Energicky vysvetľuje, aké majú výhody ženy v biznise. Aké sú zodpovedné, ako dokážu robiť viac vecí naraz, ako im muži v biznise robia umelé prekážky. Skôr než sa stačíte spýtať, prizná sa, že ona si do tímu vyberá najmä mužov. Výkonná riaditeľka pre komunikáciu O2 MARTINA HRIVNÁKOVÁ.
BRATISLAVA. V jednej z mála útulnejších kancelárií mobilného operátora nás privítala energická a spontánna žena. Neprekvapila tým, rovnaký obraz o sebe urobila aj po pár sekundách telefonátu, keď sme si dohadovali stretnutie.
Martina Hrivnáková patrí ku generácii, ktorá začínala kariéru v deväťdesiatych rokoch. Skúsenosti sa vtedy vyžadovať nemohli, rozhodujúci bol talent, odvaha a schopnosť stráviť v práci oveľa viac hodín, ako si vedeli ich rodičia predstaviť.
Pred rokom odišla z VÚB a už vyše roka šéfuje komunikácii značky O2. Nič iné ako marketing ani nikdy nerobila, rozdiel je len v tom, že začínala v reklamnej agentúre, teraz je už v druhej pozícii na strane klienta. Otázka o chybách ľudí z marketingu ju preto nezaskočí. Často im podľa nej chýba stavovská česť. „Je to vina každého z nás, akým spôsobom túto prácu prezentujeme. Kto iný by mal dobrú povesť budovať, ak nie my?“
Ženy – šéfky
Postavenie žien v biznise je podľa Hrivnákovej téma, ktorá stojí za reč. Sama hovorí, že videla, ako šikovné manažérky nemohli postúpiť vyššie len preto, že sú ženy. „Stretla som sa s manažérkami vo vysokých pozíciách, podľa ktorých existujú sklené stropy, keď sa hovorí o ženách, ako vysoko môžu postupovať.“
V slovenskej pobočke O2 sú štyri z deviatich členov vedenia dámy. „V banke som bola bé mínus jedna, teraz som už na úrovni bé,“ vysvetľuje svoj kariérny postup manažérskym slangom. „bé“ znamená board, čiže najvyšší výkonný orgán firmy. Tvrdí, že v jej prípade nejde o dramatický postup, lebo O2 je menšia firma ako VÚB.
Ženy – šéfky okrem toho, že bývajú zodpovednejšie, aj viac vydržia. „Sú navyše „multitasking oriented - teda sú schopné riešiť viac vecí naraz,“ hovorí. Vysvetľuje, ako si tieto vlastnosti váži, aby vzápätí priznala, že z piatich jej súčasných podriadených sú štyria muži. Navyše, vybrala si ich sama - ešte v čase pôsobenia vo VÚB. „Máme priateľské vzťahy a presne viem, kto má aké schopnosti a akým spôsobom sa dokáže rozvíjať.“
S týmito ľuďmi si rozumie tak, že už majú vlastné rituály. Keď napríklad príde mail s tabuľkami s novými informáciami o postavení firmy na trhu, otvárajú ho všetci spolu a zahrajú si učebnicovú americkú firmu. „Sadneme si a povieme si – A teraz si zatlieskame – to nám vždy dvihne náladu.“
Nevýhodu práce s už fakticky kamarátmi vidí len v možnosti, že po čase ich začne ochraňovať až neprimerane.
Desať rokov v Prahe
Krátko po revolúcii spolupracovala s ľuďmi, ktorí na Slovensku zakladali pobočku reklamnej agentúry Mark BBDO. Tá bola v Česku v tom čase lídrom a Hrivnákovú to zaujalo natoľko, že z Bratislavy odišla. Veľký pražský trh nebol jedinou príčinou odchodu. „Nechcela som žiť pod Mečiarom. Mala som pocit, že sme si už toho užili dosť a politiku nechcem riešiť.“
O Čechoch hovorí, že sú viac pragmatickí a zvyknutí na premianstvo. Videla to na tom, ako ich zaskočili slovenské reformy. „Aj moji kolegovia veľmi citlivo vnímali, že sa z miláčika zahraničia či médií dostal niekto, od koho nečakali, že ich môže dobehnúť. V takejto pozícii sa necítia dobre.“
Pod silným lídrom
Po desiatich rokoch sa rozhodla vrátiť na Slovensko a rozbehnúť kariéru na druhej strane marketingu – u klienta. Do banky sa dostala cez konkurz.
O vtedajšom šéfovi VÚB banky Tomasovi Spurnom sa hovorilo, že si za svojich kolegov vyberá ľudí z českého trhu. Hrivnáková to pripúšťa. „Určite mal vysokú mienku o ľuďoch, ktorí uspeli na českom trhu.“
Keď prišla do banky, bála sa, že uviazne v strnulosti. Nestalo sa. Ďakuje vtedajšiemu šéfovi banky, že bol schopný dať ľuďom víziu, pre ktorú mohol každý na základe vlastných skúseností pracovať. „To je úloha lídra, aby dával priestor a jasne vedel, čo chce a potom nás aj podporil.“
Šanca zmeniť trh
Či je spokojná s tým, aký je po roku slovenský obraz O2? Pripúšťa, že O2 mal pri vstupe na trh dobrý imidž už len preto, že vôbec prišiel. Narážku na počty získaných klientov vracia pripomenutím, že jej firma vstúpila na trh s takmer stopercentným pokrytím.
Hrivnáková hovorí, že klientom chcú ponúknuť služby, ktoré nedokážu ponúknuť firmy so zaujímavými maržami po desiatich rokoch na trhu.
„Svojim akcionárom musia každý rok zdôvodňovať, prečo by mali marže zostať rovnaké alebo radšej neklesať. Ako tretí operátor máme šancu byť šťuka.“
Vyratúva, že ako prví zverejňovali ceny aj s DPH, zaviedli volania za korunu, či lacnejšie volania nielen vo večerných hodinách a cez víkendy.
„Nechcela by som sedieť v tejto kancelárii o rok a zistiť, že sa na trhu nič nepohlo. Nie v tom, ako nás ľudia vnímajú, ale v tom, ako vyzerá trh.“
Viac na www.leaders.sk