Slovensko stále uvažuje o vybudovaní širokorozchodnej železnice

Slovensko stále uvažuje o vybudovaní širokorozchodnej železnice ruského typu, ktorú vlani sľúbil v Moskve premiér Robert Fico. Minister dopravy Ľubomír Vážny povedal, že pokračujú rokovania expertov.

BRATISLAVA 29. augusta (SITA) - Slovensko stále uvažuje o vybudovaní širokorozchodnej železnice ruského typu, ktorú vlani sľúbil v Moskve premiér Robert Fico. Minister dopravy Ľubomír Vážny pre SITA povedal, že pokračujú rokovania expertov. V septembri by mali definovať podmienky vypracovania štúdie, ktorá povie, či je železnica reálna. Rozhodnutie o jej stavbe urobí ešte táto vláda.

Vážny budovanie širokorozchodnej podporuje, "pretože ju treba na prepravu tovarov". Rusko nepovažuje za hrozbu, po udalostiach v Gruzínsku v nej nevidí bezpečnostné riziko. "To sú úplne nezmysly. Úplné nezmysly," komentoval takéto úvahy. Názor na kroky Moskvy voči tejto kaukazskej republike povedať odmietol. "Mám názor, ale vám ho nechcem povedať. Čo ja som povinný vám povedať? Neodpoviem vám na to," vyhlásil Vážny.

Minister dopravy súhlasí, že po železnici sa môže presúvať vojenská technika, nielen bežné tovary. "Samozrejme, aj sa bude presúvať. To s tým vôbec nesúvisí. Keď sa nebude po železnici našej, tak sa bude po poľskej, maďarskej, to absolútne s tým nesúvisí. Stavbu ruskej železnice po Viedeň preto prehodnotiť netreba. "Absolútne nesúvisí s Kaukazom. Tu ide o presun tovarových tokov a nie o nejaký Kaukaz," zdôraznil Vážny.

Memorandum o výstavbe širokorozchodnej železnice cez Slovensko podpísali počas vlaňajšej oficiálnej návštevy premiéra Roberta Fica v Moskve. Vážny vtedy tvrdil, že o jej stavbe sa rozhodne do štyroch mesiacov, experti mali situáciu vyhodnotiť do troch týždňov. Spolu s ministrom hospodárstva Ľubomírom Jahnátkom sa vtedy zhodli, že bude pre SR prínosom. Ak ju nevybuduje, urobia to iné krajiny.

Predĺženie železnice, po ktorej by mohli chodiť ruské vlaky do strednej Európy k Dunaju sľúbil Moskve ešte premiér Vladimír Mečiar. Jeho nástupca Mikuláš Dzurinda to označil za smrtiaci úder východnému Slovensku, kde sa v Čiernej nad Tisou prekladá tovar na európsku trať, ekonomický aj politický nezmysel. Ako absolvent vysokej školy dopravnej to vraj prepočítal a tento projekt by jednoznačne nemal ekonomickú návratnosť.

Bývalý šéf železníc Dalibor Zelený si vedel predstaviť železnicu pre ruské vlaky na Slovensku najskôr o sedem rokov. "Sedem rokov je čas, za ktorý sa tento projekt dá postaviť," povedal po tom, ako sa s Ficom vrátil z Ruska. Stále nie je jasné, kadiaľ by trať mala ísť. Mečiarova dohoda predpokladala, že pôjde z Hanisky pri Košiciach ako koľajnicová spleť po Palárikovo a odtiaľ ako samostatná trať do Bratislavy. K južnej línii železnice sa tak po Palárikovo mala pridať jedna koľajnica. Dnes chce Moskva samostatnú trať. Nevie sa ani, koľko by stála. Rusko odhadovalo necelé dve mld. USD, slovenské odhady sú vyššie.


Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 066
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 873
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 905
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 403
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 094
  6. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 589
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 488
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 653
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 967
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 755

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop