AJ PRI ZNÍŽENÍ SPOTREBNÝCH DANÍ Z BENZÍNU A NAFTY JE PREDPOKLAD, ŽE BY TO NENAFÚKLO ZISKY FIRIEM, ALE ZNÍŽILO CENY

Predajcovia si zrušenú daň z LPG nevzali

Doterajší vývoj cien LPG naznačil, že zrušenie spotrebnej dane a DPH pre túto pohonnú látku si výrobcovia nepreniesli do ziskov, ale v nižších cenách to pocítil spotrebiteľ.

Ceny pohonných látok sú pre drahú ropu vysoké, vláda však(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. Argument, že zníženie spotrebnej dane z pohonných látok sa rozplynie v ziskoch výrobcov a predajcov a neprenesie sa do cien, sa zatiaľ nepotvrdil. V júli štát prestal vyberať spotrebnú daň aj DPH z LPG.

Liter tejto pohonnej látky klesol na väčšine čerpačiek zhruba o 5 korún, čo zodpovedá zrušeným daniam. Kým napríklad v júni liter LPG stál 22 korún, dnes je to 17 korún, v extrémnych prípadoch aj menej ako 16 korún. Kilometer jazdy tak stojí okolo 1,50 koruny, teda asi o polovicu menej ako pri spaľovaní benzínu či nafty.

Zisky pod tlakom

Vývoj cien LPG po zrušení dane dáva podľa Tomáša Novotného z portálu natankuj.sk predpoklad, že podobne by sa to vyvíjalo aj pri benzíne. Vzhľadom na nízke marže predajcov si však myslí, že ak by spotrebná daň z benzínu klesla napríklad o 3 koruny, predajcovia by si z toho pre seba zobrali asi 30 halierov. Zvyšok by ušetril spotrebiteľ. Predajcovia sú totiž opatrní. „Tlak vlády a médií je na nich veľký,“ povedal Novotný.

Zníženie spotrebnej dane Novotný považuje za silný sociálny prístup. Aj preto, že auto dnes už nie je výsadou ľudí z bohatšej, ale aj strednej a nižšej strednej vrstvy. „Zníženie spotrebných daní z benzínu a nafty by sa prejavilo aj na zlacnení všetkých tovarov, keďže významnou súčasťou cien sú práve dopravné náklady,“ povedal Novotný.

Raz tak, raz inak

Podpredseda SDKÚ Ivan Mikloš ešte ako minister financií tvrdil, že spotrebné dane znížiť netreba, pretože sa to v konečných cenách príliš neprejaví. Vtedy Robert Fico ako opozičný politik žiadal znížiť spotrebné dane o 0,90 koruny na liter benzínu a o 1,80 koruny na liter nafty.

V pozícii premiéra však už používa Miklošove argumenty. Mikloš si zas osvojil časť Ficovej opozičnej rétoriky.

Presadzuje zníženie spotrebných daní z benzínu a nafty v rovnakom rozsahu, ako to kedysi navrhoval Fico. Verí pritom, že to zníži súčasné vysoké ceny pohonných látok, ktoré do astronomických výšok vyhnala rekordne drahá ropa.

Aj Fico chcel v roku 2005 nižšie dane, pretože benzín aj nafta boli rekordne drahé. „Keď krajina zníži spotrebné dane, o dva dni máte cenu na čerpadle na tej istej výške,“ vysvetľoval nedávno premiér Fico, prečo dane nezníži.

Vo volebnom programe však Smer predošlú vládu kritizoval za to, že „zásadným zvýšením spotrebných daní riešila jednostranne podporu podnikania na ťarchu strednej príjmovej vrstvy, dôchodcov, sociálne odkázaných a zdravotne postihnutých“.

Mikloš svoje niekdajšie tvrdenia dnes zmierňuje slovami: „Ja som tento argument používal pri DPH, menej pri spotrebných daniach.“

Vecný rozdiel v snahách oboch politikov je však v tom, že kým pred pár rokmi sme boli len tesne nad minimálnymi sadz­bami spotrebnej dane, ktoré pre palivá prikazuje únia, dnes sme vysoko nad. Zmenu spôsobilo spevnenie meny.

Minimálna sadzba pre benzín je 0,359 eura za liter benzínu, čo pred niekoľkými rokmi bolo 15,50 koruny.

Dnes je to však 0,359 eura a teda už len 10,80 koruny. Súčasná vláda má teda oveľa väčší priestor na zníženie dane ako predošlá.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 171
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 464
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 661
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 12 018
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 744
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 849
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 409
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 894
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 496
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 272

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Američania spozorneli. Slovenský princ je hodný Oscara

Veľký šľachtiteľský príbeh sa začal celkom nenápadne.

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

Neprehliadnite tiež

Známe e-shopy kopírujú nové trendy rýchlejšie než Zara

Kým sa oblečenie inšpirované najnovšími trendmi dostane do on-line obchodov, trvá to len pár týždňov.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

Trump sa na summite prihlásil k voľnému trhu, obavy však zostali

Na stretnutí G7 došlo rýchlo k zhode, že sa musí zachovať otvorený globálny trh.