pozorovatelia spájajú so Smerom.

Firma získala zákazky aj napriek tomu, že jej ponuka bola o 700 miliónov vyššia ako predpokladaná cena štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, ktorá súťaž vyhlásila. ŽOS Trnava bola totiž jediným záujemcom o ne. Súťažné podmienky si však zobrali aj dve ďalšie spoločnosti - ŽOS Vrútky a Deutsche Bahn.

Na čele ŽOS Vrútky stojí Víťazoslav Moric ml., syn exposlanca za SNS Víťazoslava Mórica.

Na otázky, prečo sa do tendra neprihlásili, keď si prebrali súťažné podklady, odmietol odpovedať.

Aj Deutsche Bahn, teda nemecké železnice, na súťaženie rezignovali. Ani ony nechceli o pozadí svojho rozhodnutia informovať. „Nebolo by to korektné,“ povedal nám hovorca Deutsche Bahn Bernd Weiler.

Vyhlasovateľ súťaže, Železničná spoločnosť Slovensko, si myslí, že dôvodom neprihlásenia sa týchto firiem do súťaže bol najmä rozsah technického riešenia, ktorý požadovali. Podľa hovorcu spoločnosti Jána Keresteša výsledná cena, ktorú navrhla ŽOS Trnava, je primeraná.

Iné podmienky, iná cena

V súťažných podkladoch Železničná spoločnosť Slovensko počítala s nižšou cenou oproti tej, akú nakoniec ponúkla ŽOS Trnava. Rozdiel je 700 miliónov. Železničná spoločnosť to vysvetľuje rozšírením technických požiadaviek na modernizáciu vozňov, lebo firma mala na ňu viac peňazí. Technické podmienky modernizácie totiž spoločnosť začiatkom roku 2008 zmenila. „Prvý (nižší) stanovený rozsah technického riešenia z októbra 2007 zodpovedal vtedy predpokladaným finančným možnostiam Železničnej spoločnosti Slovenska. Začiatkom roku 2008 boli zvýšené finančné možnosti na modernizáciu osobných vozňov a z toho dôvodu sme mohli požadovať rozšírený rozsah technického riešenia,“ povedal Keresteš.

Prečo v takom prípade Železničná spoločnosť nezvýšila aj odhadovanú cenu v súťažných podkladoch, zostáva otázkou. Štátna firma nám na ňu totiž neodpovedala.

A tiež otázkou zostáva, či by ŽOS Vrútky a Deutsche Bahn svoje ponuky nepredložili, keby k požiadavkám na vyššie technické riešenie železničiari pripojili aj zvýšený odhad ceny. Pôvodná nízka odhadovaná cena pri zvýšených nákladoch mohla jednoducho súťažiacich od účasti v tendri odrádzať. Zvlášť, keď jednou z jeho hlavných podmienok bola čo najekonomickejšia ponuka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 844
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 229
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 546
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 184
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 488
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 402
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 255
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 927
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 712
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 034

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Švajčiari: štátny vlakový dopravca nás diskriminuje. Súťaž ušil na mieru jednému výrobcovi

Železničná spoločnosť Slovensko chce nakúpiť 25 nových vlakov za 160 miliónov eur.

Trump zrušil Obamov zákaz ťažiť ropu pri pobrežiach

Obama krátko pred svojím odchodom z funkcie zakázal ťažbu pre ochranu životného prostredia.

Érsek napomenul šéfov diaľničiarov, udeľovali privysoké odmeny

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti nariadil prípad preveriť.

Rozvoju regiónov bráni vzdelávací systém či slabá dopravná infraštruktúra

Slovensko patrí medzi štáty OECD s najväčšími regionálnymi rozdielmi vo výške príjmov a v miere nezamestnanosti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop