BRATISLAVA. Podnikateľ Vladimír Poór, blízky vládnej koalícii, sa dostal k zákazke od Železničnej spoločnosti Slovensko za dve miliardy korún. Na verejnej súťaži sa zúčastnila len jeho firma ŽOS Trnava a dohodnutá cena je približne o 700 miliónov vyššia ako Železničná spoločnosť pôvodne predpokladala. Informáciu o zákazke priniesla agentúra SITA.
Poór bol v minulosti krajským funkcionárom HZDS. Dnes sa v kuloároch hovorí, že trnavský veľkopodnikateľ má blízko k Ficovmu Smeru.
Peniaze od štátu neinkasuje len trnavská ŽOS ako firma, ale aj člen z jej vedenia. Podpredseda ŽOS Trnava Miroslav Náhlik tento rok získal 600-tisíc korún zo štátnych dotácií na osadenie slnečných kolektorov a tepelné čerpadlá. Tieto peniaze boli súčasťou dotácií, pre ktoré musel Jaroslav Izák odísť z postu ministra životného prostredia.
Do tretice jeden
Železničný tender je v krátkom čase tretím, v ktorom je len jediný záujemca. V súťaži o elektronické mýto vládna komisia vyradila troch zo štyroch záujemcov. Ďalšia štátna inštitúcia, Slovenská agentúra pre cestovný, ruch zas vylúčila dvoch z troch účastníkov súťaže, ktorí majú zisťovať, čo si zahraničie myslí o Slovensku.
Takýto postup štátnych orgánov je v rozpore tým, čo premiér Fico hovorí o privatizácii SPP. Kritizuje aj preto, že bývalá vláda predala plynárensky podnik v „súťaži“, kde bol len jeden záujemca.
Včera sa Fico k podozrivému železničnému tendru nevyjadril. Riaditeľ tlačového odboru Úradu vlády Braňo Ondruš nás odkázal na ministerstvo dopravy. Ani tam nám však nepovedali viac. Na tender sme sa pýtali okolo štvrtej hodiny poobede. Hovorca rezortu Marian Jánošíka povedal, že o takomto čase už nikoho kompetentného nezoženie. Reakciu na sporný tender sa nám nepodarilo získať ani od Železničnej spoločnosti. Pre nich bolo neskorá tretia hodina popoludní.
Podľa bývalého ministra dopravy Pavla Prokopoviča sa mala súťaž s jedným záujemcom a neprimeranou ponukou zrušiť. „Tento a podobné tendre svedčia a tom, že v pozadí Smeru sú ľudia, ktorí ovládajú železnice. Podmienky sú šité na mieru, aby ich mohli vyhrať.“
Mladší Moric sa vykrúcal
Okrem ŽOS Trnava by sa nas súťaži mohla zúčastniť napríklad aj ŽOS Vrútky. Do tendra sa však neprihlásila. Na otázku, prečo tak neurobili, nám jej riaditeľ Víťazoslav Moric ml., syn bývalého poslanca SNS Víťazoslava Morica, povedal: „Lebo sme sa neprihlásili.“ Vyhýbavo odpovedal, aj keď sme sa pýtali na príčinu nezáujmu. Na otázku, či nemali o zákazku záujem, povedal, že „nie je pravda, čo ste povedali, že by sme nemali záujem sa prihlásiť do tendra. Jednoducho sme sa neprihlásili do tendra, lebo sme sa do neho neprihlásili.“ Poprel aj to, že by ich firma mala s Poórom dohodu o tom, kto sa do akej zákazky prihlási.
Podľa dohody so Železničnou spoločnosťou z 18. augusta má ŽOS Trnava modernizovať osobný vozeň na klimatizovaný vozeň, vymeniť v ňom celý interiér a pridať klimatizáciu. Má opciu na ďalších 69 vozňov. Druhá zmluva s rovnakým dátumom sa týka modernizácie 29 osobných vozňov.