Nejednotnosť v EÚ závislosť od energií z Ruska ešte zvyšuje

Konflikt Ruska s Gruzínskom opäť zvýšil snahu Európy po znížení závislosti od energií z Ruskej federácie, ale neochota mnohých krajín Európskej únie platiť za alternatívy a nekoordinovaná politika spôsobuje, že ich závislosť bude podľa všetkého ešte rásť.

Londýn 28. augusta (TASR) -

Európska únia dováža z Ruska približne štvrtinu zo svojej potreby zemného plynu a ešte viac je závislá od dovozu ropy. Táto závislosť sa podľa analytikov ešte zvýši, keďže dovoz bude rásť a produkcia energií v Severnom mori postupne klesá.

V minulých rokoch Rusko zavrelo kohútiky raz na plynovode a raz na ropovode a už vtedy Európa začala zvažovať náhradné trasy. Najnovšie sa tieto plány dostali do pozornosti opäť. "Zdá sa, že gruzínsky konflikt opäť zvýšil úsilie únie podporiť energetickú bezpečnosť cez diverzifikáciu," povedal hovorca Európskej komisie Martin Selmayr.

EÚ presadzuje najmä projekt plynovodu Nabucco, ktorý by mal dovážať do Európy plyn zo strednej Ázie cez transkaspický plynovod a Turecko obchádzajúc územie Ruska.

Tieto projekty sa však doteraz nepodarilo odštartovať a momentálne ich budúcnosť vyzerá ešte viac na vážkach po tom, čo konflikt v Gruzínsku poukázal na citlivosť trasy plynovodu Baku-Tbilisi-Erzerum a ropovodu Baku-Tbilisi-Ceyhan. Oba produktovody prechádzajú Gruzínskom.

"Vytvorenie vlastných trás nezávislých od Ruska bolo komplikované už predtým a potom, čo sa stalo v Gruzínsku, má celý projekt ešte menšie šance," povedala Tanya Costellová z poradenskej firmy Eurasia Group. Podľa nej budú ropné spoločnosti veľmi opatrné pri investíciách do produktovodov, ktoré budú prechádzať Gruzínskom, alebo budú závislé od ropy a plynu tečúcimi cez túto krajinu. Aj Turkménsko a Kazachstan môžu mať teraz omnoho väčšie obavy pri vývoze svojich energií cez trasy obchádzajúce Rusko.

"Ruské akcie v Gruzínsku ešte viac presvedčia producentov plynu zo strednej Ázie, aby vstupom do konkurenčných projektov zbytočne neriskovali ďalšie zhoršenie vzťahov s Ruskom, ktoré je silný obchodný partner," dodala Costellová.

Jednou z príčin pomalého napredovania projektov Nabucco a transkaspického plynovodu je neochota európskych vlád investovať do príliš nákladných projektov, navyše, ak Rusi plánujú ťahať rovnakým smerom vlastné energetické trasy. Na druhej strane je podľa analytikov nerealistické, ak vlády čakajú, že náklady na takéto citlivé projekty budú v hlavnej miere znášať ropné koncerny ako Royal Dutch Shell či BP.

Ďalším problémom pri znižovaní závislosti od Ruska podľa niektorých analytikov a politikov je, že veľké európske krajiny ako Nemecko a Taliansko podporujú spoločné projekty, ktoré riešia ich vlastné ekonomické záujmy. S ďalšími členmi EÚ nespolupracujú.

Takto Berlín podporuje projekt baltského plynovodu Nordstream obchádzajúceho Pobaltie a Poľsko, na čele ktorého stojí ruský plynárenský monopol Gazprom. V ňom vlastnia menšinové podiely nemecké firmy E.ON a BASF.

Na porovnanie, ropovod do Litvy, ktorý Rusi zatvorili v júli 2006 potom, ako sa Vilnius rozhodol pre poľského a nie ruského kupca, dodnes nefunguje.

"Postoj Nemecka je taký, že najlepším spôsobom ako si zabezpečiť stabilné dodávky, nie je znížiť závislosť na Rusku, ale na potenciálne problematických transportných krajinách," tvrdí Costellová.

Podobne postupujú Taliani. Ich firma Eni, v ktorej štát vlastní 20 %, je menšinovým partnerom v projekte Southstream, čo je ruská konkurencia Nabuccu. Eni okrem toho ponúkla Gazpromu pomoc aj pri výstavbe plynovodu z Líbye do Európy. Ruský podnik pritom v júli informoval, že má záujem o kúpu všetkých budúcich objemov ropy aj plynu v Líbyi, čo sa Bruselu len veľmi ťažko počúvalo.

Ako dodala Katinka Baryschová z Centra pre európske reformy, neschopnosť európskych krajín spolupracovať dostáva Moskvu na koňa. Podľa nej sú kroky Rusov logické. "Ak vidia, že v EÚ sú nejednotní, boli by hlupáci, ak by to nevyužili," povedala Baryschová.

Informovala agentúra Reuters.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  5. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  1. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  2. Detské zúbky sú veda
  3. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Rastie nám pokrivená generácia?
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  8. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 000
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 618
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 4 678
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 123
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 051
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 479
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 284
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 192
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 179
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 647

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.